• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • SkogsstjärnN
    Familia skrev 2017-05-04 15:58:16 följande:
    Då är vi exakt lika långt, jag har också vd den 26e. :)
    Jag har bokat ett privat ul, men först när jag är i vecka 9.
    Vågar inte gå dit tidigare.
    Har haft ma och missfall innan och denna gången tog det 27 försök innan vi lyckades.
    Andra barnet. :)
    Kul! Hur mår du? Tycker jag känner väldigt lite av graviditeten, nästan så jag önskar mig lite illamående:P.

Oj, villen resa! Jag har haft fyra missfall nu innan dethär, varav ett MA men vi har bara försökt i ett år och fem månader. 27 försök låter ju hemskt, vilken tur det tog sig nu:).
  • Gurkan25
    Samantha85 skrev 2017-05-04 18:13:30 följande:

Får jag fråga hur du kan få ett ul i v.8 när du bara är 22 år?

I Skåne får vi bara kub/ul när man är över 33 år .

Nervös. Väldigt orolig att jag ska få missfall.
  • Familia
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-04 18:21:10 följande:
    Kul! Hur mår du? Tycker jag känner väldigt lite av graviditeten, nästan så jag önskar mig lite illamående:P.

Oj, villen resa! Jag har haft fyra missfall nu innan dethär, varav ett MA men vi har bara försökt i ett år och fem månader. 27 försök låter ju hemskt, vilken tur det tog sig nu:).
    Jag kände också väldigt lite och började bli orolig, men de senaste tre dagarna har illamående smugit sig på.
    Ja, vi hade möte för utredning inbokat, men så plussade jag 4 dagar innan vi skulle dit! :)
  • Samantha85
    Jsv17 skrev 2017-05-04 18:13:35 följande:
    Jag är också överviktig, under mitt hälsosamtal fick jag direktivet att försöka gå upp max 6kg och röra på mig 30 minuter om dagen. Har inte gått upp något än så länge
    Men oj! 6 kg? Jag gick upp 20kg kilo med mitt första barn och då var 10 kilo borta direkt efter förlossning..
  • Samantha85
    Gurkan25 skrev 2017-05-04 19:20:35 följande:
    Nervös. Väldigt orolig att jag ska få missfall.
    Ok de verkar de strunta i här..vill jag ha ett ul tidigt måste jag åka över 1,5 timme plus betala eftersom jag bara kan göra fet privat,.hade gärna betalt för att gå på ul nu men att plus då resa totalt 3 timmar vilket betyder även att ta ledigt en hel Dag..blir allt för dyrt..tur för dig att du får möjligheten att gå på ul så tidigt!
  • Gurkan25
    Samantha85 skrev 2017-05-04 20:18:10 följande:

Ok de verkar de strunta i här..vill jag ha ett ul tidigt måste jag åka över 1,5 timme plus betala eftersom jag bara kan göra fet privat,.hade gärna betalt för att gå på ul nu men att plus då resa totalt 3 timmar vilket betyder även att ta ledigt en hel Dag..blir allt för dyrt..tur för dig att du får möjligheten att gå på ul så tidigt!

Ja, jag betalar också själv för det, men det blir ju billigare då det är i närheten av där jag bor!
  • November2017
    Jsv17 skrev 2017-05-04 18:11:13 följande:

Jag hakar också på här!

V. 10 (9+2) bf 3-4 december (apparna säger lite olika) jag är 34 och det här är mitt första barn.

Har inskrivning på Onsdag nästa vecka så vet inte när jag har ul och sånt än då vi ska boka in det då

Enligt mina beräkningar ska jag ha tredje december med. Intuitivt tror jag på första advent. Enligt barnmorskan 28 november. Är 37. Så nästan samtidigt då :)
  • Jsv17
    Samantha85 skrev 2017-05-04 20:14:45 följande:

Men oj! 6 kg? Jag gick upp 20kg kilo med mitt första barn och då var 10 kilo borta direkt efter förlossning..

Ja, jag kör det lite som riktmärke men man kan ju lägga på sig vatten och sånt på slutet så kan jag hålla mig till 6kg första 75-80% av graviditeten är jag nöjd sen får man se hur det blir på slutet
  • hannacg

Jag är också överviktig, under mitt hälsosamtal fick jag direktivet att försöka gå upp max 6kg och röra på mig 30 minuter om dagen. Har inte gått upp något än så länge

Jag är också gärna med här! Kraftigt överviktig (BMI på 36 just nu). BF 9 december, enligt tidig UL vi gjorde igår (hade ett uteblivet MF i höstas så vi fick ett extra). Har ett barn sedan tidigare. Den gången gick jag bara upp ca 8 kg som alla var borta en vecka efter förlossningen. Denna gång känns det som att det kommer att bli en större utmaning, mycket på grund av tröttheten med en tvååring som sover dåligt hemma.
  • Maramba

Eftersom jag inte får göra något tidigt UL funderar jag på alternativ :) Är det någon som har erfarenhet av Clearblue ultraljudsmonitor (doppler)?

En vän hade väldigt bra erfarenhet av en doppler (av annat märke) för några år sedan. Jag är rädd att man blir orolig i onödan om man inte hittar hjärtljudet. Jag undrar också från vilken vecka det ska gå att höra? På nätet står det v 16 men min vän vill minnas att dom lyssnade betydligt tidigare. Fast det är några år sen så hon kanske har blandat ihop det :)

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL