Inlägg från: Anonym (yuiop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (yuiop)

Hon la ut bild på mina barn!!

Brumma skrev 2018-06-17 15:33:17 följande:

1. TS får absolut ha sin känsla, det är att agerade på den som kan bli väldigt fel. Att hon anser att det är att gå över gränsen innebär inte att det bästa är att gå på TS känsla.

2. Japp. En del går definitivt över gränsen ofta på sociala medier. Att kalla sin familj för sin är dock knappast att göra ett övertramp.

3. Det ÄR känsligt för många, absolut. Men här är det ingen som etiketterat sig som mamma. Det är ingen som uttryckt en önskan om att få vara mamma till barn som inte är hennes. Och nej, att kalla några barn som tillhör ens familj för "våra barn " (INTE mina barn) är inte samma sak som att benämna sig mamma. Tror man det kanske man skall ta till sig vad de bonusmammor som benämner barnen som "våra" eller "min tjej" säger. Jag - som en av dem - har inte minsta önskan att ta över mammarollen från hennes mamma. Inte heller har jag en önskan att bonusdottern var min. Men hon är fortfarande en del av min familj och ja, även om hon inte är min biologiskt och jag har samma moderskänslor som för mina biologiska barn så hade jag kastat mig framför en buss om det räddat hennes liv.

3. (Igen - antar du menade 4). Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk uppskattar. Min familjs känslor går först och skulle det stå mellan min bonusdotter känslor och hennes mammas sårade ego hade dotterns känslor och behov definitivt gått först. Kan man som mamma inte hantera en sådan sak så får man arbeta med sig själv. Det är INTE ok att i ett sådant fall sätta sina egna känslor framför barnets bästa. Jag - och fler med mig - TAR hänsyn. Men till barnets känsla och behov av att bli inkluderad i familjen. DET går först.

Tack Brumma för att du försöker försvara oss bonusmammor och tack för att du om och om igen försöker visa att livet inte är svartvitt som många verkar tro!

Jag har oturen att ha en svår biologisk mamma att ta hänsyn till. Jag och maken har gemensamma barn, men pga bonusbarnets mamma så har jag aldrig vågat lägga ut en bild av alla barnen på fb (eller ens nämna barnet på något vis) av rädsla för reprimander. Jag vill inget annat än att bonus ska vara en del av vår familj, men biomamman gör det omöjligt...
  • Anonym (yuiop)
    Anonym (NollEQ) skrev 2018-06-17 22:33:30 följande:

Då är det förmodligen för att hon befinner sig i en känslig situation, hon kanske hade svårt i skilsmässan från din nuvarande man? Blev hon lämnad? Det tar olika lång tid att hämta sig från en separation för olika personer, och även beroende på omständigheterna. 

Det är klokt av dig att du har koll på läget, jag förstår att det kan bli svåra konflikter annars. Hoppas det ordnar sig och att hon blir stabilare i situationen längre fram.

Hon är inte i någon svår situation. Hon tog makens bebis och flyttade till andra sidan landet. Hon vägrade allt umgänge i ca 6 års tid. Sen blev det visst lite jobbigt för henne så hon kom tillbaka och lät maken träffa barnet ibland, på mammans premisser och under tunga hot. Ju äldre bonus blev desto mer tid har tillbringats med oss. Men mamman har alltid funnits i bakgrunden och psykat bonus till att tro att vi inte är hennes familj. Det är svårt att få in barnet i familjen när mamman vägrar låta det ske... Psyksjuka kvinna.
  • Anonym (yuiop)
    Anonym (krass) skrev 2018-06-18 07:18:14 följande:

Tips. Man kan ha en stängd facebookprofil som bara ens vänner kan se. Och det går att blockera enskilda användare.

Jag har redan privata inställningar på fb och insta. Men jag är vän med bonus där, jag kan ju inte precis blockera henne heller?
  • Anonym (yuiop)
    Brumma skrev 2018-06-18 11:06:23 följande:

Det går inte att prata med bonus?

Säga att jag vill väldigt gärna ragga dig i den här bilden som familj, men jag vill fråga dig först eftersom mamma kanske kommer att reagera... Oavsett så har du då visat att du vill ha med bonus som familj...

Nope, om jag frågar henne så hamnar hon mitt i skottlinjen. Mamman är inte frisk på en fläck och skulle aldrig godkänna att dottern godkände något sådant...
  • Anonym (yuiop)
    molly50 skrev 2018-06-18 11:25:21 följande:

Hur gammalt är barnet?

Jag tänker om det är stort nog att själv kunna säga ifrån till sin mamma när hon beter sig så här?

Barnet är nu 20 år. Nej, hon kan inte säga ifrån. Mamman är inte frisk på en fläck och har kört med hjärntvätt och psykisk misshandel under hela uppväxten. Vi är inte hennes familj, hennes pappa är inte hennes familj, det är bara mamma och bonussyskon där som är hennes familj. Så trist.
  • Anonym (yuiop)
    molly50 skrev 2018-06-18 12:35:21 följande:

Det låter som att den där mamman behöver hjälp.

Är barnet 20 år så är h*n ju vuxen och stor nog att kunna bestämma själv vem h*n vill vara hos.

Mamman skulle ha varit inspärrad. Sociala har stått på hennes sida genom alla år trots otaliga orosanmälningar från skola, vänner och andra som sett hur illa barnen hennes far. "Buhu stackars mig" fungerar visst bra att kontra anmälningar med... Nej, barnet kommer sannolikt aldrig kunna bryta sig fri från mamman, hon är ärrad för livet.

Men den här tråden handlar inte om oss. Låt oss fokusera på ts istället!
  • Anonym (yuiop)

Ts, om du är ny i separationsträsket så har jag ett råd till dig; välj dina strider! Ett foto med kommentar på Fejjan kanske känns provocerande, men är det värt att starta ett bråk över? Hoppas allt löser sig till det bästa för er alla!

• Anonym (yuiop)
    Kirenaj68 skrev 2018-06-20 21:42:29 följande:

En bekant till mig (kallar henne Lina för enkelhetens skull) och hennes kille gick isär för drygt tre sedan. De har två barn tillsammans. 3-4 månader efter separationen träffade exet en ny kvinna som inte hade några problem att det fanns barn med i bilden. För att hålla en lång historia kort och inte avslöja alltför mycket. Med hjälp av presenter, manipulation och förtal tog den nya kvinnan mer eller mindre över Linas roll som mamma. Det gick så långt att barnen till slut kallade henne för mamma. T.o.m inför Lina och barnen ville hellre vara hos pappa och styvmor än med deras egen mamma. Lina tog så klart upp detta med exet, men det botade föga. Förutom att han är en harkrank av nåde är  han upp över öronen kär i sin nya kvinna. Så han avfärdade Lina totalt och ansåg att hon överreagerade. Det hela eskalerade än mer och tills slut gick Lina i väggen. Hon hamnade i en djup depression som hon fortfarande kämpar för att komma ur.

Nu behöver det naturligtvis inte gå så här långt i TS:s fall, men en smula vaksamhet skadar nog inte.

Manipulation och förtal är aldrig okej, oavsett från vem det kommer! Det finns häxor på båda sidor av stängslet.
Svar på tråden Hon la ut bild på mina barn!!