AndreaBD skrev 2019-02-17 20:32:12 följande:
Jag kanske är optimist, men kanske är det någon seriös person kvar som inte bara larvar sig. En sak som jag tycker är viktigt: Man måste identifiera vad problemet verkligen är. Titta bakåt också: Hur har det varit tidigare? Självklart har inte allt varit bra då heller. Men man kanske återupptäcker något. Kanske vill man ha några slags obs-klasser igen.
En sak som jag har tänkt på, som en del verkar glömma bort: Det har alltid funnits dåliga bostadsområden. Det är ju inte som om de här problemen bara finns sedan det finns (större antal av) invandrare i Sverige. Även tidigare har lärare haft jättekämpigt med elever från fattiga områden. Om vi inte hade invandrare i Sverige, så skulle vi ha BARA svenska barn i dessa områden. Som skulle vara stökiga i skolan. Självklart! När jag själv gick i lågstadiet, fanns det en del barn ifrån ett mycket "dåligt" område. Det fanns inga invandrare där (än), men det kryllade av missbrukare och kriminella där och deras barn var därefter i skolan.
Problemet är familjer med sociala problem och deras barn. Nationaliteten är ofta oväsentlig. Om det kommer till språkproblem och/eller religiösa problem, då måste man förstås tänka på det också. Men ofta är det just emotionellt-sociala problem. Det är dessa barn och ungdomar som är så ur balans att de beter sig illa, stör och förstör.
Eller hur, när det var du som larvade dig och började dra fram dom kända korten. Vi andra känns väldigt seriösa. =)