• Brumma

Hon la ut bild på mina barn!!

Man får som privatperson lägga ut bild på vem man vill utan personens tillstånd sålänge bilden inte är kränkande eller läggs ut i samband med personuppgifter.

Nej, det är inte ett dugg glasklart att detta är olämpligt.

Och nej,,det är inte olagligt att lägga ut bilder från en skolavslutning som privatperson. Skolan får däremot inte göra det utan vårdnadsgavlarna tillstånd.

• Brumma
    Anonym (b) skrev 2018-06-15 19:58:28 följande:

Det man lägger ut på sina egna barn har man kontroll själv över. Andra ska inte publicera mina barn på nätet.

Fast de får om de vill..

Du har tyvärr inte mandat att bestämma över det.
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2018-06-15 19:42:38 följande:

Om hon hade skrivit ?mannens fina ungar? eller liknande så hade det varit rätt okej.

Men en kvinna som uttrycker ?våra barn? om ts barn lär knappast lyssna på några snälla ord från ts och ta bort bilden.

Jag hade blivit skogstokig och ringt mannen omgående så han får snacka lite vett i tanten!

Jag skriver "våra ungar", eller "vår tjej" (om det bara gäller bonusen) - det innebär inte att jag tror att jag är hennes mamma.

Men hon tillhör min och mannens familj - vår familj.

Hade jag skrivit "mannens dotter" hade hon nog undrat om jag inte ser henne som familj längre - det hade varit att ta ett avstånd till henne som jag inte känner.

Hade du blivit skogstokig över att ngn ser dina barn som en del av sin familj så får man väl hoppas att ditt ex varit klok nog att tala om för dig att detta har du faktiskt inget att säga till om.
  • Brumma
    Anonym (123) skrev 2018-06-15 20:52:12 följande:

Privatpersoner ÄR det som omfattas av GDPR.

Rätt. GPDR omfattar privatpersoner på så sätt att ett företag har hårdare krav på sig gällande privatpersonens personuppgifter.

Det innebär dock inte att privatpersoner omfattas av regelverket på ett sådant sätt att privatpersonen måste ha en annan privatperson tillstånd för att handha den andra personens personuppgifter, lägga ut foton osv eftersom lägen gäller hut företag hanterar personuppgifterna.
  • Brumma
    Anonym (123) skrev 2018-06-15 21:23:21 följande:

Om fotot ligger på facebook kan man fortfarande be facebook ta bort fotot.

Det kan man. Men det är inte säkert att de tar bort det ändå.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-15 21:44:22 följande:

Bara så att inte folk missuppfattar att det är hennes biologiska barn eller att hon har nyligen adopterat barnen.

Hade det gjort något?

De flesta har ju sina vänner - eller iallafall bekanta - på facebook. Är nog inte många av dem som trott att hon plötsligt, helt utan vidare, fått flera barn som dessutom redan är flera år gamla... och om någon TROTT att de var adopterade - då hade hon högst troligt förklarat att de är hennes sambos barn.

Man kan säga "mitt" hjärta, "våra ungar" osv utan att de varken är biologiska eller adopterade..
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2018-06-15 21:52:13 följande:

Det kanske inte är viktigt.Men hon kunde ha skrivit ex.:Mina fina bonusbarn!

Det kunde hon. Men nu gjorde hon inte det.
  • Brumma
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-16 00:11:56 följande:

Så himla trött på människor med noll koll på vad som "man gör och helst inte gör", varför ska man hålla på och provocera hela tiden. Tänk om folk bara kunde tänka en gång till någon gång, t ex i detta fall "är detta lämpligt?". Vilken ego och infantil värld vi lever i ...!

På vilket sätt är det provocerande att benämna medlemmar av sin familj som sin familj?
  • Brumma
    Anonym (asta) skrev 2018-06-16 07:40:00 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i här men DU skulle vara helt okej med att ditt ex nya kvinna la ut bilder på dina barn och i princip kallade dem sina? Liksom oavsett lagparagrafer. För övrigt så tycker jag att BÅDA föräldrarna ska vara eniga om barnen ska exponeras på nätet. Bilder på små barn ska inte cirkulera hejvilt är min synpunkt.

Eftersom jag själv är bonusmamma och kallar min bonus för "min" så ja, jag inte bara hade tyckt det var ok utan hade hoppats att kvinnan de skall leva med hade tagit till sig dem såpass mycket att hon kallade dem sina barn. Betydligt bättre för dem än om hon bara såg dem som "sambons barn".

Personligen tycker jag den sortens äganderätt och själviskhet som visas från en del mammor i tråden är ett tråkigt tecken på att de sätter sina egna sårade känslor framför barnens. Och att de dessutom skapar konflikter där det inte finns några. Sådana mammor är inte speciellt lätta att ha att göra med och jag förstår och känner med de pappor och bonusmammor som i sådana fall ofta har ständiga konflikter med mammorna.

Hur hade du reagerat om ditt barn la upp en bild på sin bonusmamma på tex mors dag och skrev "Grattis mamma"? Hade det varit ok?
  • Brumma
    Anonym (Hanna) skrev 2018-06-16 08:59:54 följande:

Ok är det så att det räcker med ena vårdnadshavarens godkännande? (Om nu inte fbsidan bedöms som privat sfär då inget godkännande behövs alls).

Om vi tar ett tydligare exempel - föräöder ett har en blogg med flera tusen följare (vilket inte räknas som privat sfär och som då betyder att GDPR är tillämplig även för privatperson). Föräöder ett lägger upp en bild på sin blogg mot förälder 2s godkännade.

Har förälder 1 rätt till detta? Vem avgör när vårdnadshavarna är oense? (Jag trodde det var den som inte godkände men så kanske det inte är)

GDPR gäller ju personuppgifter så om bilden läggs in utan att visa sådant bör inget godkännande behövas i något av fallen. Är den dessutom i konstnärligt syfte omfattas den inte av GDPR.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!