• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • SaraW8305
    Softy skrev 2017-05-04 13:29:21 följande:

Jag är gärna med här jag också. Är i vecka 9 nu, BF ca 10 december. Har gjort ett tidigt VUL och sett hjärtat slå. Väntar första barnet så det känns overkligt.

Är det någon mer än jag som är överviktig?

Japp ä oxå lite rund... ;) 9 kg får jag gå upp. Jag fråga BM om jag nu gått upp 9 kg i v27 typ. Fpr jag inte fullfölja graviditeten då lr vad ä meningen med detta dumma "diagram" . Sunt förnuft har ju funkat förr. Jag tränar 4-7 dagar i veckan .. svårt å röra sej mer. Ä ju liksom tjock ????????????
  • Viggosmamma

Hej! Jag är med på tråden. Är gravid i 8+4 idag. Har gjort 3 ultraljud privat. Har ett MA bakom mig för 1 år sedan. Så vill veta varje vecka hur det ser ut ????????

Hur mår ni? Mina symtomer kommer och går hela tiden. Jättejobbigt!! Brösten spänner lite på kvällarna men nu på dagarna inget. Illamående kommer och går. Ena dagen illamående oxh trött sedan mår jag bra i 3 dagar för att det sen kan komma tillbaka igen. Helt olikt min förra graviditet. Därför denna jäkla nervositet också ????

• Nykär15
    Viggosmamma skrev 2017-05-08 10:55:31 följande:

Hej! Jag är med på tråden. Är gravid i 8+4 idag. Har gjort 3 ultraljud privat. Har ett MA bakom mig för 1 år sedan. Så vill veta varje vecka hur det ser ut ????????

Hur mår ni? Mina symtomer kommer och går hela tiden. Jättejobbigt!! Brösten spänner lite på kvällarna men nu på dagarna inget. Illamående kommer och går. Ena dagen illamående oxh trött sedan mår jag bra i 3 dagar för att det sen kan komma tillbaka igen. Helt olikt min förra graviditet. Därför denna jäkla nervositet också ????

Då ligger vi rätt lika i tiden och har samma bakgrund...MA är verkligen så hemskt, sist dog vår lilla v 12+2 och jag har därför svårt att slappna av...det var i juli förra året. 

Jag är idag v 8+5, gjorde första VUL i torsdags och såg en liten i perfekt storlek med pickande hjärta. Men oron att det inte ser bra ut på nästa är stor...ska dit igen nästa torsdag, så 1,5 vecka kvar. Då ska vi även ta blodprov för NIPT. Och sen väntar två oroliga veckor på svar från det. Sen kommer jag även göra ett UL på inskrivningen v 12+2...den dagen då liten dog sist (upptäcktes på KUB v 12+6) Så hoppas ju såklart på bättre utgång denna gången. Tar en dag i taget!

Och man analyserar ju symtomen max...har mycket mindre molvärk än innan, brösten ömmar mest kvällstid. Jag mår inte illa för jag äter Postafen, men har provat att inte ta dem och då mår jag illa igen...så jag vet att det ligger och lurar där bakom. 

När fick du ert MA? 

• Viggosmamma

Fy vad hemskt att få uppleva det i v.12. Då tror man ju att man kan vara lite säker iallafall.

Mitt MA hände i v.7-8. Så har gått 1 vecka över sen det hände förra gången och det känns skönt. Enda sedan V6 har vi sett ett hjärta picka. Och förra veckan likaså och den var även i rätt stl. Så hoppet finns. Men efter ett MA så är man kopiöst orolig ändå. Blir inte klok på mina symtomer. Vet att man inte ska jämföra graviditet heller men lätt att man gör. Nu ska jag på ul igen om 3 dagar.

Att över analysera sin symtomer var väldigt rätt beskrivet ????

• Nykär15
    Viggosmamma skrev 2017-05-08 11:44:36 följande:

Fy vad hemskt att få uppleva det i v.12. Då tror man ju att man kan vara lite säker iallafall.

Mitt MA hände i v.7-8. Så har gått 1 vecka över sen det hände förra gången och det känns skönt. Enda sedan V6 har vi sett ett hjärta picka. Och förra veckan likaså och den var även i rätt stl. Så hoppet finns. Men efter ett MA så är man kopiöst orolig ändå. Blir inte klok på mina symtomer. Vet att man inte ska jämföra graviditet heller men lätt att man gör. Nu ska jag på ul igen om 3 dagar.

Att över analysera sin symtomer var väldigt rätt beskrivet ????

JO man blir liksom lurad känns det som...när man kommit över de magiska 12 fulla veckorna...hade ju sett liten på VUL i vecka 8 och då såg allt bra ut. 

Så jag har ett tag kvar. Jag ville inte göra VUL före 8+ denna gången..första gången jag var gravid så såg de inget när jag var i v 6+2, hemska kommande veckor med påföljande VUL..men det gick bra, idag är hon 9 år Hjärta

Alla mina graviditeter (detta är 5:e ggn som gravid, har två levande barn) har varit likadana, så jag jämför rätt bra kan man säga...men för andra har det kunnat skilja sig väldigt mycket. Enda skillnaden nu är att jag faktiskt tar tabletter mot illamåendet, orkar inte må dåligt mer....är ju värst dessa första 10-14 veckor för mig, och det är ju dem man alltid får göra om när det går dåligt...så denna gången orkade jag inte må dåligt helt enkelt. 

Varför gör du UL så extremt ofta? Du vet att det inte heller är så bra va? Försök slappna av lite i att det ändå sett bra ut hittills. 

• Gurkan25

Gick precis in i vecka 8 och mår så fruktansvärt illa, det hjälper inte att äta något innan man kliver upp ur sängen som alla tipsar om, usch.

• michelle1
    gamlapappan skrev 2017-05-05 16:05:10 följande:

För mig låter det lite som att du/ni inte vill / låter era män vara delaktiga i graviditeten.

I vår familj är jag "läkaren" om ni förstå hur jag menar. I praktiken innebär det t.ex. vad gäller alla de graviditetssymptom som ni beskriver är det jag som försöker hitta en "lösning" på, något som hjälper och underlättar. När ni berättar om vad som hjälpt eller inte hjälpt så får jag tips på vad som kan hjälpa min fru som har samma besvär.

Jag delar resan fram mot förlossningen med samma engagemang, oro och glädje med min fru (och er).

jag känner igen mig i oron det innebär och glädjen att gå till ett UL.

Jag har fått tips om att det finns något som heter Doppler som man kan köpa och använda för hemmabruk.

Hur tror ni att det kommer att sluta om ni inte låter era män vara delaktiga i och engagerade i er gemensamma graviditet? Varför finns inte de i den här tråden? Berör inte graviditeten dem?

Jag bryr mig inte om det är partners eller inte med i tråden. Så för min del är det lungt att du är med här. Tråden ger dig ökad förståelse för din kvinnas situation och du beskriver utifrån din synvinkel vilket säkert kan vara bra för oss vid ngt skede i hur ev vår partner upplever det. Är väl bra med en engagerad karl!
  • michelle1

Gjorde vul förra veckan. Enligt dem 6+2 enligt mig 5+2 då jag vet när jag hade ÄL. Har längre mens cykel än vad de räknar som normalt. Får se på kub och rul sen vad BF blir. Just nu iaf allt mellan 25-30/12 ???? Mår pyton. Använde appen kry idag för att få lergigan utskrivet. Som frisk önskar man sig mkt men som "sjuk" vill man bara få må bra.

• Nykär15
    Gurkan25 skrev 2017-05-08 12:23:53 följande:

Gick precis in i vecka 8 och mår så fruktansvärt illa, det hjälper inte att äta något innan man kliver upp ur sängen som alla tipsar om, usch.

Har du provat Postafen? Hjälper mig iaf, för mig funkar det inte heller att äta nåt innan jag går upp...mår illa dygnet runt, bara när jag sover det är ok och sekunden jag vaknar. Annars prata med din BM så kan de även skriva ut Lergigan, men kan ju vara värt prova Postafen först, receptfritt på Apotek. Jag har även Seaband, de lättare det lite men inte helt och jag kan inte ha dem på jobbet för då skulle kollegorna fatta direkt...och det vill jag inte än. 
  • Gurkan25
    Nykär15 skrev 2017-05-08 12:29:24 följande:

Har du provat Postafen? Hjälper mig iaf, för mig funkar det inte heller att äta nåt innan jag går upp...mår illa dygnet runt, bara när jag sover det är ok och sekunden jag vaknar. Annars prata med din BM så kan de även skriva ut Lergigan, men kan ju vara värt prova Postafen först, receptfritt på Apotek. Jag har även Seaband, de lättare det lite men inte helt och jag kan inte ha dem på jobbet för då skulle kollegorna fatta direkt...och det vill jag inte än. 

Ska köpa hem och prova direkt!
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL