• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Familia

Jag är också otroligt illamående.
    Har ingen matlust, men tvingar mig att äta.
    Kan bara äta sånt som inte luktar eller smakar för mycket.
    Dock får jag sällan behålla det.
    Ni som tagit postafen, har det hjälpt?
    Tröttheten är också enorm, värst på morgonen och förmiddagen.

• SkogsstjärnN

Jag har börjat uppleva ett obehag som jag kan förknippa med illamående. Fast inte så att jag skulle säga att jag mår illa, bara ospecifikt dåligt. Trött och less de där förbannade fragminsprutorna redan, hela jag är ett vandrade blåmärke. Och hungrig. Är aldrig hungrig annars.

Imorgon är det ultraljud nr 2 och för de mesta är jag inställd på att de inte kommer vara något hjärtslag där. Känns som att det är enklare vara pessimist.

• Jsv17

Jag går in i v.11 imorn (10+0) känns som en sån seger att ha kommit så långt. Mitt MA sist var i v.11 (upptäcktes på kub en vecka senare) så än kan jag inte riktigt slappna av men blir lugnare och lugnare för varje dag. Då mitt MA berodde på grava kromosom avvikelser så trodde läkaren inte då att det fanns någon förhöjd risk att jag skulle drabbas av samma igen, så jag får hoppas att han hade rätt.

Jag har börjat må mkt bättre bara energibristen och tröttheten som håller i sig, men mår bara illa en liten stund på morgonen och om jag inte äter regelbundet vilket är betydligt bättre än att vara sjösjuk dygnet runt! Nu börjar jag så sakta kunna njuta av att vara gravid

• Jilo

Jag har vid en tidigare graviditet spytt och svimmat om vartannat så gott som varje dag t.o.m v 20, och det var inget kul! Trots det blir jag lite avundsjuk på er som mår illa :) Jag har denna gång haft enstaka dåliga dagar men i stort mår jag bara bra, känns läskigt!

• Jilo

Upptäckte precis att denna tråd ligger i kategorin "första barnet"...?

• Jennys Bageri
    Jilo skrev 2017-05-08 18:14:01 följande:

Oj då, det hade inte jag heller sett. Undrar om det var tänkt så? Vet att vi är många i den här tråden som har barn sen tidigare..
  • Jennys Bageri
    Jilo skrev 2017-05-08 18:14:01 följande:

Oj då, det hade inte jag heller sett. Undrar om det var tänkt så? Vet att vi är många i den här tråden som har barn sen tidigare..
    Jilo skrev 2017-05-08 18:12:37 följande:

Jag har vid en tidigare graviditet spytt och svimmat om vartannat så gott som varje dag t.o.m v 20, och det var inget kul! Trots det blir jag lite avundsjuk på er som mår illa :) Jag har denna gång haft enstaka dåliga dagar men i stort mår jag bara bra, känns läskigt!

Nej,, njut för guds skull. Speciellt eftersom du varit med om en jobbig graviditet tidigare och mått så dåligt. Jag är livrädd att jag ska behöva må dåligare än vad jag gör. Har än så länge bara ett svagt illamående och det tycker jag kan få räcka. Lider med er alla som mår eller har mått så dåligt att ni till och med har spytt. Så njut av en fin början...
  • Myspys85

Hej,

Jag går in i v 9 imorgon, kanske hänger med i tråden lite grann. Såg dock att ganska många nämner sina tidigare missfall och MA, jag blir väldigt olustig av det. Man bär på så mycket oro i det här stadiet, vore skönt att slippa bli påmind hela tiden.

Symptom: mår förbaskat dåligt, ibland illamående men främst risig mage vilket typ påverkar hela måendet negativt :/ Inte särskilt ömma bröst. Varit gravid förut och vet ju att det kan hålla i sig i 5-6 veckor till, så det är bara att bita ihop!

Om allt går vägen så får vi en liten bebis runt jul :)

• Nykär15
    Familia skrev 2017-05-08 17:46:15 följande:

Jag är också otroligt illamående.
    Har ingen matlust, men tvingar mig att äta.
    Kan bara äta sånt som inte luktar eller smakar för mycket.
    Dock får jag sällan behålla det.
    Ni som tagit postafen, har det hjälpt?
    Tröttheten är också enorm, värst på morgonen och förmiddagen.

Så ter sig mitt illamående med, avsmak och mår illa av dofter och intryck men spyr inte. Men får frossa av att jag mår så illa och bara ligger på soffan. Men sen jag började med Postafen klarar jag av att äta lagad mat igen, dock inte stekt och grillat men mycket större variation och jag tror det är mer positivt för bäbisen och mig än som när jag mådde illa och nästan bara klarade av att äta bröd...
    Myspys85 skrev 2017-05-09 08:14:40 följande:

Hej,

Jag går in i v 9 imorgon, kanske hänger med i tråden lite grann. Såg dock att ganska många nämner sina tidigare missfall och MA, jag blir väldigt olustig av det. Man bär på så mycket oro i det här stadiet, vore skönt att slippa bli påmind hela tiden.

Symptom: mår förbaskat dåligt, ibland illamående men främst risig mage vilket typ påverkar hela måendet negativt :/ Inte särskilt ömma bröst. Varit gravid förut och vet ju att det kan hålla i sig i 5-6 veckor till, så det är bara att bita ihop!

Om allt går vägen så får vi en liten bebis runt jul :)

Välkommen hit! 

Inte konstigt att många pratar om tidigare erfarenheter och den oro det skapar i denna graviditet (inkl mig själv). Det är ju just sånt som även är skönt att veta att man delar med andra, att man inte är ensam i den oron och sorgen man kanske har efter barnet/barnen som inte blev...känner personligen inte att jag vill ha restriktioner i om vad jag får prata om eller inte. Just oron är värre än illamåendet för mig, jag var nere i ett svart hål av sorg och längtan efter allt vi gick igenom förra sommaren. Och vi har kämpat många månader med utredningar, hormonbehandlingar, planering för IVF osv för att nå hit....Att vara gravid är inte bara en dans på rosor, kan vara otroligt mycket känslor åt olika håll och för mig är det iaf viktigt att kunna lyfta alla dessa om jag behöver. Jag gillar inte att sticka huvudet i sanden, känns bättre att prata om det som är jobbigt. Oron finns ju hos de flesta i ett tidigt stadie...

• Myspys85
    Nykär15 skrev 2017-05-09 09:36:09 följande:

Så ter sig mitt illamående med, avsmak och mår illa av dofter och intryck men spyr inte. Men får frossa av att jag mår så illa och bara ligger på soffan. Men sen jag började med Postafen klarar jag av att äta lagad mat igen, dock inte stekt och grillat men mycket större variation och jag tror det är mer positivt för bäbisen och mig än som när jag mådde illa och nästan bara klarade av att äta bröd...Välkommen hit! 

Inte konstigt att många pratar om tidigare erfarenheter och den oro det skapar i denna graviditet (inkl mig själv). Det är ju just sånt som även är skönt att veta att man delar med andra, att man inte är ensam i den oron och sorgen man kanske har efter barnet/barnen som inte blev...känner personligen inte att jag vill ha restriktioner i om vad jag får prata om eller inte. Just oron är värre än illamåendet för mig, jag var nere i ett svart hål av sorg och längtan efter allt vi gick igenom förra sommaren. Och vi har kämpat många månader med utredningar, hormonbehandlingar, planering för IVF osv för att nå hit....Att vara gravid är inte bara en dans på rosor, kan vara otroligt mycket känslor åt olika håll och för mig är det iaf viktigt att kunna lyfta alla dessa om jag behöver. Jag gillar inte att sticka huvudet i sanden, känns bättre att prata om det som är jobbigt. Oron finns ju hos de flesta i ett tidigt stadie...

Ja jag är kanske lite extra känslig, men försöker liksom se detta som en ny graviditet och vill inte oroa mig konstant. Kanske håller mig på min kant ett tag :)
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL