Inlägg från: AmericanMommy |Visa alla inlägg
  • AmericanMommy

Lärare i förorten

Blir förvånad av många svar i denna tråd från annat jag läst på FL. Så ni vill att lärare ska kunna säga till på skarpen och kunna skicka ut barn från klassrummet? Men i trådar där föräldrar skickar bråkiga barn i time out eller till sitt rum anses de som misshandlare här på FL, hur ska ni ha det egentligen?

Kanske det vore bättre att låta föräldrar uppfostra sina barn från början då skulle ni slippa många problem i skolan.

• AmericanMommy
    Anonym (Lärare i södra Sverige) skrev 2019-02-15 12:30:46 följande:

Jobbade på en gymnasieskola där det var våldsamt. Jag fick bänkar kastade mot mig. Inget hände. Föräldrar klagade, lärare förtvivlade. Tillslut hotade vissa föräldrar med att flytta sina barn (dvs skolan skulle bli av med elevpengen).

Då satte skolan skolan in en ordningsvakt, stor och biffig som var med på alla lektioner. Det var bara lugnt i ett par dagar, till eleverna märkte att han inte kunde göra något. Han fick ju inte heller hålla fast, kasta ut eller vara våldsam. Då fortsatte eleverna som förut.

I klassen gick en kille som var riktigt otäck, ledare för ett av gängen i stan. Men det var inte han som var stökigast, han satt bara tyst och iskall och lät de andra bråka.

Vi uppmanades attinte kasta ut elever, för vi var ansvariga för dem hela lektionen, dvs gjorde de något, tex skadegörelse på lektions tiden var det vårt fel. Det hände ändå att jag sa till elever att gå ut, men vad skulle jag göra om de vägrade.

Likadant med mobiler, vi uppmanades att inte ta mobiler eftersom det var vårt fel om mobilerna var sönder (och det var svårt att visa att de inte varit sönder redan innan vi tagit dem. Det hände ändå att jag sa till elever att ge mig mobiler om de satt och störde, men då stoppade de ner mobilen i framfickan på jeansen och sa "ta den nu då". Nej, jag ville inte gräva i tonåringars jeansfickor.

Det var en invandrartät stadsdel, men det fanns även svenska elever bland de stökiga.

Fast när dom går på gymnasiet är dom väl straffmyndiga? Om dom är våldsamma kan man väl anmäla till polisen? Man borde åtminstone kunna stänga av elever från skolan.

Blir det inga konsekvenser för dom som är våldsamma? Hur skyddas de andra eleverna?
  • AmericanMommy
    Anonym (hmm) skrev 2019-02-15 12:37:46 följande:

är fördjävligt att lärare ska va rädda på sitt jobb. å rädda för elever. barn lixom.. men frågan är.. vart är föräldrarna till dessa barn?? varför uppfostras dom inte bättre? varför blir de inge konsekvenser hemifrån??? man kan inte bara skicka ett barn till skolan å tro att läraren ska fixa allt. en lärare får ju knappt titta på en elev förren denne e kränkt eller liknande..

Fast föräldrar rekommenderas ju att inte ge konsekvenser eller säga till sina barn på skarpen i Sverige, så hur ska de göra tycker du?
  • AmericanMommy
    AndreaBD skrev 2019-02-15 17:16:11 följande:

VAD??? Var har du hört det?

Här på FL, föräldrar får påhopp som skickar barn till sitt rum eller någonsin höjer rösten mot barnen, använder time out eller tar bort mobil etc. själv bor jag inte i Sverige men det verkar ju som att lärare får ta konsekvensen av alla dessa barn med dålig uppfostran. Så något är ju galet.
  • AmericanMommy
    Anonym (Lärare i södra Sverige) skrev 2019-02-15 21:15:00 följande:

På många skolor jag arbetat på vill skolan inte anmäla eftersom det ger negativ uppmärksamhet och dåligt rykte. Gymnasieskolorna lever ju i en konkurrenssituation, och om få söker skolan leder det till att de får mindre pengar. Därför är rykte viktigare än resultat. Därför vill skolorna inte heller vara för hårda med betygen, för ryktet är allt. Detta slags marknadsräntan de som politikerna tvingat in skolan i har förstört mycket, enligt mig.

Det låter helt sjukt! Så man låter barnen lida istället, får inte skolan dåligt rykte om eleverna blir misshandlade på skoltid? Ska lärare bara stå och se på i en våldsam situation för att skydda skolans rykte?

Alltså det låter inte klokt. Där jag bor skulle en lärare åka dit på det.
  • AmericanMommy
    AndreaBD skrev 2019-02-16 12:57:55 följande:

Precis. Det skulle behövas något sånt. Eller en specialskola, eftersom man kan ha svårt att ordna något bra på samma skola.

Jag tycker det låter bakvänt, det bästa för alla skulle vara om man gjorde mindre klasser. Typ 5-10 barn i varje klass. Så kallade normala barn mår också bättre av mindre grupper. Många bråkiga barn mår mycket bättre i mindre grupp och blir inte utåtagerande då. Det blir win win för alla. Men det kostar för mycket så det kommer inte bli av, iallafall inte under våran levnadstid tyvärr.
  • AmericanMommy
    Anonym (mor) skrev 2019-02-16 13:57:45 följande:

I den bästa av världar skulle man ha så små klasser.....eller inte! Finns ju ett värde i mångfald också!?. Grejen är att FÖRÄLDRARNA tar ansvar. Jag har en väninna vars yngste son VÄGRADE gå in i skolan på lektionerna. Han satt ute på skolgården och VÄGRADE gå in. Hon berättade om detta för mig och sa förtrytsamt......-"De tycker att det är MITT fel på ngt vis".......vad svarar man på sådant?

Fast det går ju att ha mångfald i små grupper också, man behöver ju inte vara i samma grupp år ut och år in. På min dotters skola funkar det ganska bra dom har 15-20 elever i varje klass och byter klass och lärare varje år. Så hon får nya vänner varje år. Men det idealiska skulle vara ännu mindre grupper, märker att det är stressigt när dom är 20 barn.

Jo visst måste föräldrar ta ansvar men man måste göra en dräglig tillvaro för barnen i skolan också. Vet inga vuxna som skulle vilja sitta med 30 andra i ett rum så litet som ett klassrum och jobba och försöka koncentrera sig.
  • AmericanMommy
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-17 15:28:13 följande:

Om man inte förstår att det finns en svensk kultur har man inte heller förstått vad kultur är.

Sverige har tagit emot arbetskraftsinvandrare och flyktingar p.g.a att våran kultur är som den är, den sistnämnda beror på att deras kultur är som den är så de flyr och handlar om välgörenhet som kostar samhället stora summor och belastar den offentliga sektorn, skola, sjukvård, arbetsförmedling mm men det är Sverige som ska anpassa sig efter deras kultur?

Om det skulle vara en invandrare som har den synen så är det höjden av otacksamhet och total brist på respekt.

Mata inte trollet
Svar på tråden Lärare i förorten