Brumma skrev 2018-06-20 20:09:51 följande:
Jag har förståelse för att hon tycker det är jobbigt.
Jag håller bara inte med henne om att det är "glasklart att det är olämpligt", eftersom jag ser många fördelar med att barn får leva med människor som ser dem som familj. Hade hon valt att agera på det hade jag inte haft förståelse för det heller, eftersom jag inte har förståelse för föräldrar som medvetet gör levnadssituationen svårare för sina barn pga sårade egon, Men känslorna får hon absolut ha såklart :)
Men nu var ju inte det ett svar till TS utan som reaktion på påståendet att det är ett "varningstecken" och att "det borde tas upp med exet". Skulle fortfarande gärna vilja veta vad mer exakt det är som gör det till ett varningstecken att man kallar sin familj för familj. Men det tycks inte vara någon som kan svara på det.
En bekant till mig (kallar henne Lina för enkelhetens skull) och hennes kille gick isär för drygt tre sedan. De har två barn tillsammans. 3-4 månader efter separationen träffade exet en ny kvinna som inte hade några problem att det fanns barn med i bilden. För att hålla en lång historia kort och inte avslöja alltför mycket. Med hjälp av presenter, manipulation och förtal tog den nya kvinnan mer eller mindre över Linas roll som mamma. Det gick så långt att barnen till slut kallade henne för mamma. T.o.m inför Lina och barnen ville hellre vara hos pappa och styvmor än med deras egen mamma. Lina tog så klart upp detta med exet, men det botade föga. Förutom att han är en harkrank av nåde är han upp över öronen kär i sin nya kvinna. Så han avfärdade Lina totalt och ansåg att hon överreagerade. Det hela eskalerade än mer och tills slut gick Lina i väggen. Hon hamnade i en djup depression som hon fortfarande kämpar för att komma ur.
Nu behöver det naturligtvis inte gå så här långt i TS:s fall, men en smula vaksamhet skadar nog inte.