• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Anonym (Gomez)
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 11:21:25 följande:

Apropå bilder på nätet på små barn så blir jag FULLSTÄNDIGT BEKLÄMD när jag ser teveprogrammen av typen "unga mödrar" och noterar alla stackars barn som får blöjan bytt och som pottränas i teve och jag tänker mig när de kommer i tonåren och alla kompisar kan kolla på det. Det KRYPER i mig när jag ser det och då kan man tänka.....-"men stäng av då" och det gör jag men ibland zappar man ju håglöst.

Anonym (asta) skrev 2018-06-16 11:23:09 följande:
    PS: I amerikanska program har man den goda smaken att pixla barnens intima delar och det hedrar dom
    Håller med... för evigt naken. Skrikandes Utan en chans att påverka. Idioti på hög nivå.

• molly50
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

Du borde prata med ditt ex om du inte redan gjort det,och påpeka att du inte uppskattar det hans tjej har gjort.
    Man kallar inte andras barn för sina egna.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-06-16 12:14:47 följande:
    Du borde prata med ditt ex om du inte redan gjort det,och påpeka att du inte uppskattar det hans tjej har gjort.
    Man kallar inte andras barn för sina egna.
    Jag ska tillägga att jag inte heller tycker att man ska lägga upp bilder på andras barn utan att först fråga föräldrarna om det går bra.
    Carpe Diem
  • Anonym (naj)
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:37:19 följande:

Nya lagen GDPR får du inte ta bilder på skola och publicera på sociala medier utan rektorns samtycke.

Det stämmer inte. Däremot måste skolan ha vårdnadshavarnas tillstånd att ta bilder på eleverna. Du som förälder får ta hur många bilder du vill på ditt barn i skolan så länge ingen annan elev finns med på bilden. Därför brukar skolor förbjuda fotografering, för att föräldrar inte tänker på att andra barn kommer med i bakgrunden. 
  • Anonym (Eva)

Vem tjänar på att börja klaga om det? jag har väldigt svårt att se att det skulle vara barnen...

• Brumma
    Anonym (Hanna) skrev 2018-06-16 10:12:33 följande:

En bild av en person är en personuppgift (om man kan se vem bilden föreställer)

Det behovet vara särskiljande drag för att räknas som "personuppgift", tex en tatuering. En bild på en människa räknas inte som personuppgift.
  • Anonym (naj)

Har en fundering.

Jag förstår dock inte varför du är så arg? Att hon kallade barnen "våra" kanske va att gå lite långt, men annars visar det väl mest att hon accepterar, tycker om och är stolt över att ha barnen i sitt liv? Är inte det någonting bra?
  • Brumma
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 10:10:57 följande:

Varför skulle man lära sina barn det? Är det i samma anda som att man ska lära dem att det minsann inte bara finns två kön? (hahahahahaha)

För att du vill att ditt barn skall lära sig att de är de själva som skall bestämma över sina relationer, inte andra som ska bestämma vilken relation man har.

Men du kanske hellre ser att andra bestämmer åt ditt barn? Vem hon/han skall gifta sig med?
  • Anonym (asta)
    Brumma skrev 2018-06-16 13:54:34 följande:
    För att du vill att ditt barn skall lära sig att de är de själva som skall bestämma över sina relationer, inte andra som ska bestämma vilken relation man har.

Men du kanske hellre ser att andra bestämmer åt ditt barn? Vem hon/han skall gifta sig med?
    Självklart bestämmer mina vuxna barn vilka de har relationer med. Jag känner inte ens en tiondel av deras vänner och bekanta. Det är mig dom kallar MAMMA och så har de en PAPPA och ngt däremellan har vi inte i vår familj.
  • Maria 434

Har en fundering.

Jag förstår inte ditt problem faktiskt. Dina vänner, exets vänner och hennes vänner vet ju vem barnens biologiska mamma är. Varför skulle det vara olämpligt menar du?

Behövs inget tillstånd från rektor att lägga ut bilder på egna barn, pappan lär ju varit där och ville ha bilder.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!