• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-18 06:30:15 följande:
    Gillar inte när folks handlingar döms enbart pga ett prefix - oacsett on det är bonus eller bio ;) Känns som om många härinne har svårt att se nyanser och dömer utan att tänka efter. . :/

Vad tråkigt :/ Har full förståelse för att man är sårad och tom bitter, men noll förståelse för att man låter det gå ut över ens barn. Det spelar liksom ingen roll hur arg och besviken man är på sitt ex eller den nya partnern,;man tar inte ut det på barnen...

Tycker synd om både bonusbarnet och syskonen här som pga mamman får en kil mellan sig som inte behövt vara där..
    Nä, men det har ju inte TS gjort heller, eller hur? Det är ju därför hon lagt ut tråden, för att ventilera av sig en känslomässig reaktion ...(kanske t o m just för att det inte ska gå ut över andra)
  • Anonym (Allo)
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-18 09:02:54 följande:

Hon är inte i någon svår situation. Hon tog makens bebis och flyttade till andra sidan landet. Hon vägrade allt umgänge i ca 6 års tid. Sen blev det visst lite jobbigt för henne så hon kom tillbaka och lät maken träffa barnet ibland, på mammans premisser och under tunga hot. Ju äldre bonus blev desto mer tid har tillbringats med oss. Men mamman har alltid funnits i bakgrunden och psykat bonus till att tro att vi inte är hennes familj. Det är svårt att få in barnet i familjen när mamman vägrar låta det ske... Psyksjuka kvinna.

Är jättesvårt när mamman psykar, vår bonus förlorade vi just pga det. Att de orkar dessa psyksjuka mammor
  • Anonym (yuiop)

Ts, om du är ny i separationsträsket så har jag ett råd till dig; välj dina strider! Ett foto med kommentar på Fejjan kanske känns provocerande, men är det värt att starta ett bråk över? Hoppas allt löser sig till det bästa för er alla!

• Brumma
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-18 18:55:24 följande:

Nä, men det har ju inte TS gjort heller, eller hur? Det är ju därför hon lagt ut tråden, för att ventilera av sig en känslomässig reaktion ...(kanske t o m just för att det inte ska gå ut över andra)

Just i detta svaret syftade jag ju dock på (yiop)s erfarenheter..

Men även om TS själv inte skrivit att hon tänkt agera på sina känslor är det flera härinne som skrivit att de själva skulle "ta ett samtal med exet och se till att bonusmamman fick veta sin plats" - typ.. Och rått TS att göra detsamma. Flera som påstått att det är ett varningstecken, att det görs för att provocera, för att man är ego - däribland du själv. Människor som enbart verkar se det svart eller vitt. Som verkar anse att mammans känslor är de enda som räknas i det hela - som tydligt visar att varken barnens eller bonusmammornas känslor, relationer och åsikter är något som behöver tas hänsyn till.

Jag vet att det går åt andra hållet med - ibland kan det bli rena "mobbstämningen" mot en mamma - och det är lika illa det. Oavsett om man är mamma eller bonusmamma så har man inte ensamrätt på känslor - och man har inte heller rätt att vara den enda som det skall tas hänsyn till. Speciellt inte när det är barnen som kommer i kläm.
  • Brumma
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-18 18:53:34 följande:

Den här tråden existerar ju just därför att TS blev upprörd, det kan ju vara så att vi inte ser hela situationen.

Jag förstår att det är känsligt, punkt slut. Alla funkar inte lika. Just därför tycker jag att man kan tänka två gånger (typ, är det här ok, eller är det bättre att låta bli?), men alla kan inte det och då blir det så här. 

Och om man tänker så och bedömer att det finns viktigare aspekter än mammans sårade känslor?

Varifrån får du att bonusmamman TS beskriver INTE funderat över detta? Men har valt att visa att de är en familj?

Du tar för givet att bonusmamman antingen är okänslig eller oförmögen att tänka två gånger - svart eller vitt... Du har redan bestämt dig att bonusmamman gör fel.. Utan att ens veta något om varför. Du dömer.
  • Anonym (K)

Vad tycker barnen?

Det är skillnad om barnen tycker om pappans nya eller om de inte gör det och pappans nya låtsas vara familj på social media.

• Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-18 20:22:16 följande:
    Och om man tänker så och bedömer att det finns viktigare aspekter än mammans sårade känslor?

Varifrån får du att bonusmamman TS beskriver INTE funderat över detta? Men har valt att visa att de är en familj?

