• molly50

Hon la ut bild på mina barn!!

Anonym (Ida) skrev 2018-06-15 17:20:04 följande:

Har en fundering.

Mitt ex nya tjej på ut en bild på mina barn på Facebook. Där hon dessutom skrev "våra barn" som om det är deras gemensamma!

Att detta är olämpligt är ju glasklart, men vad säger den nya lagen?! Är det okej om mitt ex samtycker till en sådan bild?! Dessutom togs bilden på en skolavslutning och där vet jag att lagen är tydlig att det inte får läggas ut utan tillstånd av rektor.

Du borde prata med ditt ex om du inte redan gjort det,och påpeka att du inte uppskattar det hans tjej har gjort.
    Man kallar inte andras barn för sina egna.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-06-16 12:14:47 följande:
    Du borde prata med ditt ex om du inte redan gjort det,och påpeka att du inte uppskattar det hans tjej har gjort.
    Man kallar inte andras barn för sina egna.
    Jag ska tillägga att jag inte heller tycker att man ska lägga upp bilder på andras barn utan att först fråga föräldrarna om det går bra.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-18 11:13:21 följande:
    Nope, om jag frågar henne så hamnar hon mitt i skottlinjen. Mamman är inte frisk på en fläck och skulle aldrig godkänna att dottern godkände något sådant...
    Hur gammalt är barnet?
    Jag tänker om det är stort nog att själv kunna säga ifrån till sin mamma när hon beter sig så här?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-18 12:04:02 följande:
    Barnet är nu 20 år. Nej, hon kan inte säga ifrån. Mamman är inte frisk på en fläck och har kört med hjärntvätt och psykisk misshandel under hela uppväxten. Vi är inte hennes familj, hennes pappa är inte hennes familj, det är bara mamma och bonussyskon där som är hennes familj. Så trist.
    Det låter som att den där mamman behöver hjälp.
    Är barnet 20 år så är h*n ju vuxen och stor nog att kunna bestämma själv vem h*n vill vara hos.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (yuiop) skrev 2018-06-18 13:33:31 följande:
    Mamman skulle ha varit inspärrad. Sociala har stått på hennes sida genom alla år trots otaliga orosanmälningar från skola, vänner och andra som sett hur illa barnen hennes far. "Buhu stackars mig" fungerar visst bra att kontra anmälningar med... Nej, barnet kommer sannolikt aldrig kunna bryta sig fri från mamman, hon är ärrad för livet.

Men den här tråden handlar inte om oss. Låt oss fokusera på ts istället!
    Det är hemskt egentligen,att mammor ska kunna manipulera soc så lätt och få vårdnaden. Även om de inte är kapabla att ta hand om barnen själva.

Ja,du har rätt. Ber om ursäkt till TS för att vi kapade tråden! 
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (b) skrev 2018-06-19 11:52:26 följande:

Vad folk har gått igång på bonusmammans rätt att skriva "våra barn"! Jag kan hålla med om både det ena och det andra som skrivs men vad gäller ts så har ni inte mycket information att gå på. 
    När jag läste trådstarten så reagerade jag främst på att någon lade ut bilder på någon annans barn och dessutom från en skolavslutning vilket är olämpligt. Jag har själv varit med om att någon har lagt ut bilder på mitt barn på Facebook utan att kolla med mig. Första gången det skedde var det mitt styvbarn som lade ut och då hade jag inte själv hunnit ta ställning till om jag skulle lägga ut bilder på mitt barn eller inte. Jag ville alltså än mindre att någon annan skulle göra det.

Idag lägger jag ut bilder men med vissa restriktioner. Jag vill fortfarande inte att någon annan ska lägga ut bilder på mitt barn utan att kolla med mig först. Jag lever ihop med barnets pappa så som tur är behöver jag inte förhålla mig till samma problem som ts har, det kan inte vara lätt att försöka få pappan och hans nya att respektera din åsikt ifall de tycker annorlunda. Jag hade nog i så fall pratat med pappan och bett honom om att prata med henne så att hon åtminstone kollar med honom först innan hon publicerar bilder på våra barn på fejjan.

När jag läser trådstarten tolkar jag det som att exets nya verkligen är ny, annars kunde hon ha sagt exets flickvän eller exets sambo, men jag vet ju lika lite som ni andra. Och i och med att hon har lagt ut en bild på Facebook ifrån en skolavslutning så tolkar jag det som att hon inte har några egna barn för då borde hon väl ha varit insatt i att man inte gör så. Men det är ju bara min tolkning det. 

Håller med! 
    Carpe Diem
  • molly50
    Brumma skrev 2018-06-23 22:16:24 följande:
    Nej, jag tar inte för givet att alla har ett gott hjärta.

Men jag tar inte för givet att de Inte har det.De allra flesta människor går inte omkring och är medveten elaka eller ens omedvetet - de flesta tar hänsyn MEN kanske inte så till den gräns att de slår knut på sig själva eller tar ansvar för mottagarens känslor.
    Jag kan förstå hur du menar och jag kan delvis hålla med dig.
    Men samtidigt så tycker jag att man kan försöka tänka efter litegrann innan man lägger upp kyssbilder på sig själv med sin nya efter en uppslitande separation.
    Framförallt om det varit otrohet inblandat och ens ex kanske nu har ett förhållande med den h*n var otrogen med.
    Carpe Diem
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!