• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-15 21:17:12 följande:

Men vad ska man vara stolt över om man varit bonus några år åt en tonåring? Man är inte genetisk bidragare, man har inte burit barnet och fött det, man har inte offrat sin skönhet för en massa vaknätter etc. Är väl mer vettigt att uttrycka glädje och tacksamhet över att få ha någon så fin som barnet i sitt liv.

Jag finns ju där å kämpar med dem alla i vår vardag. Jag pluggar till prov med dem, övningskör, tröstar när de är ledsna, lyssnar på vem de är förälskade i, blir firad på sängen av dem när jag fyller år, blir uppskattad för min goda matlagning å får ge goda råd när de själva vill buda kompisar på middag. Självklart gör de mig stolta å glada i vardagen oavsett om jag delar gener, har burit den i min egen kropp, eller vakat på nätterna när de var små... Men visst har du rätt jag är naturligtvis väldigt glad å tacksam oxå över att ha dem i mitt liv... jag känner många olika känslor för dem i olika sammanhang...
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-15 21:21:21 följande:

Att skriva våra barn känns lite fel i det sammanhang.För det stämmer inte.Kunde du inte skrivit ett kommentar under bilden:Mina fina barn!

Jag tycker inte alls det känns fel. om mina barns pappa hade träffat en ny hade min största oro varit att hon inte skulle ta till sig dem som en del av familjen. Att då läsa "våra fina barn" hade gjort mig glad.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-15 21:40:17 följande:

Jag tycker inte alls det känns fel. om mina barns pappa hade träffat en ny hade min största oro varit att hon inte skulle ta till sig dem som en del av familjen. Att då läsa "våra fina barn" hade gjort mig glad.

Bara så att inte folk missuppfattar att det är hennes biologiska barn eller att hon har nyligen adopterat barnen.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-15 21:44:22 följande:

Bara så att inte folk missuppfattar att det är hennes biologiska barn eller att hon har nyligen adopterat barnen.

Det är inte jätteviktigt för mig. Min familj och mina vänner hade ju vetat att de inte vore bortadoptetade. Och när det gäller okända människor behöver jag ju onte bry mig
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-15 21:49:33 följande:

Det är inte jätteviktigt för mig. Min familj och mina vänner hade ju vetat att de inte vore bortadoptetade. Och när det gäller okända människor behöver jag ju onte bry mig

Det kanske inte är viktigt.Men hon kunde ha skrivit ex.:Mina fina bonusbarn!
  • Anonym (krass)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-15 21:34:27 följande:

Jag finns ju där å kämpar med dem alla i vår vardag. Jag pluggar till prov med dem, övningskör, tröstar när de är ledsna, lyssnar på vem de är förälskade i, blir firad på sängen av dem när jag fyller år, blir uppskattad för min goda matlagning å får ge goda råd när de själva vill buda kompisar på middag. Självklart gör de mig stolta å glada i vardagen oavsett om jag delar gener, har burit den i min egen kropp, eller vakat på nätterna när de var små... Men visst har du rätt jag är naturligtvis väldigt glad å tacksam oxå över att ha dem i mitt liv... jag känner många olika känslor för dem i olika sammanhang...

Överlag tycker jag att det är konstigt att känna stolhet för sina barn. De är ju sina egna individer som lyckats med sina egna bedrifter. Räcker väl att barnen är stolta över sig själva. Och föräldrarna kan vara stolta för sig själva och sina bedrifter.

Känner du att du gjort ett bra jobb som vuxen och bonusförälder så har du givetvis rätt att vara stolt över det jobbet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-15 21:55:04 följande:

Överlag tycker jag att det är konstigt att känna stolhet för sina barn. De är ju sina egna individer som lyckats med sina egna bedrifter. Räcker väl att barnen är stolta över sig själva. Och föräldrarna kan vara stolta för sig själva och sina bedrifter.

Känner du att du gjort ett bra jobb som vuxen och bonusförälder så har du givetvis rätt att vara stolt över det jobbet.

Då är det nog bara så att du å jag känner å uttrycker känslor på olika sätt.. Jag ör stolt över en massa olika saker i mitt liv över både mig själv å andra människor. Både över prestationen men även personligheter som kommer fram..

Jag tror att det är vanligt att man som människa känner stolthet... tex över att vara på ett visst sätt svensk, mamma, svensk mästare, körkortsinnehavare, att mina barn fått fina betyg när de kämpat i skolan osv...

Men vi är alla olika är tänker å känner på olika sätt...
  • Anonym (.)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-15 21:55:04 följande:

Föräldrars största stolthet och bedrift är sina barn. Man har trots allt skapat barnet, burit barnet 9 månader och fött barnet, och barnet är en del av båda föräldrarna som skapat en så fin individ.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-15 21:49:33 följande:

Precis! Inget som är viktigt alls. Alla som känner mig vet att jag älskar mina barn, å att vi värdesätter de relationer som våra barn har med alla vuxna i deras liv. Om någon på något sätt skulle tro att jag bortadopterat mins barn eller att de skulle vara bonusmammans, ja då går drt stå glr dem, jag är trygg i min relation till mina barn...
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-15 21:44:22 följande:

Hade det gjort något?

De flesta har ju sina vänner - eller iallafall bekanta - på facebook. Är nog inte många av dem som trott att hon plötsligt, helt utan vidare, fått flera barn som dessutom redan är flera år gamla... och om någon TROTT att de var adopterade - då hade hon högst troligt förklarat att de är hennes sambos barn.

Man kan säga "mitt" hjärta, "våra ungar" osv utan att de varken är biologiska eller adopterade..
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!