• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-17 17:15:04 följande:
    Tack Brumma för att du försöker försvara oss bonusmammor och tack för att du om och om igen försöker visa att livet inte är svartvitt som många verkar tro!

Jag har oturen att ha en svår biologisk mamma att ta hänsyn till. Jag och maken har gemensamma barn, men pga bonusbarnets mamma så har jag aldrig vågat lägga ut en bild av alla barnen på fb (eller ens nämna barnet på något vis) av rädsla för reprimander. Jag vill inget annat än att bonus ska vara en del av vår familj, men biomamman gör det omöjligt...
    Då är det förmodligen för att hon befinner sig i en känslig situation, hon kanske hade svårt i skilsmässan från din nuvarande man? Blev hon lämnad? Det tar olika lång tid att hämta sig från en separation för olika personer, och även beroende på omständigheterna. 

Det är klokt av dig att du har koll på läget, jag förstår att det kan bli svåra konflikter annars. Hoppas det ordnar sig och att hon blir stabilare i situationen längre fram.
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-17 22:11:31 följande:

Jag får funderingar på om exets och hans flickväns relation är ny eller gammal. Det påverkar mitt svar. Är förhållandet nytt och att man kanske inte ens har flyttat ihop än så kan jag förstå mammans känslor.

Är förhållandet några år och de bor ihop så kan jag tycka att det vore okej för ts.

Jag har två bonusdöttrar och två gemensamma och på en bild idag på alla barnen hade jag absolut kunnat skriva våra barn.. det är ju som att mina och en kompis barn är på samma bild och man skriver våra barn. Så jag skulle inte förstora upp det.

Sen tror jag att känslorna blir olika om "exen" är färdiga med varandra och trygga i sina nya roller och familjer.

Så mycket kan påverka vad som kan kännas ok3j eller inte. Sen tycker jag att du ts ska se något gott för dina barn i det här och inget ont. Du är era barns mamma oavsett vad några ord och en bild på fb får dig att känna.

Exakt, en person som t ex just blivit lämnad är otroligt sårbar. i en sådan här situation. Du har en jäkla bra poäng här. Jag tror det är lättare att acceptera om det har gått lång tid.
  • Brumma

Tack Brumma för att du försöker försvara oss bonusmammor och tack för att du om och om igen försöker visa att livet inte är svartvitt som många verkar tro!

Jag har oturen att ha en svår biologisk mamma att ta hänsyn till. Jag och maken har gemensamma barn, men pga bonusbarnets mamma så har jag aldrig vågat lägga ut en bild av alla barnen på fb (eller ens nämna barnet på något vis) av rädsla för reprimander. Jag vill inget annat än att bonus ska vara en del av vår familj, men biomamman gör det omöjligt...

Gillar inte när folks handlingar döms enbart pga ett prefix - oacsett on det är bonus eller bio ;) Känns som om många härinne har svårt att se nyanser och dömer utan att tänka efter. . :/

Vad tråkigt :/ Har full förståelse för att man är sårad och tom bitter, men noll förståelse för att man låter det gå ut över ens barn. Det spelar liksom ingen roll hur arg och besviken man är på sitt ex eller den nya partnern,;man tar inte ut det på barnen...

Tycker synd om både bonusbarnet och syskonen här som pga mamman får en kil mellan sig som inte behövt vara där..
  • Anonym (krass)

Tips. Man kan ha en stängd facebookprofil som bara ens vänner kan se. Och det går att blockera enskilda användare.
  • Anonym (:-))

Är det bara jag som tycker det låter  som avundsjuka och bitterhet

Var är det som är så fruktansvärt med situationen?
    Att mannens nya tjej/fru tagit barnen till sig och kallar det sina barn? Det är väl jättebra när hon är deras plastmamma? Är det inte så man skall se det? Hon engagerar sig i barnen, uscha vad hemskt

• Anonym (yuiop)
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-17 22:33:30 följande:

Då är det förmodligen för att hon befinner sig i en känslig situation, hon kanske hade svårt i skilsmässan från din nuvarande man? Blev hon lämnad? Det tar olika lång tid att hämta sig från en separation för olika personer, och även beroende på omständigheterna. 

Det är klokt av dig att du har koll på läget, jag förstår att det kan bli svåra konflikter annars. Hoppas det ordnar sig och att hon blir stabilare i situationen längre fram.

Hon är inte i någon svår situation. Hon tog makens bebis och flyttade till andra sidan landet. Hon vägrade allt umgänge i ca 6 års tid. Sen blev det visst lite jobbigt för henne så hon kom tillbaka och lät maken träffa barnet ibland, på mammans premisser och under tunga hot. Ju äldre bonus blev desto mer tid har tillbringats med oss. Men mamman har alltid funnits i bakgrunden och psykat bonus till att tro att vi inte är hennes familj. Det är svårt att få in barnet i familjen när mamman vägrar låta det ske... Psyksjuka kvinna.
  • Anonym (yuiop)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-18 07:18:14 följande:

Tips. Man kan ha en stängd facebookprofil som bara ens vänner kan se. Och det går att blockera enskilda användare.

Jag har redan privata inställningar på fb och insta. Men jag är vän med bonus där, jag kan ju inte precis blockera henne heller?
  • Brumma
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-18 09:02:54 följande:

Hon är inte i någon svår situation. Hon tog makens bebis och flyttade till andra sidan landet. Hon vägrade allt umgänge i ca 6 års tid. Sen blev det visst lite jobbigt för henne så hon kom tillbaka och lät maken träffa barnet ibland, på mammans premisser och under tunga hot. Ju äldre bonus blev desto mer tid har tillbringats med oss. Men mamman har alltid funnits i bakgrunden och psykat bonus till att tro att vi inte är hennes familj. Det är svårt att få in barnet i familjen när mamman vägrar låta det ske... Psyksjuka kvinna.

Det går inte att prata med bonus?

Säga att jag vill väldigt gärna ragga dig i den här bilden som familj, men jag vill fråga dig först eftersom mamma kanske kommer att reagera... Oavsett så har du då visat att du vill ha med bonus som familj...
  • Brumma
    Anonym ( ) skrev 2018-06-18 09:00:15 följande:

Är det bara jag som tycker det låter  som avundsjuka och bitterhet

Var är det som är så fruktansvärt med situationen?

Att mannens nya tjej/fru tagit barnen till sig och kallar det sina barn? Det är väl jättebra när hon är deras plastmamma? Är det inte så man skall se det? Hon engagerar sig i barnen, uscha vad hemskt

Nope. Jag håller fullständigt med.

Jag ser inte alls att det är "glasklart att det är olämpligt". Inte alls faktiskt...
  • Brumma
    Brumma skrev 2018-06-18 11:06:23 följande:

Det går inte att prata med bonus?

Säga att jag vill väldigt gärna ragga dig i den här bilden som familj, men jag vill fråga dig först eftersom mamma kanske kommer att reagera... Oavsett så har du då visat att du vill ha med bonus som familj...

Tagga... inte ragga :D
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!