• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Yoss
    Nykär15 skrev 2017-05-10 11:25:49 följande:

Mitt nästa UL är med 18 maj, men då är jag bara v 10+1, är inför provtagningen av NIPT. 

Lite avis på er som kommit längre i er graviditet Glad tiden går långsamt. 

Ok! Gör man UL även vid NIPT? I mitt län får man göra ett "kostnadsfritt" (Alla tester kostar 330kr oavsett om du gör 1 eller alla) NIPT-test om man får ett dåligt besked från KUB. 
  • Nykär15
    Yoss skrev 2017-05-10 11:37:45 följande:
    Ok! Gör man UL även vid NIPT? I mitt län får man göra ett "kostnadsfritt" (Alla tester kostar 330kr oavsett om du gör 1 eller alla) NIPT-test om man får ett dåligt besked från KUB. 

Så är det här med, skillnaden är att alla får göra NIPT (kostndsfritt) efter KUB oavsett resultat om man vill det då det pågår en studie. Men grejen är ju just den att jag inte vill göra KUB och då kan jag inte få bara NIPT...för mig blir i så fall provtagningen så sent eftersom man helst vill göra KUB efter 12 fullgångna veckor. Och då får jag besked från NIPT i 14+...nu får jag besked innan 12+ vilket känns bättre om man skulle behöva avbryta,...

Man måste göra UL vid NIPT för att se om det är en levande graviditet, lite onödigt att ta provet annars ju....men de gör inga mätningar annat än att längden på fostret motsvarar veckan och att hjärtat slår. 

• SkogsstjärnN
    Nykär15 skrev 2017-05-10 10:36:37 följande:

Ja medicinerna kan hjälpa en graviditet att stanna kvar, men den påverkar ju inte utvecklingen av fostret så går det dåligt så kan det ju göra det ändå...men kan ju förhindra blodproppar osv. Men visst, det är skönt att ha dem och jag är lugnare av det. Men sist visste jag ju inte att jag hade problem i kroppen, så då trodde jag ju allt var frid o fröjd. 

Segt att behöva åka så långt, men skönt få det gjort. Jag gillar att man kan ta NIPT så tidigt, så man har besked samma vecka man annars hade gjort KUB. Fixar ju inte KUB efter sist...så även om vi får både KUB och efterföljande NIPT gratis så gör vi hellre det privat och betalar och får besked ca 3 veckor tidigare än om vi gör via landsting. 

Har du fått veta att du har ökad proppbenägenhet eller så? Vet att du äter trombyl men jag får ju det även om man inte hittat något fel:P.
  • Sjolund90

gjorde ett vul idag och fick en bekräftelse att de va nån där inne och hjärtat slog , blev flyttad 2v så är i v8 nu istället v10 :) Dock måste man vänta till v 18 när Rul är för att titta närmare på hjärtats utveckling, när våran förra graviditet med dottern slutade med att vi fick lov att avbryta pågrund av ett allvarligt hjärtfel som dom inte kunde se förns vid v18-19 och hon föddes v20+1 :"(

vill bara att tiden ska gå fortare nu, så man kan glädja sig på riktigt!

• Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-10 14:39:22 följande:
    Har du fått veta att du har ökad proppbenägenhet eller så? Vet att du äter trombyl men jag får ju det även om man inte hittat något fel:P.
    Ja min mamma fick en infarkt på moderkakan när jag låg i magen och min dotter hade för liten moderkaka när hon föddes så efter MA nu bestämdes det efter utredningen att jag bör äta det då det kan vara orsak till att det gick dåligt,..
    Sjolund90 skrev 2017-05-10 14:40:27 följande:

gjorde ett vul idag och fick en bekräftelse att de va nån där inne och hjärtat slog , blev flyttad 2v så är i v8 nu istället v10 :) Dock måste man vänta till v 18 när Rul är för att titta närmare på hjärtats utveckling, när våran förra graviditet med dottern slutade med att vi fick lov att avbryta pågrund av ett allvarligt hjärtfel som dom inte kunde se förns vid v18-19 och hon föddes v20+1 :"(

vill bara att tiden ska gå fortare nu, så man kan glädja sig på riktigt!

Skönt med VUl och att allt såg bra ut. Hur kändes det att de flyttade dig så mycket? Kan det vara så att du hade ÄL så mycket senare än vad du trott?  Är ju ändå ganska mycket att flyttas två veckor. Skönt de kommer ha extra koll på hjärtat Hjärta
  • princess77

Smyger också in här! BF 15 december efter tidigt ultraljud

idag där vi fick se en liten bebis med pickande hjärta. 8+4 idag.

39 år och har en som född 2011 sen innan.

• Sjolund90
    Nykär15 skrev 2017-05-10 15:20:38 följande:

Ja min mamma fick en infarkt på moderkakan när jag låg i magen och min dotter hade för liten moderkaka när hon föddes så efter MA nu bestämdes det efter utredningen att jag bör äta det då det kan vara orsak till att det gick dåligt,..Skönt med VUl och att allt såg bra ut. Hur kändes det att de flyttade dig så mycket? Kan det vara så att du hade ÄL så mycket senare än vad du trott?  Är ju ändå ganska mycket att flyttas två veckor. Skönt de kommer ha extra koll på hjärtat 

De va inget konstigt att bli flyttad 2v för de blev ja även med mina 2 tidigare graviditeter . Min och bms beräkning va ju från första mens dag och nu flyttad 2 v så kan ja nästan veta vilken dag h*n blev till haha med sonen gick ja även över 2 veckor också och blev igång satt hehe Ja de känns skönt att få extra koll på hjärtat men känns som en evighet att måsta vänta ändå till v 18 innan de går att se liksom....
  • Maramba

Igårkväll fick jag hem min Angelsounds.

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från att testa den trots att jag vet att det är alldeles för tidigt (8+5 igår).

Naturligtvis lyckades jag inte höra något hjärtljud (förutom min egen puls som jag stötte på flera gånger).

Även fast jag lovat både mig själv och min sambo att inte bli orolig så är det ju inte roligt när man inte hittar nåt hjärtljud.

I instruktionerna tror jag det står tidigast v. 12 (eller var det v. 14?) och nu ska jag försöka hålla mig iaf i en vecka innan jag testar igen.

Vad är det tidigaste ni hört hjärtljud på egen hand om ni använt någon form av doppler? :)

• Nykär15
    Maramba skrev 2017-05-11 08:15:44 följande:

Igårkväll fick jag hem min Angelsounds.

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från att testa den trots att jag vet att det är alldeles för tidigt (8+5 igår).

Naturligtvis lyckades jag inte höra något hjärtljud (förutom min egen puls som jag stötte på flera gånger).

Även fast jag lovat både mig själv och min sambo att inte bli orolig så är det ju inte roligt när man inte hittar nåt hjärtljud.

I instruktionerna tror jag det står tidigast v. 12 (eller var det v. 14?) och nu ska jag försöka hålla mig iaf i en vecka innan jag testar igen.

Vad är det tidigaste ni hört hjärtljud på egen hand om ni använt någon form av doppler? :)

Jag hörde från 11+ sist...så är väldigt tidigt än. Tänk på att fostret är runt 1,5-2 cm långt ännu bara, och hur litet hjärtat är då...så är det inte så konstigt att man inte kan höra det Glad

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL