• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Nykär15
    Familia skrev 2017-05-13 11:23:56 följande:

Jag tror att mycket av mitt illamående kommer från vitaminerna.

Idag provade jag att vänta lite och ta de och jag började inte må illa förrän en stund efteråt.

Känner ni också att vitaminerna bidrar till illamående?

Jag tar mina kvällstid pga det, har aldrig kunnat ta tabletter på morgonen. Har en del grejer som inte kan tas ihop...så blir 06.00 Postafen + Lutinus , 08.00 Levaxin, 13.00 Lutinus, 18.00 Postafen och 21.00 alla övriga mediciner och vitaminer jag tar...

Mycket att hålla reda på men tycker det går över förväntan att komma ihåg.
  • Jsv17
    Maramba skrev 2017-05-13 14:06:21 följande:

Okej. Extremt lite ljusrosa på papperet när jag torkade mig en gång i torsdags. Samma igår men vid flera tillfällen. Bruna korningar flytningar idag. Betydligt mer än torsdag-fredag men fortfarande inte i mer mängd än vanliga flytningar.

Någon som kan lugna mig? Kanske någon med mer erfarenhet?

Har ringt 1177. Fick besked att avvakta och att då jag inte har några magsmärtor att tala om så är det nog lugnt. Men då jag berättade att jag ska åka utomlands på tisdag så ändrade hon sig lite och sa "Vila idag. Om du fortfarande blöder imorgon så åk in på akuten. Kan vara bra att veta ifall ett missfall är pågående när man står inför en långflygning".

Nu ligger jag här på soffan och inbillar mig att det gör ondare och ondare i magen. Har som väldigt lätt mensvärk men det tycker jag å andra sidan att jag haft till och från hela graviditeten. 9+1 idag och första gången jag är gravid.

Det är otroligt skrämmande att blöda under graviditeten, jag hade bruna flytningar under en dag precis i början och det visade sig vara helt ofarligt. Det är omöjligt att säga om det är ett pågående MF då de ju kan börja så, men verkar vara precis lika vanligt att det är känsliga slemhinnor eller något helt annat som orsakar blödningen. När jag ringde så sa de att ungefär 70% av alla blödningar i tidig graviditet visar sig vara ofarligt så du har ju oddsen med dig. Jag skulle inte tveka att åka in till akuten nu direkt, varför ligga och vara orolig till imorgon? Stå på dig och kräv ett vul, eftersom du är i v.10 så ska man definitivt kunna se att allt är ok på vul. Håller tummarna för dig!
  • SkogsstjärnN
    Maramba skrev 2017-05-13 14:06:21 följande:

Okej. Extremt lite ljusrosa på papperet när jag torkade mig en gång i torsdags. Samma igår men vid flera tillfällen. Bruna korningar flytningar idag. Betydligt mer än torsdag-fredag men fortfarande inte i mer mängd än vanliga flytningar.

Någon som kan lugna mig? Kanske någon med mer erfarenhet?

Har ringt 1177. Fick besked att avvakta och att då jag inte har några magsmärtor att tala om så är det nog lugnt. Men då jag berättade att jag ska åka utomlands på tisdag så ändrade hon sig lite och sa "Vila idag. Om du fortfarande blöder imorgon så åk in på akuten. Kan vara bra att veta ifall ett missfall är pågående när man står inför en långflygning".

Nu ligger jag här på soffan och inbillar mig att det gör ondare och ondare i magen. Har som väldigt lätt mensvärk men det tycker jag å andra sidan att jag haft till och från hela graviditeten. 9+1 idag och första gången jag är gravid.

Hur har det gått för dig?
  • Maramba
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-14 11:25:37 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Det övergick till färskt blod igår och blöder dom kraftig mens och har gjort sedan dess.

Sitter på akuten nu har har gjort det senaste tre timmarna. Inte någon direkt magsmärta mer än lite molande. Dom har kollat blodtryck (normalt) och tempen (feber tydligen) och jag har lämnat urinprov. Sen har dom meddelat att dom ringt efter gynläkaren och skickade tillbaka mig till väntrummet. Så nu väntar jag. Inte haft några klumpar i blodet förrän precis nyss när jag var på toaletten. Då var det en liten klump i blodet.

Igår var jag bitvis hysterisk. Grät och grät i timmar tills det till slut inte fanns några tårar kvar. Nu känner jag mig tom på känslor och bitvis helt okej och lugn. Känns som jag accepterade mitt öde igårkväll redan.

Borde inte måla fan på väggen innan jag träffat läkaren. Men det är svårt att göra annat.
  • vasg

Tog ett tag att hitta denna tråden, haha.. eftersom jag är på mobilen för det mesta så går det ju inte att söka. Men jag var i alla fall på UL för 4 dagar sedan och fick se ett litet pickande hjärta och en bebis som mätte 16,7mm och 8+1 veckor vilket stämde på pricken med min uträkning ?

• Maramba
    Softy skrev 2017-05-14 19:18:15 följande:

Hur gick det Maramba?

Läkaren såg en hinnsäck, en gulesäck och ett foster som var utvecklat till 6+0 istället för 9+2 som det borde vara. Hon frågade om det fanns nån chans att jag blev gravid tre veckor senare är jag trott/räknat på. Men det är inte rimligt, för i så fall skulle jag ha plussat ungefär samma dag som jag blev gravid. Hon meddelade att de måste vara två läkare som gör samma bedömning för att de ska få "ge diagnosen" MA, så jag ska tillbaka kl 8:30 imorgon för att träffa en annan läkare. Hon sa även att de kommer kunna göra en bättre bedömning imorgon på kvinnokliniken då deras ultraljudsmaskiner är betydligt bättre än den som finns på akuten.

Sen gav hon mig en kram och berättade om statistiken att MA/missfall är otroligt vanligt och att det inte betyder att man inte kommer kunna få barn framöver.

Jag blöder fortfarande lika mycket. Som vanlig mens ungefär. Inte nå särskilt ont alls. Rent fysiskt alltså. Psykiskt gör det väldigt ont.
  • Treasures
    Maramba skrev 2017-05-14 20:36:02 följande:

Läkaren såg en hinnsäck, en gulesäck och ett foster som var utvecklat till 6+0 istället för 9+2 som det borde vara. Hon frågade om det fanns nån chans att jag blev gravid tre veckor senare är jag trott/räknat på. Men det är inte rimligt, för i så fall skulle jag ha plussat ungefär samma dag som jag blev gravid. Hon meddelade att de måste vara två läkare som gör samma bedömning för att de ska få "ge diagnosen" MA, så jag ska tillbaka kl 8:30 imorgon för att träffa en annan läkare. Hon sa även att de kommer kunna göra en bättre bedömning imorgon på kvinnokliniken då deras ultraljudsmaskiner är betydligt bättre än den som finns på akuten.

Sen gav hon mig en kram och berättade om statistiken att MA/missfall är otroligt vanligt och att det inte betyder att man inte kommer kunna få barn framöver.

Jag blöder fortfarande lika mycket. Som vanlig mens ungefär. Inte nå särskilt ont alls. Rent fysiskt alltså. Psykiskt gör det väldigt ont.

Kramar till dig, och hoppas du snart mår bättre. Vet vad du går igenom och även om allt känns mörkt nu så blir det bättre när kroppen fått återhämta sig och man kan gå vidare.

Är det din första graviditet?
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
  • Maramba
    Treasures skrev 2017-05-14 22:13:51 följande:
    Kramar till dig, och hoppas du snart mår bättre. Vet vad du går igenom och även om allt känns mörkt nu så blir det bättre när kroppen fått återhämta sig och man kan gå vidare.

Är det din första graviditet?
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
    Tack för dom fina orden.

Ja, det är min första graviditet. Väldigt efterlängtad. Efter 15 månaders försök gav vi upp och anmälde oss till utredning. Då blev vi plötsligt spontant gravida.

Strax därefter fick vi brev från fertilitetsutredningen att vi var kallade på en första träff nu i slutet på maj. Jag har hela tiden skjutit på att avboka den för det kändes för bra för att vara sant att vi blev gravida spontant. I onsdags ringde vi till slut och avbokade och på torsdagen var det rosa på papperet. Jag känner mig så lurad. Sviken av min egen kropp.

Just nu känns det som en omöjlighet att vi ska orkar veva igång hela processen med ägglossningstester och tempning osv igen.

Men man hittar nog orken igen så småningom.
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL