Lärare i förorten
Om du inte förstår detta, så tänker du bara svart och vitt. Det finns inget emellan, eller? Tror du det NÅGOT bostadsområde där det aldrig har hänt något? Inget inbrott, ingenting? Det är klart att det finns problem där också. Om jag nu ska tänka lika fyrkantig som du - det finns inga områden där det aldrig har hänt något.
Händer det MER i dessa områden? Självklart. Det är FATTIGA områden. Det är låginkomsttagare som bor där. Det är folk som är lågutbildade som bor där. De begår fler brott. Oavsett om de är svenskar eller invandrare. Skillnaden är att de som är svenskar hade bättre förutsättningar och har kanske gjort dåliga val i sitt liv - har börjat missbruka eller annat. Inte alla förstås. Det finns folk som har haft otur. Men att det i större utsträckning är invandrare som hamnar där, är ju inte konstigt. De har ju sämre chans att få ett bra liv .
Som sagt, det är inte bara svart och vitt. Och om man har barn måste man alltid ta hänsyn till dem. Jag ser det so ett bra steg mot ett mänskligare samhälle - att folk kan tänka sig bo även i områden där det finns många invandrare. Men om man nu har tonåringar som dessutom är lättpåverkade så väljer man kanske att flytta därifrån i det läget. Men då har man åtminstone bott där i några år.
Jag resonerade med detta med en kollega som är väldigt pk och har 110% rätt värdegrund i precis allt. Ingen av dem umgås med invandrare, alla deras hobbys är kritvita, barnen leker bara med vita, har aktiviteter med vita, de bor med vita. Möjligt att en utländsk doktor förrirrat sig in i grannskapet på sin höjd.
Ändå är hon väldigt för invandring men hon håller sig så långt därifrån det vara går och betalar gärna extra för det. Jag tror detta gäller 99% av mina kollegor, utom kanske kvotblatten som pratar skånska..
Upprinnelsen till det hela är att jag diskuterat med kollegor varför vi misslyckats i vår förening att locka barn till invandrare. Jag är tränare i en grupp med bara vita barn (nästan) en är thai där mamman är importerad. Så det räknar jag inte riktigt. Aktiviteten är billig och borde inte vara exkluderande av den anledningen.
Vi kom inte fram till något mer än att ja men så är det nog. Även de mest antirasistiska flyr fältet även om man påstår att det är massa annat som drar.