Du tar för givet att bonusmamman antingen är okänslig eller oförmögen att tänka två gånger - svart eller vitt... Du har redan bestämt dig att bonusmamman gör fel.. Utan att ens veta något om varför. Du dömer.
    Det stämmer
  • Anonym (b)

Vad folk har gått igång på bonusmammans rätt att skriva "våra barn"! Jag kan hålla med om både det ena och det andra som skrivs men vad gäller ts så har ni inte mycket information att gå på. 
    När jag läste trådstarten så reagerade jag främst på att någon lade ut bilder på någon annans barn och dessutom från en skolavslutning vilket är olämpligt. Jag har själv varit med om att någon har lagt ut bilder på mitt barn på Facebook utan att kolla med mig. Första gången det skedde var det mitt styvbarn som lade ut och då hade jag inte själv hunnit ta ställning till om jag skulle lägga ut bilder på mitt barn eller inte. Jag ville alltså än mindre att någon annan skulle göra det.

Idag lägger jag ut bilder men med vissa restriktioner. Jag vill fortfarande inte att någon annan ska lägga ut bilder på mitt barn utan att kolla med mig först. Jag lever ihop med barnets pappa så som tur är behöver jag inte förhålla mig till samma problem som ts har, det kan inte vara lätt att försöka få pappan och hans nya att respektera din åsikt ifall de tycker annorlunda. Jag hade nog i så fall pratat med pappan och bett honom om att prata med henne så att hon åtminstone kollar med honom först innan hon publicerar bilder på våra barn på fejjan.

När jag läser trådstarten tolkar jag det som att exets nya verkligen är ny, annars kunde hon ha sagt exets flickvän eller exets sambo, men jag vet ju lika lite som ni andra. Och i och med att hon har lagt ut en bild på Facebook ifrån en skolavslutning så tolkar jag det som att hon inte har några egna barn för då borde hon väl ha varit insatt i att man inte gör så. Men det är ju bara min tolkning det. 

• molly50
    Anonym (b) skrev 2018-06-19 11:52:26 följande:

Vad folk har gått igång på bonusmammans rätt att skriva "våra barn"! Jag kan hålla med om både det ena och det andra som skrivs men vad gäller ts så har ni inte mycket information att gå på. 
    När jag läste trådstarten så reagerade jag främst på att någon lade ut bilder på någon annans barn och dessutom från en skolavslutning vilket är olämpligt. Jag har själv varit med om att någon har lagt ut bilder på mitt barn på Facebook utan att kolla med mig. Första gången det skedde var det mitt styvbarn som lade ut och då hade jag inte själv hunnit ta ställning till om jag skulle lägga ut bilder på mitt barn eller inte. Jag ville alltså än mindre att någon annan skulle göra det.

Idag lägger jag ut bilder men med vissa restriktioner. Jag vill fortfarande inte att någon annan ska lägga ut bilder på mitt barn utan att kolla med mig först. Jag lever ihop med barnets pappa så som tur är behöver jag inte förhålla mig till samma problem som ts har, det kan inte vara lätt att försöka få pappan och hans nya att respektera din åsikt ifall de tycker annorlunda. Jag hade nog i så fall pratat med pappan och bett honom om att prata med henne så att hon åtminstone kollar med honom först innan hon publicerar bilder på våra barn på fejjan.

När jag läser trådstarten tolkar jag det som att exets nya verkligen är ny, annars kunde hon ha sagt exets flickvän eller exets sambo, men jag vet ju lika lite som ni andra. Och i och med att hon har lagt ut en bild på Facebook ifrån en skolavslutning så tolkar jag det som att hon inte har några egna barn för då borde hon väl ha varit insatt i att man inte gör så. Men det är ju bara min tolkning det. 

Håller med! 
    Carpe Diem
  • Kirenaj68
    Brumma skrev 2018-06-17 09:12:00 följande:
    Vad mer exakt anser du att det är en varningsklocka för? Vad skall tas upp med exet?

Hade hon skrivit "styvbarnen" hade jag tagit det som en varningsklocka till att hon höll ett avstånd till barnen. Jag skulle inte önska mina barn att leva med någon som tar avstånd och ser barnen de bor med som något slags bihang. Ett inkluderande "våra barn" innebär däremot att barnen lever med någon som inkluderar dem i familjen och inte bara accepterar att de finns utan ser det som något positivt.

VILL inte föräldrar att deras barn skall vara inkluderade och älskade på heltid? Jag förstår verkligen inte hur föräldrar kan vara så egoistiska att det går ut över barnen såhär...
    Så du har ingen förståelse alls för hur TS känner inför detta?
  • Brumma
    Kirenaj68 skrev 2018-06-20 19:32:52 följande:

Så du har ingen förståelse alls för hur TS känner inför detta?

Jag har förståelse för att hon tycker det är jobbigt.

Jag håller bara inte med henne om att det är "glasklart att det är olämpligt", eftersom jag ser många fördelar med att barn får leva med människor som ser dem som familj. Hade hon valt att agera på det hade jag inte haft förståelse för det heller, eftersom jag inte har förståelse för föräldrar som medvetet gör levnadssituationen svårare för sina barn pga sårade egon, Men känslorna får hon absolut ha såklart :)

Men nu var ju inte det ett svar till TS utan som reaktion på påståendet att det är ett "varningstecken" och att "det borde tas upp med exet". Skulle fortfarande gärna vilja veta vad mer exakt det är som gör det till ett varningstecken att man kallar sin familj för familj. Men det tycks inte vara någon som kan svara på det.
  • Kirenaj68
    Brumma skrev 2018-06-20 20:09:51 följande:
    Jag har förståelse för att hon tycker det är jobbigt.

Jag håller bara inte med henne om att det är "glasklart att det är olämpligt", eftersom jag ser många fördelar med att barn får leva med människor som ser dem som familj. Hade hon valt att agera på det hade jag inte haft förståelse för det heller, eftersom jag inte har förståelse för föräldrar som medvetet gör levnadssituationen svårare för sina barn pga sårade egon, Men känslorna får hon absolut ha såklart :)

Men nu var ju inte det ett svar till TS utan som reaktion på påståendet att det är ett "varningstecken" och att "det borde tas upp med exet". Skulle fortfarande gärna vilja veta vad mer exakt det är som gör det till ett varningstecken att man kallar sin familj för familj. Men det tycks inte vara någon som kan svara på det.
    En bekant till mig (kallar henne Lina för enkelhetens skull) och hennes kille gick isär för drygt tre sedan. De har två barn tillsammans. 3-4 månader efter separationen träffade exet en ny kvinna som inte hade några problem att det fanns barn med i bilden. För att hålla en lång historia kort och inte avslöja alltför mycket. Med hjälp av presenter, manipulation och förtal tog den nya kvinnan mer eller mindre över Linas roll som mamma. Det gick så långt att barnen till slut kallade henne för mamma. T.o.m inför Lina och barnen ville hellre vara hos pappa och styvmor än med deras egen mamma. Lina tog så klart upp detta med exet, men det botade föga. Förutom att han är en harkrank av nåde är  han upp över öronen kär i sin nya kvinna. Så han avfärdade Lina totalt och ansåg att hon överreagerade. Det hela eskalerade än mer och tills slut gick Lina i väggen. Hon hamnade i en djup depression som hon fortfarande kämpar för att komma ur.

Nu behöver det naturligtvis inte gå så här långt i TS:s fall, men en smula vaksamhet skadar nog inte.
  • Brumma
    Kirenaj68 skrev 2018-06-20 21:42:29 följande:

En bekant till mig (kallar henne Lina för enkelhetens skull) och hennes kille gick isär för drygt tre sedan. De har två barn tillsammans. 3-4 månader efter separationen träffade exet en ny kvinna som inte hade några problem att det fanns barn med i bilden. För att hålla en lång historia kort och inte avslöja alltför mycket. Med hjälp av presenter, manipulation och förtal tog den nya kvinnan mer eller mindre över Linas roll som mamma. Det gick så långt att barnen till slut kallade henne för mamma. T.o.m inför Lina och barnen ville hellre vara hos pappa och styvmor än med deras egen mamma. Lina tog så klart upp detta med exet, men det botade föga. Förutom att han är en harkrank av nåde är  han upp över öronen kär i sin nya kvinna. Så han avfärdade Lina totalt och ansåg att hon överreagerade. Det hela eskalerade än mer och tills slut gick Lina i väggen. Hon hamnade i en djup depression som hon fortfarande kämpar för att komma ur.

Nu behöver det naturligtvis inte gå så här långt i TS:s fall, men en smula vaksamhet skadar nog inte.

Förtal och manipulation är aldrig ok, oavsett om det kommer från en förälder eller bonusförälder. Att däremot ta en roll som förälder (om barnen är ok med det), att bonusförälder blir kallad mamma eller pappa (på barnets initiativ) ser jag däremot inget problem med. Det är inte heller ovanligt att barn vill vara mer hos den ena föräldern i perioder - pga olika orsaker naturligtvis. Om man låter barnen bestämma gällande boendet är ju däremot en annan sak.

