Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Lärare i förorten

Jag jobbade på en skola där ett gäng elever flippade ut någon eftermiddag och höll på att slå sönder någon slags kiosk/cafeteria inne i skolan. Hon som jobbade i denna kiosken, släppte ner någon slags rullgardin i metall för att hålla dem ute. Hon var ju livrädd. Rektorn, biträdande rektorn och jag tror även några lärare låste in sig själva i något rum, vågade inte hjälpa den där stackars kvinnan i kiosken. De ringde på polisen som precis kom i tid, innan de lyckats ta sig in i kiosken.

Jag var själv inte där då, men kvinnan som jobbade i kiosken berättade det för mig. Hon var ganska traumatiserad, men fick ingen speciell hjälp med det heller.

• AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2019-02-14 11:24:21 följande:

AndreaBD, helt sjukt ju! När jag gick på högstadiet i förorten hade vi inte sånt där stök men om det hade spårat ur vågar jag påstå att fritidsledare och lärare hade hoppat in och avbrutit det hela rätt fort.

Det var det som skrämde mig - att det kan förekomma att något spårar ur, det kan man kanske förstå. Men om det blir så illa att vuxna inte vågar avbryta det, utan låser sig in och väntar på polisen - då är det ju illa. Kan hända att de var för få och att de som var där så som rektorn, inte var så bra på att hantera sånt.  
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2019-02-14 13:22:30 följande:

Absolut, kan ha berott på flera saker men så får lärarna heller inte ta i ungarna ens idag så det är inte helt lätt att stoppa dem över huvud taget om det spårar.

Om det är slagsmål får man förstås gå emellan. Jag tror inte att man skulle kunna bli anmäld för det. Det är nog större risk att man kan bli skadad däremot.

De situationerna där man har ett problem för att man helst inte ska ta i ungarna, är snarare situationer där någon elev stör och förstör för alla andra och man inte kan kasta ut hen. Om man har en sån problematisk elev som sätter det i system att sabotera så kan det förstöra för en hel klass. Om den eleven inte går att prata med, om hen bara beter sig som en apa och detta om och om igen - vad gör man?  Man måste kunna lyfta ut såna, någon annan får prata med den ungen. Annars sitter ju resten av klassen och kan inte göra något vettigt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 21:19:30 följande:

Jag har några gånger hyrt ut rum I min lägenhet till muslimer. Slutet var att jag blev kallad rasist I alla fall utom ett. (Det var en som åkte in I fängelse)

Jag har låtit hemlösa bo hos mig. Alltid med resultatet att det fattas värdesaket.

Ju äldre man blir ju mer fördomar får man.

Hur ska vi veta om du visade tecken på rasism mot dessa muslimer? Att de kallat dig för rasist betyder ju inte att de automatiskt måste ha fel.

Och det är ganska naivt att låta hemlösa bo hos sig, framför allt om de är missbrukare. Då kan du räkna ut att de i dem flesta fallen kommer att stjäla för att kunna köpa sin drog.
  • AndreaBD
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 11:39:30 följande:

Men som lärare så kan du ju i dag inte sätta gränser.
    Du får i princip inte hålla fast elever, inte be dom lämna klassrummet ...
    Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor.

Minst hälften av dessa problemelever är av svenskt ursprung. Så det är inte hela förklaringen.
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 02:29:16 följande:

Blir förvånad av många svar i denna tråd från annat jag läst på FL. Så ni vill att lärare ska kunna säga till på skarpen och kunna skicka ut barn från klassrummet? Men i trådar där föräldrar skickar bråkiga barn i time out eller till sitt rum anses de som misshandlare här på FL, hur ska ni ha det egentligen?

Kanske det vore bättre att låta föräldrar uppfostra sina barn från början då skulle ni slippa många problem i skolan.

Jag tänkte just också det! De tråden som finns här på FL som handlar om skolan brukar ofta innehålla frågan: Får skolan göra så här??? 

Varför ställer man ens en sån fråga? Man borde istället vara glad över att skolan har några sanktioner kvar för att sätta gränser för de som förstör för andra. Och så har jag också tänkt när det gällde mina egna barn. 

Sedan är det i grunden som du säger: Om barnen vet att föräldrarna inte accepterar att de beter sig illa i skolan så gör de inte så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Interrogative clause) skrev 2019-02-15 06:11:52 följande:
    Din logik haltar eftersom den innebär att vi även bör acceptera (exempelvis) nazism (ett tydligt, om än dåligt, exempel). Så länge nazisten inte har utfört en handling, som vi bedömer är fel, skulle vi inte ha en anledning att fördöma hen.

Mitt exempel var dåligt eftersom jag inte vill jämföra nazister med muslimer. Däremot är det ett tydligt exempel, eftersom det visar att det måste gå att kritisera religioner/kulturer/politik som man anser strider mot det goda samhället.

En annan fråga är om islam är oförenligt med det goda samhället. Det finns knappast något enkelt svar på den frågan.

Slutligen vill jag framhålla att problem i skolan knappast kan förklaras av religiösa föreställningar hos bråkstakarna.
    Hoppas det är okej om jag svarar också. Du kan även diskutera nazism i det sammanhanget - även om det inte är helt och hållet likt, men det finns likheter. För några år sedan var det vanligare att elever på högstadiet sympatiserade med högerextrema grupper och jag har haft såna som elever. Och på den tiden gick jag en kurs om hur man kan påverka såna ungdomar (det gick mycket ut på att inte kritisera ideologin direkt utan att lyssna på dem och ställa frågor, så att de själva kommer fram till att det inte kan stämma).

Jag minns framför allt en elev som egentligen var en snäll och mjuk kille, men som sympatiserade med någon nazistgrupp. Några av hans klasskamrater, framför allt tjejer, var ganska hårda mot honom då, ville inte ha med honom att göra. Jag brukade prata med honom som vanligt, brydde mig inte om det där, så länge det inte kom fram när jag var med. Jag observerade förstås honom för att se om han skulle vara skulle visa någon diskriminerade eller nedsättande attityd mot någon. Men det hände inget allvarligt i min närvaro. Och nazistintresset minskade och försvann utan att jag nånsin  pratat närmare med honom om det. 

Man får ju också tänka på att ungdomar blir radikala om de känner sig utanför. En ungdom som är integrerad hänger inte på någon extrem grupp i regel. De förstår ändå att det inte är det bättre alternativet. Och det funkar förstås på samma sätt med muslimska ungdomar som hänger på såna extrema grupper. 
  • AndreaBD
    Anonym (Olika erfarenheter) skrev 2019-02-15 11:02:57 följande:
    Du misskrediterar ju svenska ungdomar när du säger att de är mer besvärliga. Är det samma besvärliga svenska ungdomar som är ute och skjuter och använder droger i Malmö?

Uppenbarligen finns det lärare som inte har samma erfarenheter som du har. Varför har du rätten att säga att de ska skämmas, för att de inte har samma erfarenhet som dig? Jag har läst om problem som lärare i förorten har i tidningar jag fått genom lärarförbundet, så det är knappast något att hymla om att dessa problem existerar.
    Jag måste dock hålla med honom där delvis. Jag har bott i en av dem värsta Stockholms-förorterna (i Rågsved, Snösätra). Och min dåvarande man (som ÄR svensk) brukade säga: Det är inte invandrarna som är problemet, det är svenskarna som bor här.  Invandrarfamiljerna, och även de som var familjer med en svensk och en invandrarförälder (så som vi), var helt okej, men helsvenska familjer bodde inte där om de kunde undvika det. Och vilka är det då som är tvungna att bo där? Jo, familjer med dålig ekonomi och oftast en hel del problem. 

Visst, bland invandrarna var det lite olika också. Just då var det folk från Bosnien som hamnade där (det var ganska nybyggda hus med hyreslägenheter). De var ofta ordentliga, vanliga barnfamiljer. Det fanns även finländare och polacker där som var väldigt skötsamma. Inte riktigt lika oproblematiska var romerna och somalier. En av dem hel-svenska familjerna organiserade en gång en "gårds-fest" och bjöd bara in dem svenska familjerna. Min äldste son ville så gärna också gå, men min man sa till honom att han skulle se det som en komplimang att vi inte var bjudna, och att det inte är en gårdsfest om man utesluter alla icke-svenska eller bara halv-svenska familjer. 
  • AndreaBD
    Zizazi skrev 2019-02-15 12:41:50 följande:
    Okej nu var det inte ditt vänsterblivna liberala skitsnack som skulle stå i tråden. Ditt inlägg är jävligt off topic, helt åt helvete off topic faktiskt.

För mig som växt upp i förorten bland blattarna, har jag sett och hört mycket skit, massor. Jag har dessutom något att jämföra med då jag växte upp precis i tidsmässiga brytpunkten mellan svensktområde och blatteområde. Det går inte ens börja jämföra vilka problem Sverige har tagit på sig. Vem betalar. Ja jag blir tvingad betala, mina barn blir tvingade betala. Så ska det ju inte vara. Den som tog beslutet och deras sympatisörer ska betala. Inte jag.
    Bara för att du inte förstår sammanhanget är inte det off-topic. 

Och det är typiskt att folk som själva växt upp där, klagar på invandrare. Inte pga dåliga erfarenheter i regel. Utan för att de har lärt sig av sina föräldrar att skylla på dem. Skylla på dem för att de själva inte haft råd att bo någon annanstans - och de hade ju alla chanser att utbilda sig och få ett bra jobb.
  • AndreaBD
    Anonym (mor) skrev 2019-02-15 13:05:53 följande:
    OT kanske och Ursäkta att jag lägger mig i MEN här i min stad i Norrland finns en busslinje som i folkmun kallas "orientexpressen"! Liksom nästan bara invandrare på bussen. ALLA städer har dessa områden idag och vad som är meningen och hur det ska bli går över min fattningsförmåga. Områdena fylls på och INGEN svensk vill bo där.
    Tja, det är DINA fördomar. DU vill inte bo där. Jag har bott i såna områden. Jag har trivts bra i Rågsved. Poängen är att folk raljera eftersom de inte har valet, dvs. de har inte råd att bo någon annanstans.

Grejen är att jag har vuxit upp i europeisk storstad där vi hade stor andel invandrare redan för 40 år sedan. Visst, vi hade också ett område  i stan som kallades för "lilla Istanbul" - redan då.  Så jag är van vid det. Visserligen är det oftast så att det är större andel invandrare i dem "sämre" områden. Men då är det inte bara invandrarna man stör sig på, utan det är att man själv inte kan få bättre. Jag skulle inte välja heller att bo där nuförtiden, och visserligen vore det bra om det inte blev såna ghetton. Tror du invandrarna skulle bo där om de hade råd att flytta därifrån?
Svar på tråden Lärare i förorten