Anonym (D.D.) skrev 2018-02-07 08:31:03 följande:
Då är han inte en snäll man vilket är poängen. Kvinnor vill ha en selektiv snäll man, som gosar och är snäll mot barnen. Men de vill också ha en man som är förmögen att förföra och skydda familjen om så krävs. I de lägena kan du inte vara snäll.
Det är också därför den snälle mannen faller bort. Eftersom han inte visar att han är förmögen att spela på andra strängar. Olika situationer kräver olika egenskaper och du är handikappad socialt och i samhället om du alltid är snäll.
Nähä. Då har vi väl olika definitioner av vad som är snällt, då.
För mig är snäll ungefär samma som hänsynsfull och omtänksam. Det är INTE samma som att vara feg och mesig. Och att försvara någon, kan vara hänsynsfullt, enligt mig.
Jag lägger samma innebörd i ordet snäll oavsett vem jag pratar om. Min farmor var oerhört snäll - men hon kunde säga ifrån om det behövdes. Det gjorde henne inte mindre snäll i mina ögon.
En granne kan vara snäll och låna ut saker, t ex. Tycker du att grannen upphör att vara snäll när han vill få tillbaka dem efter en tid? Krävs det att grannen inte vågar påpeka att jag har haft sakerna ett halvår för att jag ska kunna säga att jag har en snäll granne?
Jag jobbar på en skola, och det finns många lärare som skapar en positiv stämning i klassrummet och pratar i lugn ton med ungarna, men som ändå törs markera vem som är ledare i klassrummet. Det hindrar inte att eleverna ändå anser att dessa lärare är "snälla".
Men enligt dig är det bara de undflyende lärarna som tappar kontrollen, som kan vara snälla?
Konstig definition i så fall. Jaja.