Jag vet inte vad Lina bad pappan ta upp - förtal borde han självklart krävt att hans sambo slutade med. Men inte att ta en föräldraroll eller inkludera barnen.

På vilket sätt tog hon över mammarollen? Förbjöd hon mamman att vara med barnen? Jag förstår inte riktigt hur man lyckas med det om föräldern fortfarande är närvarande och här barnen på halvtid? Föräldrarollen den veckan har ju den som bor med barnen tänker jag.

Märk väl att jag INTE anser det ok att manipulera och baktala. Men jag är rätt säker på att detta tillhör ovanligheten och att få något som högst troligt inte har någon likhet med det du beskriver utan är ganska oskyldigt och en naturlig konsekvens av att leva som en familj, att låta som "varningssignaler" kan få ganska hemska konsekvenser.
  • Anonym (NollEQ)

Det är just sådana här situationer man vill undvika. Nu råkar jag dessutom vara en person som är skeptisk överhuvudtaget till hur man tar rollen som sin egen redaktör på nätet och bestämmer vad man ska låta allmänheten och följare ta del av eller inte. Har faktiskt aldrig fattat grejjen, men respekterar dock att alla är olika och vissa vill dela och visa upp allt inom husets alla väggar. 

Varför i hela friden ska man pilla i känsliga områden, när man kan lika gärna låta bli? Det är ju vuxna människor. Det är ett "statement" att gå ut och berätta att man "har" barn (bonusbarn). Sannolikheten att de flesta i deras bekantskapskrets vet detta redan är ju ganska stor, varför understryka detta då?

Bara alldeles nyligen råkade en bekant ut för att hennes ex började lägga ut kyssbilder på honom och hans helt nya förhållande, varefter hon blev helt knäckt eftersom det var en så uppslitande upplösning på deras äktenskap. Så jäkla onödigt. Jag tror inte många tänker på hur en bild eller kommentar kan drabba någon annan, de sitter i sin egen bubbla helt enkelt.
  • Anonym (yuiop)

Manipulation och förtal är aldrig okej, oavsett från vem det kommer! Det finns häxor på båda sidor av stängslet.
  • Brumma
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-21 15:59:07 följande:

Det är just sådana här situationer man vill undvika. Nu råkar jag dessutom vara en person som är skeptisk överhuvudtaget till hur man tar rollen som sin egen redaktör på nätet och bestämmer vad man ska låta allmänheten och följare ta del av eller inte. Har faktiskt aldrig fattat grejjen, men respekterar dock att alla är olika och vissa vill dela och visa upp allt inom husets alla väggar. 

Varför i hela friden ska man pilla i känsliga områden, när man kan lika gärna låta bli? Det är ju vuxna människor. Det är ett "statement" att gå ut och berätta att man "har" barn (bonusbarn). Sannolikheten att de flesta i deras bekantskapskrets vet detta redan är ju ganska stor, varför understryka detta då?

Bara alldeles nyligen råkade en bekant ut för att hennes ex började lägga ut kyssbilder på honom och hans helt nya förhållande, varefter hon blev helt knäckt eftersom det var en så uppslitande upplösning på deras äktenskap. Så jäkla onödigt. Jag tror inte många tänker på hur en bild eller kommentar kan drabba någon annan, de sitter i sin egen bubbla helt enkelt.

Fast alltså..

Om jag lägger upp en bild på min familj och skriver "min familj <3 ", "mina killar" (på mina söner tex), "min son" eller "mannen min" så gör jag ju inte det som ett statement - och självklart är jag medveten om att mina vänner och familj vet att detta är min familj/mina barn/min man. Det är ju inte därför jag skriver så utan de orden rymmer KÄNSLAN och kärleken jag har för människorna på kortet. Orden "min familj" uttrycker kärlek. Går man runt och uppfattar det som att folk gör statements eller skriver sådant för upplysnings skull, ja då kanske man har svårt för att förstå innebörden i vad folk menar.

Ja, Det är för vissa ett känsligt område men de man visar mest hänsyn till kanske nödvändigtvis inte är de som tycker det är jobbigt utan de som skulle tycka det var jobbigt om man inte gjorde det. Och även om man absolut kan visa hänsyn kan man inte låta någon - som är lite för känslig - styra ens handlingar. Om man har en ömsesidig respekt för varandra så är man troligen mer benägen att visa sådan hänsyn. Om någon kräver och försöker styra och ställa gällande vem man får kalla familj så är man nog inte riktigt lika tjänstvillig.

Ps. Gällande din vän - Det är jobbigt men klarar man inte av att se bilder från exets nya liv - bilder som troligen lagts ut för att uttrycka kärlek - så kanske man får avhålla sig från att titta.
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-22 07:27:32 följande:
    Fast alltså..

Ps. Gällande din vän - Det är jobbigt men klarar man inte av att se bilder från exets nya liv - bilder som troligen lagts ut för att uttrycka kärlek - så kanske man får avhålla sig från att titta.
    Eller vara mindre självupptagen, har mer tanke i sina handlingar och .... visa mer hänsyn.
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-22 07:27:32 följande:
    Fast alltså..

Om jag lägger upp en bild på min familj och skriver "min familj <3 ", "mina killar" (på mina söner tex), "min son" eller "mannen min" så gör jag ju inte det som ett statement - och självklart är jag medveten om att mina vänner och familj vet att detta är min familj/mina barn/min man. Det är ju inte därför jag skriver så utan de orden rymmer KÄNSLAN och kärleken jag har för människorna på kortet. Orden "min familj" uttrycker kärlek. Går man runt och uppfattar det som att folk gör statements eller skriver sådant för upplysnings skull, ja då kanske man har svårt för att förstå innebörden i vad folk menar.

Ja, Det är för vissa ett känsligt område men de man visar mest hänsyn till kanske nödvändigtvis inte är de som tycker det är jobbigt utan de som skulle tycka det var jobbigt om man inte gjorde det. Och även om man absolut kan visa hänsyn kan man inte låta någon - som är lite för känslig - styra ens handlingar. Om man har en ömsesidig respekt för varandra så är man troligen mer benägen att visa sådan hänsyn. Om någon kräver och försöker styra och ställa gällande vem man får kalla familj så är man nog inte riktigt lika tjänstvillig.

Jag tycker det verkar som du tar för givet att alla bara vill berätta med gott hjärta och aldrig har några baktankar, det är just de där baktankarna som kan göra så mycket skada. Du vet ju tex inte hur han som la ut dessa bilder på den nya relationen fungerar, utan tar för givet att han "bara" vill uttrycka kärlek. Ja, jättemysigt efter en knäckande otrohetsaffär, eller hur...? Sociala medier är ett utmärkt sätt att göra skada på också, men det kan se jäkligt oskyldigt ut.

Mer hänsyn på nätet - det är min åsikt.

(Hur ska barn och ungdomar annars någonsin lära sig om vett och etikett på nätet, om inte ens vi vuxna fattar ...?)
  • Brumma
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-23 15:45:03 följande:

Jag tycker det verkar som du tar för givet att alla bara vill berätta med gott hjärta och aldrig har några baktankar, det är just de där baktankarna som kan göra så mycket skada. Du vet ju tex inte hur han som la ut dessa bilder på den nya relationen fungerar, utan tar för givet att han "bara" vill uttrycka kärlek. Ja, jättemysigt efter en knäckande otrohetsaffär, eller hur...? Sociala medier är ett utmärkt sätt att göra skada på också, men det kan se jäkligt oskyldigt ut.

Mer hänsyn på nätet - det är min åsikt.

(Hur ska barn och ungdomar annars någonsin lära sig om vett och etikett på nätet, om inte ens vi vuxna fattar ...?)

Nej, jag tar inte för givet att alla har ett gott hjärta.

Men jag tar inte för givet att de Inte har det.De allra flesta människor går inte omkring och är medveten elaka eller ens omedvetet - de flesta tar hänsyn MEN kanske inte så till den gräns att de slår knut på sig själva eller tar ansvar för mottagarens känslor.
  • molly50
    Brumma skrev 2018-06-23 22:16:24 följande:
    Nej, jag tar inte för givet att alla har ett gott hjärta.

Men jag tar inte för givet att de Inte har det.De allra flesta människor går inte omkring och är medveten elaka eller ens omedvetet - de flesta tar hänsyn MEN kanske inte så till den gräns att de slår knut på sig själva eller tar ansvar för mottagarens känslor.
    Jag kan förstå hur du menar och jag kan delvis hålla med dig.
    Men samtidigt så tycker jag att man kan försöka tänka efter litegrann innan man lägger upp kyssbilder på sig själv med sin nya efter en uppslitande separation.
    Framförallt om det varit otrohet inblandat och ens ex kanske nu har ett förhållande med den h*n var otrogen med.
    Carpe Diem
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!