• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:37:19 följande:

Nya lagen GDPR får du inte ta bilder på skola och publicera på sociala medier utan rektorns samtycke.

Jo du får absolut som privatperson bruka bilden för privat bruk. GDPR omfatta verksamheter och myndigheter, inte privatpersoner (om inte en person har ett ämbete som gör att linjen mellan privat och officiel suddas ut)
  • Anonym (b)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2018-06-15 17:30:53 följande:

Om man som förälder konsekvent inte lägger ut sina barn på sociala medier så kan man tycka att man kan be dom ta bort bilden.

Men om man själv lägger ut bilder så tycker jag inte man har så mkt att komma med om exens nya sambo lägger ut en bild. Sen att hon skriver våra barn...ja man får väl vara glad att hon tycker om dom.

Det man lägger ut på sina egna barn har man kontroll själv över. Andra ska inte publicera mina barn på nätet.
  • Anonym (Wtf)

Men vad är problemet? Är du svartsjuk på att exets nya tjej kommer bra överens med dina barn och att hon blivit välkomnad in i hans familj? Är väl bara bra att hon känner att det även är HENNES familj och skriver VÅRA barn.

• elin1989
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:37:19 följande:

Nya lagen GDPR får du inte ta bilder på skola och publicera på sociala medier utan rektorns samtycke.

Privatpersoner omfattas väl inte av GDPR? På min sons förskola får man inte ta bilder på barngruppen på avslutningar, uppträdanden etc men det har inget med GDPR att göra. Dock får jag förstås ta bild på min son även om han råkar befinna sig på sin skolavslutning.
  • Brumma

Man får som privatperson lägga ut bild på vem man vill utan personens tillstånd sålänge bilden inte är kränkande eller läggs ut i samband med personuppgifter.

Nej, det är inte ett dugg glasklart att detta är olämpligt.

Och nej,,det är inte olagligt att lägga ut bilder från en skolavslutning som privatperson. Skolan får däremot inte göra det utan vårdnadsgavlarna tillstånd.

• Brumma
    Anonym (b) skrev 2018-06-15 19:58:28 följande:

Det man lägger ut på sina egna barn har man kontroll själv över. Andra ska inte publicera mina barn på nätet.

Fast de får om de vill..

Du har tyvärr inte mandat att bestämma över det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:34:29 följande:

Nu har ju inte jag sett bilden.. eller jo, men va min kompis som skickade den till mig. Jag har tänkt ta upp detta. Men va bara nyfiken på om man kan lägga upp med bara en förälders tillåtelse.. och nej jag ska inte hänvisa till lagen. Har någon rätt info så svara bara på frågan. Jag har googlat med hittar inget som är tydligt.

Om du å ditt ex kommit överens om att aldrig någonsin lägga upp några bilder på något av era barn borde det inte vara några problem att på ett trevligt sätt be henne ta bort bilden. Men är det så att du frågar ditt ex varje gång DU SJÄLV lägger upp en bild på barnen så behöver du nog fundera ett varv till. Om barnen är i skolåldern som hag fattade det som eftersom det handlar om en skolavslutning då är det väl dem som ska bli tilfrågade om de vill vara med på bild å bestämma själva..

Vad gäller uttrycket ?våra barn? så är väl även det något som barnen kan vara med å tycka om. Jag har två härliga bonusbarn sedan två år tillbaka 15&17 år, de har kommit att bli även mina barn å de tycker om att omnämnas som så de är mina (bonus)barn å jag älskar även dem...
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-15 20:33:17 följande:

Om du å ditt ex kommit överens om att aldrig någonsin lägga upp några bilder på något av era barn borde det inte vara några problem att på ett trevligt sätt be henne ta bort bilden. Men är det så att du frågar ditt ex varje gång DU SJÄLV lägger upp en bild på barnen så behöver du nog fundera ett varv till. Om barnen är i skolåldern som hag fattade det som eftersom det handlar om en skolavslutning då är det väl dem som ska bli tilfrågade om de vill vara med på bild å bestämma själva..

Vad gäller uttrycket ?våra barn? så är väl även det något som barnen kan vara med å tycka om. Jag har två härliga bonusbarn sedan två år tillbaka 15&17 år, de har kommit att bli även mina barn å de tycker om att omnämnas som så de är mina (bonus)barn å jag älskar även dem...

Har du egna barn själv?
  • Anonym (krass)
    Anonym (.) skrev 2018-06-15 20:41:24 följande:

Har du egna barn själv?

Förmodligen inte..
  • Anonym (123)
    elin1989 skrev 2018-06-15 20:18:29 följande:
    Privatpersoner omfattas väl inte av GDPR? På min sons förskola får man inte ta bilder på barngruppen på avslutningar, uppträdanden etc men det har inget med GDPR att göra. Dock får jag förstås ta bild på min son även om han råkar befinna sig på sin skolavslutning.
    Privatpersoner ÄR det som omfattas av GDPR.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!