• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Orolig875427

Hej alla, och grattis! Har följt tråden men inte riktigt vågat skriva något eftersom det känns så overkligt än så länge. Plussade för drygt två veckor sedan och har beräknad bf någon gång i slutet av December, men svårt att veta pga oregelbunden mens. Jag försöker att inte tänka på det, men är väldigt orolig för missfall. Därför blev jag väldigt orolig när jag idag upptäckte att jag hade en ÄL-liknande flytning. Exakt en månad efter förra ÄL. Har inte blödigt något, men annars väldigt få gravidsymptom: trött, lite ömma bröstvårtor, törstig, lätt illamående, mensvärksliknande smärta. Så - nu oroar jag mig för att jag inbillat mig allt eller fått missfall utan att jag märkt det... Vad tror ni? Någon annan som haft trådiga, ÄL-liknande flytningar under graviditet?

• Nykär15
    princess77 skrev 2017-05-12 12:24:01 följande:

Jag har tid för Kub den 30 maj. Går in i vecka 10 imorgon. Väntar andra barnet och är 39.

Denna graviditeten tog 6 år så vi är sjukt glada men nervösa.

Grattis! Är med 77:a :)

Vilken lång väntan på plus, förstår ni är överlyckliga!

November2017 skrev 2017-05-12 12:03:57 följande:
    KUB får man om man är över 35 tror jag. Så har jag fattat det iaf. Annars får man betala. Är mitt tidigt? Är ju inne i vecka 13 då.. Har för mig att det stod att man skulle göra det i vecka 12 till 14. Men jag kan ju minnas fel förstås. Mycket nu :)

Ebbalisa skrev 2017-05-12 10:17:31 följande:
    Va! Vad "tidigt"?! Med kub alltså? När jag ringde förra veckan för att boka så började dom räkna mina veckor och den 22 maj ska jag in o lämna blodprov och sen har jag tid för själva kub den 9 maj! Jag bor i Nyköping och går på deras mvc -"basprogram" antar om man vill ha nipt o andra ultraljud så får man betala ur egen ficka. Fick pris hos MammaMia i Sthlm på nipt 5500 eller om det var mer!

KUB gör man själva UL helst från 12 fullgångna (12+0) och fram till 13+6, blodprovet tar man nån vecka eller två innan. Vilken vecka kommer du själv vara när du gör KUB?

KUB får man i de flesta län gratis om man är över 35. NIPT kan man få gratis efter KUB om man får dåliga siffror. Vill man ha NIPT innan får man bekosta själv. Vi har valt bort KUB och gör NIPT privat, den utökade varianten och kommer betala 6900 kr.  Vi kommer gör UL på onsdag för att se så allt ser bra ut och sen ta blodprovet för NIPT, är då v 10+1 (man kan ta NIPT från v 10+), det är den stora fördelen med NIPT tycker jag, att man har provsvaret innan 12+0 om det skulle vara dåligt. Vill inte göra först KUB i v 13-14 och sen ev få göra NIPT och vara i v 16 innan jag får svar...skulle vara förödande, vill veta status så fort det bara går, så då betalar vi hellre. Men kan bero på att vi hade en pärs sist...då hade liten dött precis ett par dagar före KUB så fick starta upp och föda den lilla dagen efter KUB. Så nu måste jag bara veta så fort det går, hur liten mår....vill inte riskera gå för långt.

• Ebbalisa
    Nykär15 skrev 2017-05-12 14:35:18 följande:

Grattis! Är med 77:a :)

Vilken lång väntan på plus, förstår ni är överlyckliga!

November2017 skrev 2017-05-12 12:03:57 följande:KUB får man om man är över 35 tror jag. Så har jag fattat det iaf. Annars får man betala. Är mitt tidigt? Är ju inne i vecka 13 då.. Har för mig att det stod att man skulle göra det i vecka 12 till 14. Men jag kan ju minnas fel förstås. Mycket nu :)

KUB gör man själva UL helst från 12 fullgångna (12+0) och fram till 13+6, blodprovet tar man nån vecka eller två innan. Vilken vecka kommer du själv vara när du gör KUB?

