Inlägg från: Anonym (NollEQ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NollEQ)

Hon la ut bild på mina barn!!

Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

Så himla trött på människor med noll koll på vad som "man gör och helst inte gör", varför ska man hålla på och provocera hela tiden. Tänk om folk bara kunde tänka en gång till någon gång, t ex i detta fall "är detta lämpligt?". Vilken ego och infantil värld vi lever i ...!
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-17 11:19:36 följande:
    Benämning utifrån vilken roll man har... Och i samförstånd med personen som blir kallad "något". Glömde att man är tvungen är tvungen att vara övertydlig på FL där allt måste dras till sin spets och där det tolkas fritt...

Ja, om jag inte varit mamma utan enbart tagit en roll som storasyster till mina barn hade jag väl fått acceptera det. Om farmor varit den som haft rollen som mamma så hade benämningen varit ganska naturlig.

Är man enbart granne eller lärare får man knappast en sådan roll, så det där är bara löjligt.

Men ja. Jag menar allvar med att familj inte enbart är genom blodsband. Jag har en dotter - och ja, jag vet att jag inte är hennes mamma men jag ser henne som min dotter. Och nej, hon går inte omkring och kallar mig mamma eftersom jag sa till henne att hennes mamma kanske skulle bli ledsen. Jag tycker att barn skall få skapa sina egna relationer och benämna dem efter den roll man har för varandra men de skall även vara medveten om hur deras val kan påverka andra människor de älskar. Hon är definitivt mina barns syster - fast där finns ju blodsband från pappan såklart ;)

Jag har även en syster som kommit in i mitt liv som vuxen. Vi har inga blodsband men rent känslomässigt är hon min syster. Hon var från början min vän men det har växt fram familjeband. Hon deltar i våra släktkalas, min pappa är med henne när det skall kollas på lägenheter eller köpas bil osv. Mina barn ser henne som familj.

Mina barn har två morfar, en biologisk och en icke biologisk. En sk "bonus". Min bror har en son - inga blodsband utan det är hans sambos son. Högst troligt kommer han att adoptera honom i framtiden. Sonen kallar min bror för pappa.
    1. TS skulle aldrig ha lagt ut detta inlägg om hon inte kände en magkänsla av att någon gått över gränsen. Hon vill veta om det hon känner är överdrivet eller typ vad alla andra skulle känna. Respekt för det, man kan inte rå för vad man känner.

2. Jag tycker man via sociala medier hela tiden råkar ut för övertramp och annat som ställer till oreda i privatlivet (skittrött på det).

3. Varför i hela friden ska man ge sig in på uppenbart (se bara här i tråden - varför vi ens har en diskussion om det är just därför ...), känsliga områden som att ta plats och etikettera sig som "mamma" (när det uppenbart inte var ok i detta fall). Det ÄR känsligt i många fall, när det kommer in en bonusmamma. Speciellt när hon har en önskan om att få vara mamma. Det kan vara gott i detta, MEN man måste veta om att det finns en mamma som (tillskillnad från en själv) älskar dem mer än livet själv och skulle ge sitt liv för dem  (ja faktiskt - modersinstinkten är så stark...)i en nödsituation. Det är klantigt att klafsa omkring i dessa territorier och kalla sig mamma (vet att hon sa "sina barn" men det är ju samma sak fast omvänt. 

3. Ta er i kragen alla egon som vill ta mer plats än vad folk uppskattar (kallas hänsyn) och sätt på antenn-tiaran.
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-17 15:33:17 följande:
    1. TS får absolut ha sin känsla, det är att agerade på den som kan bli väldigt fel. Att hon anser att det är att gå över gränsen innebär inte att det bästa är att gå på TS känsla.

2. Japp. En del går definitivt över gränsen ofta på sociala medier. Att kalla sin familj för sin är dock knappast att göra ett övertramp.

