• Anonym (Ida)

Hon la ut bild på mina barn!!

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

• Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-15 21:52:13 följande:

Det kanske inte är viktigt.Men hon kunde ha skrivit ex.:Mina fina bonusbarn!

Det kunde hon. Men nu gjorde hon inte det.
  • Anonym (NollEQ)
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

Så himla trött på människor med noll koll på vad som "man gör och helst inte gör", varför ska man hålla på och provocera hela tiden. Tänk om folk bara kunde tänka en gång till någon gång, t ex i detta fall "är detta lämpligt?". Vilken ego och infantil värld vi lever i ...!
  • Brumma
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-16 00:11:56 följande:

Så himla trött på människor med noll koll på vad som "man gör och helst inte gör", varför ska man hålla på och provocera hela tiden. Tänk om folk bara kunde tänka en gång till någon gång, t ex i detta fall "är detta lämpligt?". Vilken ego och infantil värld vi lever i ...!

På vilket sätt är det provocerande att benämna medlemmar av sin familj som sin familj?
  • Anonym (Pi)

Inte ett dugg olämpligt att hon skriver "våra barn". Hennes vänner vet ju att det är bonusbarn.

• Anonym (Hanna)

Vad gäller GDPR verkar det vara så att det beror på om publoceringen räknas till den privata sfären eller ej, och det är ju en vedömningsfråga. I den artikeön jag läste menade de att det är ok i en mindre sluten grupp på FB men inte på en öppen med 300 följare.

Däremot stod det inte vad som gäller när vårdnadshavarna är oense.

Men det är väl bara att be pappan att de tar bort bilderna och då förstås inte heller själv publicera bilder av barnen på en öppen FBsida.

• Anonym (Johanna)

Be henne bara ta bort bilden, eller be ditt ex att se till att den kommer bort.

• Anonym (asta)
    Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Ett klart övertramp och fattar att du blir upprörd, men ta det med exet och inte den nya.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (.) skrev 2018-06-15 17:40:36 följande:
    För exets nya kvinna har förmodligen inga egna barn och har inte vett att se skillnad på egna och andras barn och förstår därmed inte ilskan det väcker hos en mamma.
    Det har inget med lag att göra. Om folk blir så upprörda för sånt får man väl spärra in sina barn så ingen kan ta kort på dem nånsin. 

TS; jag ser du att fått lagtexten i tråden redan. Det är alltså ok att hon lägger ut foto om barnens pappa är ok med det och inget i situationen kan räknas som kränkande/elakt osv.

Att hon skriver våra barn får du ju bara ta med en nya salt. Alla i er vänkrets vet väl vems barn det är? 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-06-16 05:09:00 följande:

Vad gäller GDPR verkar det vara så att det beror på om publoceringen räknas till den privata sfären eller ej, och det är ju en vedömningsfråga. I den artikeön jag läste menade de att det är ok i en mindre sluten grupp på FB men inte på en öppen med 300 följare.

Däremot stod det inte vad som gäller när vårdnadshavarna är oense.

Men det är väl bara att be pappan att de tar bort bilderna och då förstås inte heller själv publicera bilder av barnen på en öppen FBsida.

Som sagt, TS har inte mycket att hämta här om pappan är ok med att nya partnern lägger ut foton.
    Om pappan hade lagt ut exakt samma foto på sin facebooksida, hade du varit ok med det TS (trots att sambon stod bredvid och var med på avslutningen)? 

Det här låter snarare bara som att du och pappan inte helt rensat färdigt ert gamla och därför blir du upprörd över vad hans nya gör. Det ÄR dina barn, kommer alltid vara, men det är väl bara bra om hon och dina barn kommer överens och har en sådan relation att hon är delaktig i deras liv? Hur länge ska du vara "arg" på henne? Om hon och pappan är tillsammans resten av livet, ska du bli upprörd hela tiden? 
    (jag skriver inte detta för att vara elak men faktiskt för din egen skull: vill du leva livet som ett "surt ex" eller kan du faktiskt släppa detta och gå. vidare?)
  • Anonym (asta)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-16 07:35:29 följande:
    Det har inget med lag att göra. Om folk blir så upprörda för sånt får man väl spärra in sina barn så ingen kan ta kort på dem nånsin. 

TS; jag ser du att fått lagtexten i tråden redan. Det är alltså ok att hon lägger ut foto om barnens pappa är ok med det och inget i situationen kan räknas som kränkande/elakt osv.

Att hon skriver våra barn får du ju bara ta med en nya salt. Alla i er vänkrets vet väl vems barn det är? 
    Ursäkta att jag lägger mig i här men DU skulle vara helt okej med att ditt ex nya kvinna la ut bilder på dina barn och i princip kallade dem sina? Liksom oavsett lagparagrafer. För övrigt så tycker jag att BÅDA föräldrarna ska vara eniga om barnen ska exponeras på nätet. Bilder på små barn ska inte cirkulera hejvilt är min synpunkt.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!