Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Hon la ut bild på mina barn!!

Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:34:29 följande:

Nu har ju inte jag sett bilden.. eller jo, men va min kompis som skickade den till mig. Jag har tänkt ta upp detta. Men va bara nyfiken på om man kan lägga upp med bara en förälders tillåtelse.. och nej jag ska inte hänvisa till lagen. Har någon rätt info så svara bara på frågan. Jag har googlat med hittar inget som är tydligt.

Om du å ditt ex kommit överens om att aldrig någonsin lägga upp några bilder på något av era barn borde det inte vara några problem att på ett trevligt sätt be henne ta bort bilden. Men är det så att du frågar ditt ex varje gång DU SJÄLV lägger upp en bild på barnen så behöver du nog fundera ett varv till. Om barnen är i skolåldern som hag fattade det som eftersom det handlar om en skolavslutning då är det väl dem som ska bli tilfrågade om de vill vara med på bild å bestämma själva..

Vad gäller uttrycket ?våra barn? så är väl även det något som barnen kan vara med å tycka om. Jag har två härliga bonusbarn sedan två år tillbaka 15&17 år, de har kommit att bli även mina barn å de tycker om att omnämnas som så de är mina (bonus)barn å jag älskar även dem...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2018-06-15 20:41:24 följande:

Har du egna barn själv?

Japp två... å om mitt ex tjej skulle lägga upp en bild på någon av dem (som godkänts av barnet) med liknande text hade jag inte alls haft problem med det. Att mina barn har fler vuxna i sitt liv som älskar dem tillräckligt mycket för att vilja kalla dem sitt barn ser jag bara det som något positivt. Jag är deras biologiska mamma å set vet vi alla nen bonus mammor å pappor som hjälper till att ta ansvar å dela med sig av sin kärlek till mina barn det är värdefull å något som bara gagnar mina barn inget annat..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-15 20:48:33 följande:

Förmodligen inte..

Att vara förälder är fantastiskt å jag har förmånen att få vara det till mina två egna grabbar å mina två bonusbarn... Men det kan oxå vara kämpigt å tufft ibland. Att det då finns vuxna som faktiskt vill ta på sig det uppdraget å hjälpa till att skapa, fina, trygga, vettiga människor tillsammans med mig å barnens pappa, är glr mig en fin gåva, det är jag glad för! Så jo om barnens bonus mamma är stolt å glad över grabbarna är jag glad för deras å hennes skull. Jag är deras mamma men delar gärna mina barn med andra som bryr sig om dem...

Å likadant med mina bonusungar. De betyder mycket glr mig å jag för dem. De kallar mig för mamma B ibland (B som i bonus) å vi har det bra tillsammans. Ibland kommer de till mig med jobbigheter när det är jobbigt att gå till mamma eller pappa. Det är vi alla nöjda över...

Så ser det ut i vår familj...
  • Anonym (Mamma)
    Brumma skrev 2018-06-15 21:00:54 följande:

Jag skriver "våra ungar", eller "vår tjej" (om det bara gäller bonusen) - det innebär inte att jag tror att jag är hennes mamma.

Men hon tillhör min och mannens familj - vår familj.

Hade jag skrivit "mannens dotter" hade hon nog undrat om jag inte ser henne som familj längre - det hade varit att ta ett avstånd till henne som jag inte känner.

Hade du blivit skogstokig över att ngn ser dina barn som en del av sin familj så får man väl hoppas att ditt ex varit klok nog att tala om för dig att detta har du faktiskt inget att säga till om.

Precis samma här! Hade jag börjat peka ut å göra skillnad på barnen som om någon inte riktigt tillhör familjen, som i dina å mina barn, hade barnen reagerat. Vi är en familj, vår familj...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-15 21:17:12 följande:

Men vad ska man vara stolt över om man varit bonus några år åt en tonåring? Man är inte genetisk bidragare, man har inte burit barnet och fött det, man har inte offrat sin skönhet för en massa vaknätter etc. Är väl mer vettigt att uttrycka glädje och tacksamhet över att få ha någon så fin som barnet i sitt liv.

Jag finns ju där å kämpar med dem alla i vår vardag. Jag pluggar till prov med dem, övningskör, tröstar när de är ledsna, lyssnar på vem de är förälskade i, blir firad på sängen av dem när jag fyller år, blir uppskattad för min goda matlagning å får ge goda råd när de själva vill buda kompisar på middag. Självklart gör de mig stolta å glada i vardagen oavsett om jag delar gener, har burit den i min egen kropp, eller vakat på nätterna när de var små... Men visst har du rätt jag är naturligtvis väldigt glad å tacksam oxå över att ha dem i mitt liv... jag känner många olika känslor för dem i olika sammanhang...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-15 21:55:04 följande:

Överlag tycker jag att det är konstigt att känna stolhet för sina barn. De är ju sina egna individer som lyckats med sina egna bedrifter. Räcker väl att barnen är stolta över sig själva. Och föräldrarna kan vara stolta för sig själva och sina bedrifter.

Känner du att du gjort ett bra jobb som vuxen och bonusförälder så har du givetvis rätt att vara stolt över det jobbet.

Då är det nog bara så att du å jag känner å uttrycker känslor på olika sätt.. Jag ör stolt över en massa olika saker i mitt liv över både mig själv å andra människor. Både över prestationen men även personligheter som kommer fram..

Jag tror att det är vanligt att man som människa känner stolthet... tex över att vara på ett visst sätt svensk, mamma, svensk mästare, körkortsinnehavare, att mina barn fått fina betyg när de kämpat i skolan osv...

Men vi är alla olika är tänker å känner på olika sätt...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Eva) skrev 2018-06-15 21:49:33 följande:

Det är inte jätteviktigt för mig. Min familj och mina vänner hade ju vetat att de inte vore bortadoptetade. Och när det gäller okända människor behöver jag ju onte bry mig

Precis! Inget som är viktigt alls. Alla som känner mig vet att jag älskar mina barn, å att vi värdesätter de relationer som våra barn har med alla vuxna i deras liv. Om någon på något sätt skulle tro att jag bortadopterat mins barn eller att de skulle vara bonusmammans, ja då går drt stå glr dem, jag är trygg i min relation till mina barn...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 07:40:00 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i här men DU skulle vara helt okej med att ditt ex nya kvinna la ut bilder på dina barn och i princip kallade dem sina? Liksom oavsett lagparagrafer. För övrigt så tycker jag att BÅDA föräldrarna ska vara eniga om barnen ska exponeras på nätet. Bilder på små barn ska inte cirkulera hejvilt är min synpunkt.

Du får läsa tillbaka lite i tråden då ser du stt vi är flera som svarar att vi inte har ett problem med att en bonusförälder omnämner våra barn som en del av sin familj, utan faktiskt tycker att det är bra å att det är så vi gärna vill ha det. För egen del är jag så trygg i min relation till mina barn å i deras relation till sina bonusförälder att det uttrycket inte gör mig något. Alla på fb vet vems barnen är, å hag uttrycker mig själv likadant om mina bonusbarn. De ÄR mina barn å en del av min familj. Dessutom är det inte bäbisar vi pratat om utan skolbarn som själva kan ha en åsikt i frågan...
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!