princess77 skrev 2017-05-12 12:24:01 följande:
Jag har tid för Kub den 30 maj. Går in i vecka 10 imorgon. Väntar andra barnet och är 39.
Denna graviditeten tog 6 år så vi är sjukt glada men nervösa.
Grattis! Är med 77:a :)
Vilken lång väntan på plus, förstår ni är överlyckliga!
November2017 skrev 2017-05-12 12:03:57 följande:
KUB får man om man är över 35 tror jag. Så har jag fattat det iaf. Annars får man betala. Är mitt tidigt? Är ju inne i vecka 13 då.. Har för mig att det stod att man skulle göra det i vecka 12 till 14. Men jag kan ju minnas fel förstås. Mycket nu :)
Ebbalisa skrev 2017-05-12 10:17:31 följande:
Va! Vad "tidigt"?! Med kub alltså? När jag ringde förra veckan för att boka så började dom räkna mina veckor och den 22 maj ska jag in o lämna blodprov och sen har jag tid för själva kub den 9 maj! Jag bor i Nyköping och går på deras mvc -"basprogram" antar om man vill ha nipt o andra ultraljud så får man betala ur egen ficka. Fick pris hos MammaMia i Sthlm på nipt 5500 eller om det var mer!
KUB gör man själva UL helst från 12 fullgångna (12+0) och fram till 13+6, blodprovet tar man nån vecka eller två innan. Vilken vecka kommer du själv vara när du gör KUB?
KUB får man i de flesta län gratis om man är över 35. NIPT kan man få gratis efter KUB om man får dåliga siffror. Vill man ha NIPT innan får man bekosta själv. Vi har valt bort KUB och gör NIPT privat, den utökade varianten och kommer betala 6900 kr. Vi kommer gör UL på onsdag för att se så allt ser bra ut och sen ta blodprovet för NIPT, är då v 10+1 (man kan ta NIPT från v 10+), det är den stora fördelen med NIPT tycker jag, att man har provsvaret innan 12+0 om det skulle vara dåligt. Vill inte göra först KUB i v 13-14 och sen ev få göra NIPT och vara i v 16 innan jag får svar...skulle vara förödande, vill veta status så fort det bara går, så då betalar vi hellre. Men kan bero på att vi hade en pärs sist...då hade liten dött precis ett par dagar före KUB så fick starta upp och föda den lilla dagen efter KUB. Så nu måste jag bara veta så fort det går, hur liten mår....vill inte riskera gå för långt.