3. Det ÄR känsligt för många, absolut. Men här är det ingen som etiketterat sig som mamma. Det är ingen som uttryckt en önskan om att få vara mamma till barn som inte är hennes. Och nej, att kalla några barn som tillhör ens familj för "våra barn " (INTE mina barn) är inte samma sak som att benämna sig mamma. Tror man det kanske man skall ta till sig vad de bonusmammor som benämner barnen som "våra" eller "min tjej" säger. Jag - som en av dem - har inte minsta önskan att ta över mammarollen från hennes mamma. Inte heller har jag en önskan att bonusdottern var min. Men hon är fortfarande en del av min familj och ja, även om hon inte är min biologiskt och jag har samma moderskänslor som för mina biologiska barn så hade jag kastat mig framför en buss om det räddat hennes liv.

3. (Igen - antar du menade 4). Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk uppskattar. Min familjs känslor går först och skulle det stå mellan min bonusdotter känslor och hennes mammas sårade ego hade dotterns känslor och behov definitivt gått först. Kan man som mamma inte hantera en sådan sak så får man arbeta med sig själv. Det är INTE ok att i ett sådant fall sätta sina egna känslor framför barnets bästa. Jag - och fler med mig - TAR hänsyn. Men till barnets känsla och behov av att bli inkluderad i familjen. DET går först.
    Man behöver inte djuploda för att förstå att det inte är nödvändigt. Om det vore så enkelt att barn kände inkludering p g a ett inlägg på facebook, då skulle vi inte ha några problem med sådant i dagens bonusfamiljer.

Förstår du inte att man enkelt kan låta bli och då slipper man försätta andra som t ex TS i en obekväm situation,det är ju inte så att denna tjej ligger sömnlös på nätterna för att hon inte skrev "våra barn", eller hur. bara så jäkla onödigt....
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-17 17:15:04 följande:
    Tack Brumma för att du försöker försvara oss bonusmammor och tack för att du om och om igen försöker visa att livet inte är svartvitt som många verkar tro!

Jag har oturen att ha en svår biologisk mamma att ta hänsyn till. Jag och maken har gemensamma barn, men pga bonusbarnets mamma så har jag aldrig vågat lägga ut en bild av alla barnen på fb (eller ens nämna barnet på något vis) av rädsla för reprimander. Jag vill inget annat än att bonus ska vara en del av vår familj, men biomamman gör det omöjligt...
    Då är det förmodligen för att hon befinner sig i en känslig situation, hon kanske hade svårt i skilsmässan från din nuvarande man? Blev hon lämnad? Det tar olika lång tid att hämta sig från en separation för olika personer, och även beroende på omständigheterna. 

Det är klokt av dig att du har koll på läget, jag förstår att det kan bli svåra konflikter annars. Hoppas det ordnar sig och att hon blir stabilare i situationen längre fram.
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym (bibo) skrev 2018-06-17 22:11:31 följande:

Jag får funderingar på om exets och hans flickväns relation är ny eller gammal. Det påverkar mitt svar. Är förhållandet nytt och att man kanske inte ens har flyttat ihop än så kan jag förstå mammans känslor.

Är förhållandet några år och de bor ihop så kan jag tycka att det vore okej för ts.

Jag har två bonusdöttrar och två gemensamma och på en bild idag på alla barnen hade jag absolut kunnat skriva våra barn.. det är ju som att mina och en kompis barn är på samma bild och man skriver våra barn. Så jag skulle inte förstora upp det.

Sen tror jag att känslorna blir olika om "exen" är färdiga med varandra och trygga i sina nya roller och familjer.

Så mycket kan påverka vad som kan kännas ok3j eller inte. Sen tycker jag att du ts ska se något gott för dina barn i det här och inget ont. Du är era barns mamma oavsett vad några ord och en bild på fb får dig att känna.

