• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Brumma
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 11:08:35 följande:

Ja ursäkta jag blev lite OT här. Jag tycker INTE att ngn annan ska kalla sig mamma till mina barn. Hade jag bonusbarn så skulle jag ALDRIG kalla mig för annat än just bonusmamma. Jag tycker dessutom att BÅDA föräldrarna ska ge samtycke till att bilder på de gemensamma barnen läggs ut på nätet. Våra barn är födda i dataålderns gryning och vi fick förfrågan om det var okej att förskolan la ut bilder på barnen på nätet (typ ngn slags hemsida eller vad det kunde vara) och vi svarade unisont NEJ

Fast här är det väl ingen som kallar sig mamma som inte är det? Varken någon i tråden eller ts ex nya tjej. Att skriva "våra barn" är inte samma sak som att skriva "våra barn som jag är mamma till"...

Nej, förskolan får ju inte lägga ut bilder utan tillåtelse, rent lagligt är det en annan sak.
  • micromat

Tycker iofs att det är bra att det ses på det som "våra barn" ist för dina/mina barn. Lever man som en familj så gör man och då gör man ingen skillnad. Sen kan jag garantera att personen vet att det är du som är barnens mamma.

• Anonym (asta)
    micromat skrev 2018-06-16 15:18:43 följande:

Tycker iofs att det är bra att det ses på det som "våra barn" ist för dina/mina barn. Lever man som en familj så gör man och då gör man ingen skillnad. Sen kan jag garantera att personen vet att det är du som är barnens mamma.

Är ju jättefint med all denna förståelse för denna bonusmamma! hahahahahaha känns inte riktigt som FL men absolut. Så fint med en bonusmamma som innefattar alla barn och kallar dem som sina fast deras biomamma sitter hemma och gnisslar tänder i smyg.
  • Brumma
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 15:32:15 följande:

Är ju jättefint med all denna förståelse för denna bonusmamma! hahahahahaha känns inte riktigt som FL men absolut. Så fint med en bonusmamma som innefattar alla barn och kallar dem som sina fast deras biomamma sitter hemma och gnisslar tänder i smyg.

Nej, visst är det skönt att folk IBLAND kan tänka själva och inte automatiskt reagera negativt pga prefixet bonus... ;)
  • Anonym (x)

Be henne ta bort bilderna.

• Plupp73

Förstår inte problemet. Har 3 barn med min exmake, vi har båda nya partners. Dessa tar aktivt del av våra barns liv, vilket innebär att skjutsa, hämta, ordna kalas, gå med på skolutflykter osv. Jag är glad om de vuxna som ingår i barnens liv ser dem som våra gemensamma barn att älska, hjälpa, krama, bry sig om. Skulle inte höja ett ögonbryn om någon av bonusföräldrarna lade ut bilder om det.

Vad är det som gör biologiska föräldrar så hotade i sina roller? Alla vet ju vem som är mamma, pappa osv. Ju fler bra och engagerade vuxna runt ett barn/ungdom desto bättre.

• Teresia0407

Inget bonusmammor gör här på fl är bra nog. Vad de än gör har jag märkt. "Våra barn" är inte detsamma som att säga "mina barn" eller "min dotter", "min son" osv. Våra barn, ja de har gemensamma barn i hushållet, deal with it. Hon accepterar ditt barn, deal with that 2.

• Kirenaj68
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

Har tyvärr inte läst alla inlägg, men har hon inga egna barn är det möjligt att hon inte tänkte sig för. Inte för att måla fan på väggen, men hennes "våra barn" om dina och exets barn är desto mer en varningsklocka. Det ska absolut ta upp med exet. Hade hon skrivit "styvbarnen" hade det varit en annan sak.
  • Brumma
    Kirenaj68 skrev 2018-06-17 01:22:31 följande:

Har tyvärr inte läst alla inlägg, men har hon inga egna barn är det möjligt att hon inte tänkte sig för. Inte för att måla fan på väggen, men hennes "våra barn" om dina och exets barn är desto mer en varningsklocka. Det ska absolut ta upp med exet. Hade hon skrivit "styvbarnen" hade det varit en annan sak.

Vad mer exakt anser du att det är en varningsklocka för? Vad skall tas upp med exet?

Hade hon skrivit "styvbarnen" hade jag tagit det som en varningsklocka till att hon höll ett avstånd till barnen. Jag skulle inte önska mina barn att leva med någon som tar avstånd och ser barnen de bor med som något slags bihang. Ett inkluderande "våra barn" innebär däremot att barnen lever med någon som inkluderar dem i familjen och inte bara accepterar att de finns utan ser det som något positivt.

VILL inte föräldrar att deras barn skall vara inkluderade och älskade på heltid? Jag förstår verkligen inte hur föräldrar kan vara så egoistiska att det går ut över barnen såhär...
  • Anonym (naj)
    Brumma skrev 2018-06-17 09:12:00 följande:

Vad mer exakt anser du att det är en varningsklocka för? Vad skall tas upp med exet?

Hade hon skrivit "styvbarnen" hade jag tagit det som en varningsklocka till att hon höll ett avstånd till barnen. Jag skulle inte önska mina barn att leva med någon som tar avstånd och ser barnen de bor med som något slags bihang. Ett inkluderande "våra barn" innebär däremot att barnen lever med någon som inkluderar dem i familjen och inte bara accepterar att de finns utan ser det som något positivt.

VILL inte föräldrar att deras barn skall vara inkluderade och älskade på heltid? Jag förstår verkligen inte hur föräldrar kan vara så egoistiska att det går ut över barnen såhär...

Håller med!
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!