KUB får man i de flesta län gratis om man är över 35. NIPT kan man få gratis efter KUB om man får dåliga siffror. Vill man ha NIPT innan får man bekosta själv. Vi har valt bort KUB och gör NIPT privat, den utökade varianten och kommer betala 6900 kr.  Vi kommer gör UL på onsdag för att se så allt ser bra ut och sen ta blodprovet för NIPT, är då v 10+1 (man kan ta NIPT från v 10+), det är den stora fördelen med NIPT tycker jag, att man har provsvaret innan 12+0 om det skulle vara dåligt. Vill inte göra först KUB i v 13-14 och sen ev få göra NIPT och vara i v 16 innan jag får svar...skulle vara förödande, vill veta status så fort det bara går, så då betalar vi hellre. Men kan bero på att vi hade en pärs sist...då hade liten dött precis ett par dagar före KUB så fick starta upp och föda den lilla dagen efter KUB. Så nu måste jag bara veta så fort det går, hur liten mår....vill inte riskera gå för långt.

Hu ja det är det man är så rädd för, att det ska gå "för långt". Vill åxå göra nipt.. när jag gör kub så är jag precis som du skriver runt vecka 12...
  • SkogsstjärnN
    Ebbalisa skrev 2017-05-12 11:49:06 följande:
    Hm, vet inte men blev tillsagd att ringa Kvinnoklinikens avdelning och boka det och att det fick man boka själv. Kanske missförstod jag och får bekosta själv men jag tänkte att eftersom jag är i en sk "riskålder" då jag blir 40 i höst att det är något som ingår. Hursomhelst så är det bokat och kostar det så får jag väl lov att betala själv...
    Ok. Jag har läst att de skulle börja med KUB på nätet men på hemsidan står de att de inte gör det. Dock är hemsidan senast uppdaterad för ett år sedan så det kan ju ha ändrats. Jag går på kvinnokliniken pga upprepade missfall och de är jättebra där. Dock har jag inte vågat fråga vad som gäller med just kub för jag känner mig otacksam:P.
  • Jilo
    Orolig875427 skrev 2017-05-12 14:35:03 följande:

Hej alla, och grattis! Har följt tråden men inte riktigt vågat skriva något eftersom det känns så overkligt än så länge. Plussade för drygt två veckor sedan och har beräknad bf någon gång i slutet av December, men svårt att veta pga oregelbunden mens. Jag försöker att inte tänka på det, men är väldigt orolig för missfall. Därför blev jag väldigt orolig när jag idag upptäckte att jag hade en ÄL-liknande flytning. Exakt en månad efter förra ÄL. Har inte blödigt något, men annars väldigt få gravidsymptom: trött, lite ömma bröstvårtor, törstig, lätt illamående, mensvärksliknande smärta. Så - nu oroar jag mig för att jag inbillat mig allt eller fått missfall utan att jag märkt det... Vad tror ni? Någon annan som haft trådiga, ÄL-liknande flytningar under graviditet?

Grattis till plusset!

Jag känner exakt som du, overkligt och skulle därför föredra lite mera symptom...:) Kan bara inte tro på det här men imorgon får jag äntligen ett ul!

Vad gäller flytningar så är de både vanliga och rikliga för många under graviditet :)
  • Anonym (Anonymetttagtill)
    För tre veckor sedan var jag på ett tidigt VUL med anledning av en kronisk sjukdom. Jag var då i vecka 8 men enligt läkaren i vecka 6. Det här tyckte jag var helt omöjligt eftersom jag visste när jag hade sex och det var inte då. 
    Efter det försvann varenda graviditetssymptom. Inga ömma bröst, ingen trötthet, inget illamående - nada. Jag har bara gått och väntat på missfall och mått dåligt i tre veckor. Igår fick jag nog, ringde tillbaka till spec-mvc och sa att jag inte står ut med att inte veta hur det är. Idag fick jag komma in, träffa en ny läkare och jodå, ett alldeles perfekt litet foster ligger där! Jag får försöka strunta befruktningsdatum och lita på att jag är gravid med den här lilla bönan. Och njuta av att inte må dåligt - men det är så svårt att ta in. 
    Nu törs jag åtminstone skriva här! 

• Treasures

Hej på er alla och grattis!

Har även jag följt och läst i denna tråd ett tag men inte vågat skriva själv tidigare. Har haft lite svårt att greppa och förstå att vi väntar barn igen då detta inte var planerat men ny då det börjat sjunka in så välkommet ?

Jag är 37 år (blir 38 i år) och nu i v 10 (9+2) typ. Har tid för inskrivning hos BM 22/5 och KUB-test 5/6. Där vi bor får man erbjudande om det då man är 35 år el äldre.

