Brumma skrev 2018-06-17 11:19:36 följande:
Benämning utifrån vilken roll man har... Och i samförstånd med personen som blir kallad "något". Glömde att man är tvungen är tvungen att vara övertydlig på FL där allt måste dras till sin spets och där det tolkas fritt...
Ja, om jag inte varit mamma utan enbart tagit en roll som storasyster till mina barn hade jag väl fått acceptera det. Om farmor varit den som haft rollen som mamma så hade benämningen varit ganska naturlig.
Är man enbart granne eller lärare får man knappast en sådan roll, så det där är bara löjligt.
Men ja. Jag menar allvar med att familj inte enbart är genom blodsband. Jag har en dotter - och ja, jag vet att jag inte är hennes mamma men jag ser henne som min dotter. Och nej, hon går inte omkring och kallar mig mamma eftersom jag sa till henne att hennes mamma kanske skulle bli ledsen. Jag tycker att barn skall få skapa sina egna relationer och benämna dem efter den roll man har för varandra men de skall även vara medveten om hur deras val kan påverka andra människor de älskar. Hon är definitivt mina barns syster - fast där finns ju blodsband från pappan såklart ;)
Jag har även en syster som kommit in i mitt liv som vuxen. Vi har inga blodsband men rent känslomässigt är hon min syster. Hon var från början min vän men det har växt fram familjeband. Hon deltar i våra släktkalas, min pappa är med henne när det skall kollas på lägenheter eller köpas bil osv. Mina barn ser henne som familj.
Mina barn har två morfar, en biologisk och en icke biologisk. En sk "bonus". Min bror har en son - inga blodsband utan det är hans sambos son. Högst troligt kommer han att adoptera honom i framtiden. Sonen kallar min bror för pappa.
1. TS skulle aldrig ha lagt ut detta inlägg om hon inte kände en magkänsla av att någon gått över gränsen. Hon vill veta om det hon känner är överdrivet eller typ vad alla andra skulle känna. Respekt för det, man kan inte rå för vad man känner.
2. Jag tycker man via sociala medier hela tiden råkar ut för övertramp och annat som ställer till oreda i privatlivet (skittrött på det).
3. Varför i hela friden ska man ge sig in på uppenbart (se bara här i tråden - varför vi ens har en diskussion om det är just därför ...), känsliga områden som att ta plats och etikettera sig som "mamma" (när det uppenbart inte var ok i detta fall). Det ÄR känsligt i många fall, när det kommer in en bonusmamma. Speciellt när hon har en önskan om att få vara mamma. Det kan vara gott i detta, MEN man måste veta om att det finns en mamma som (tillskillnad från en själv) älskar dem mer än livet själv och skulle ge sitt liv för dem (ja faktiskt - modersinstinkten är så stark...)i en nödsituation. Det är klantigt att klafsa omkring i dessa territorier och kalla sig mamma (vet att hon sa "sina barn" men det är ju samma sak fast omvänt.
3. Ta er i kragen alla egon som vill ta mer plats än vad folk uppskattar (kallas hänsyn) och sätt på antenn-tiaran.