Exakt, en person som t ex just blivit lämnad är otroligt sårbar. i en sådan här situation. Du har en jäkla bra poäng här. Jag tror det är lättare att acceptera om det har gått lång tid.
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-18 09:02:54 följande:
    Hon är inte i någon svår situation. Hon tog makens bebis och flyttade till andra sidan landet. Hon vägrade allt umgänge i ca 6 års tid. Sen blev det visst lite jobbigt för henne så hon kom tillbaka och lät maken träffa barnet ibland, på mammans premisser och under tunga hot. Ju äldre bonus blev desto mer tid har tillbringats med oss. Men mamman har alltid funnits i bakgrunden och psykat bonus till att tro att vi inte är hennes familj. Det är svårt att få in barnet i familjen när mamman vägrar låta det ske... Psyksjuka kvinna.
    Gud så jobbigt, då förstår jag verkligen ....
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym ( ) skrev 2018-06-18 09:00:15 följande:

Är det bara jag som tycker det låter  som avundsjuka och bitterhet

Var är det som är så fruktansvärt med situationen?
    Att mannens nya tjej/fru tagit barnen till sig och kallar det sina barn? Det är väl jättebra när hon är deras plastmamma? Är det inte så man skall se det? Hon engagerar sig i barnen, uscha vad hemskt

Den här tråden existerar ju just därför att TS blev upprörd, det kan ju vara så att vi inte ser hela situationen.

Jag förstår att det är känsligt, punkt slut. Alla funkar inte lika. Just därför tycker jag att man kan tänka två gånger (typ, är det här ok, eller är det bättre att låta bli?), men alla kan inte det och då blir det så här. 
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-18 06:30:15 följande:
    Gillar inte när folks handlingar döms enbart pga ett prefix - oacsett on det är bonus eller bio ;) Känns som om många härinne har svårt att se nyanser och dömer utan att tänka efter. . :/

Vad tråkigt :/ Har full förståelse för att man är sårad och tom bitter, men noll förståelse för att man låter det gå ut över ens barn. Det spelar liksom ingen roll hur arg och besviken man är på sitt ex eller den nya partnern,;man tar inte ut det på barnen...

Tycker synd om både bonusbarnet och syskonen här som pga mamman får en kil mellan sig som inte behövt vara där..
    Nä, men det har ju inte TS gjort heller, eller hur? Det är ju därför hon lagt ut tråden, för att ventilera av sig en känslomässig reaktion ...(kanske t o m just för att det inte ska gå ut över andra)
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-18 20:22:16 följande:
    Och om man tänker så och bedömer att det finns viktigare aspekter än mammans sårade känslor?

Varifrån får du att bonusmamman TS beskriver INTE funderat över detta? Men har valt att visa att de är en familj?

Du tar för givet att bonusmamman antingen är okänslig eller oförmögen att tänka två gånger - svart eller vitt... Du har redan bestämt dig att bonusmamman gör fel.. Utan att ens veta något om varför. Du dömer.
    Det stämmer
  • Anonym (NollEQ)
    Kirenaj68 skrev 2018-06-20 21:42:29 följande:
    En bekant till mig (kallar henne Lina för enkelhetens skull) och hennes kille gick isär för drygt tre sedan. De har två barn tillsammans. 3-4 månader efter separationen träffade exet en ny kvinna som inte hade några problem att det fanns barn med i bilden. För att hålla en lång historia kort och inte avslöja alltför mycket. Med hjälp av presenter, manipulation och förtal tog den nya kvinnan mer eller mindre över Linas roll som mamma. Det gick så långt att barnen till slut kallade henne för mamma. T.o.m inför Lina och barnen ville hellre vara hos pappa och styvmor än med deras egen mamma. Lina tog så klart upp detta med exet, men det botade föga. Förutom att han är en harkrank av nåde är  han upp över öronen kär i sin nya kvinna. Så han avfärdade Lina totalt och ansåg att hon överreagerade. Det hela eskalerade än mer och tills slut gick Lina i väggen. Hon hamnade i en djup depression som hon fortfarande kämpar för att komma ur.

Nu behöver det naturligtvis inte gå så här långt i TS:s fall, men en smula vaksamhet skadar nog inte.
    Det är just sådana här situationer man vill undvika. Nu råkar jag dessutom vara en person som är skeptisk överhuvudtaget till hur man tar rollen som sin egen redaktör på nätet och bestämmer vad man ska låta allmänheten och följare ta del av eller inte. Har faktiskt aldrig fattat grejjen, men respekterar dock att alla är olika och vissa vill dela och visa upp allt inom husets alla väggar. 

Varför i hela friden ska man pilla i känsliga områden, när man kan lika gärna låta bli? Det är ju vuxna människor. Det är ett "statement" att gå ut och berätta att man "har" barn (bonusbarn). Sannolikheten att de flesta i deras bekantskapskrets vet detta redan är ju ganska stor, varför understryka detta då?

Bara alldeles nyligen råkade en bekant ut för att hennes ex började lägga ut kyssbilder på honom och hans helt nya förhållande, varefter hon blev helt knäckt eftersom det var en så uppslitande upplösning på deras äktenskap. Så jäkla onödigt. Jag tror inte många tänker på hur en bild eller kommentar kan drabba någon annan, de sitter i sin egen bubbla helt enkelt.
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-22 07:27:32 följande:
    Fast alltså..

Ps. Gällande din vän - Det är jobbigt men klarar man inte av att se bilder från exets nya liv - bilder som troligen lagts ut för att uttrycka kärlek - så kanske man får avhålla sig från att titta.
    Eller vara mindre självupptagen, har mer tanke i sina handlingar och .... visa mer hänsyn.
  • Anonym (NollEQ)
    Brumma skrev 2018-06-22 07:27:32 följande:
    Fast alltså..

Om jag lägger upp en bild på min familj och skriver "min familj <3 ", "mina killar" (på mina söner tex), "min son" eller "mannen min" så gör jag ju inte det som ett statement - och självklart är jag medveten om att mina vänner och familj vet att detta är min familj/mina barn/min man. Det är ju inte därför jag skriver så utan de orden rymmer KÄNSLAN och kärleken jag har för människorna på kortet. Orden "min familj" uttrycker kärlek. Går man runt och uppfattar det som att folk gör statements eller skriver sådant för upplysnings skull, ja då kanske man har svårt för att förstå innebörden i vad folk menar.

Ja, Det är för vissa ett känsligt område men de man visar mest hänsyn till kanske nödvändigtvis inte är de som tycker det är jobbigt utan de som skulle tycka det var jobbigt om man inte gjorde det. Och även om man absolut kan visa hänsyn kan man inte låta någon - som är lite för känslig - styra ens handlingar. Om man har en ömsesidig respekt för varandra så är man troligen mer benägen att visa sådan hänsyn. Om någon kräver och försöker styra och ställa gällande vem man får kalla familj så är man nog inte riktigt lika tjänstvillig.

Ps. Gällande din vän - Det är jobbigt men klarar man inte av att se bilder från exets nya liv - bilder som troligen lagts ut för att uttrycka kärlek - så kanske man får avhålla sig från att titta.
    Jag tycker det verkar som du tar för givet att alla bara vill berätta med gott hjärta och aldrig har några baktankar, det är just de där baktankarna som kan göra så mycket skada. Du vet ju tex inte hur han som la ut dessa bilder på den nya relationen fungerar, utan tar för givet att han "bara" vill uttrycka kärlek. Ja, jättemysigt efter en knäckande otrohetsaffär, eller hur...? Sociala medier är ett utmärkt sätt att göra skada på också, men det kan se jäkligt oskyldigt ut.

Mer hänsyn på nätet - det är min åsikt.

(Hur ska barn och ungdomar annars någonsin lära sig om vett och etikett på nätet, om inte ens vi vuxna fattar ...?)
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!