Detta blir tredje barnet för oss men fjärde graviditeten då vi hade ett missfall 2012. Våra tjejer är födda 09 och 13 och det tog oss lång tid och ägglossningsstimulerande tabletter att bli gravida då så därav ännu mer förvirring att vi plötsligt väntar en liten 3:a nu. Vi var ju klara och har gjort oss av med alla bebissaker så nu blir det verkligen att börja om ????

Denna graviditet har hittills varit helt olik de tidigare då jag då mått jättebra. Nu mår jag lite kyvens hela tiden, jättetrött och en riktig lipsill. Kanske åldern gör det? Kul att det är några fler "äldre" här med ????

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
  • Samantha85
    Jennys Bageri skrev 2017-05-11 23:09:42 följande:
    Idag gick jag in i v .9 och har fem barn här hemma. Äldsta är 9 år och sen kommer resten + valpen också om den nu räknas. Jag tycker det har gått bra ändå, jag orkar ju inte allt jag förväntas ska göra här hemma och hinner inte göra allt i samma tempo längre. Men det flyter på och jag försöker njuta av bebismagen samt att vila så fort jag får en lucka. Men igår och idag har det varit hemskt. Trötthet samt illamående kan jag hantera, jag är rätt hårdhudad och gillar att vara igång. Men jag tror hormonerna har spökat. Arg, irriterad, less,, apatisk stort behov av att ha det lugnt och tyst runt omkring mig. Haha,, det är ju bara att glömma, har jobbat på med bullbak, all tvätt osv. ändå, men jag har nog inte varit så rolig och busig som jag brukar vara.. Saknar mig själv just nu och hoppas på en bättre dag i morgon!!
    jag känner med att jag går på ändå som jag brukar i vardagen men känner innerst inne att jag helst av allt skulle velat vila..sen får jag dåligt samvete om jag bara lägger mig på soffan utan att umgås med mitt barn..så mycket känslor i detta..
    Jag upplever att jag känner av växtvärken tydligare denna gången speciellt eftersom jag inte får vila..upplever även att illamåendet är värre när jag sovit sämre och varit igång mer..
  • Samantha85
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-12 06:22:05 följande:
    Jag berättade en vecka efter jag plussat. De vet att vi försöker och att vi fått flera missfall så det var det mest naturliga för mig. Så som vi jobbar är det skönt att de vet och kan backa upp mig och de passar på påpeka att jag har gravidhumör då jag är sur och påminner mig om att jag sagt att illamående är ett bra tecken så jag ska sluta klaga:).
    Ja när det gäller humör / trötthet osv så hade det ju underlättat om alla visste varför jag känner mig trött/är okoncentrerad. Kanske de undrar om jag är stressad pga jobbet el sover dåligt pga stressen..om de tänker så känns det inte bra att inte berätta ..samtidigt vill jag ändå vänta så länge jag kan dölja det. Helst till v.14 för då är graviditeten mer säker.
  • Treasures
    Treasures skrev 2017-05-12 20:55:03 följande:

Hej på er alla och grattis!

Har även jag följt och läst i denna tråd ett tag men inte vågat skriva själv tidigare. Har haft lite svårt att greppa och förstå att vi väntar barn igen då detta inte var planerat men ny då det börjat sjunka in så välkommet ?

Jag är 37 år (blir 38 i år) och nu i v 10 (9+2) typ. Har tid för inskrivning hos BM 22/5 och KUB-test 5/6. Där vi bor får man erbjudande om det då man är 35 år el äldre.

Detta blir tredje barnet för oss men fjärde graviditeten då vi hade ett missfall 2012. Våra tjejer är födda 09 och 13 och det tog oss lång tid och ägglossningsstimulerande tabletter att bli gravida då så därav ännu mer förvirring att vi plötsligt väntar en liten 3:a nu. Vi var ju klara och har gjort oss av med alla bebissaker så nu blir det verkligen att börja om ????

Denna graviditet har hittills varit helt olik de tidigare då jag då mått jättebra. Nu mår jag lite kyvens hela tiden, jättetrött och en riktig lipsill. Kanske åldern gör det? Kul att det är några fler "äldre" här med ????

Hoppsan! Mina hjärysn och smileys blev frågetecken....kanske inte ser så bra ut...
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL