• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • DEADBEEF
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-24 06:04:48 följande:
    Noll där jag bor. Hur många har det varit där du bor?
    I Stockholm har det varit fler än noll sprängningar och skjutningar.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-01-24 01:28:14 följande:
    Intressant...

Göran Lindes fyra områden...

1. Vilka lagar är det som stiftas?

2. Varför nämns ingenting på om hur och varför skolan misslyckas med sitt uppdrag att förmedla kunskap, ge en bra utbildning och en god arbetsmiljö.

3. Det finns många allvarliga problem i hela systemet som skall upprätthålla lag och ordning samt beivra och hantera brott mot densamma, varav Göran väljer att fokusera på ett av de mindre betydande.

4. Nej, men det kanske stämmer med vad folk upplever och vad de bemöts av, vilket man inte kan förneka och ej heller förneka betydelsen av.
    Dessutom säger detta ingenting om hur man bedriver det politiska arbetet för Sveriges nuvarande och framtida kulturella utveckling.

Göran skriver även "Givetvis måste alla områden inom politiken granskas, och det finns välgrundad kritik kring migrationspolitik, rättsväsende, integration och kulturpolitik."
    Räcker inte detta som grund för den kritik som Göran i artikeln menar är överdriven, ogrundad eller rentav falsk?
    Jag får känslan av att detta mest är ett försök att flytta fokus från det som är viktigt i sammanhanget, eftersom det är ett obekvämt faktum för våra politiska ledare och de som stött dem.

Jag tycker att det är solklart vad han menar och alla som läser på sociala medier och publika forum har märkt av domedagspropagandan från framförallt extremhögern. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (kröllebölle)
    KillBill skrev 2018-01-24 20:42:27 följande:

Jag tycker att det är solklart vad han menar och alla som läser på sociala medier och publika forum har märkt av domedagspropagandan från framförallt extremhögern. 

Är det bara extremhöger som får oroa sig för granater mot oskyldiga?
  • Anonym (k)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-24 06:04:48 följande:
    Noll där jag bor. Hur många har det varit där du bor?
    Ah, du verkar tänka som de flesta gör i Sverige. Så länge det inte skjuts och sprängs där jag bor så har jag inget att oroa mig för.

Vill bara säga att det kan komma att ändras. Bara så du vet.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 01:10:57 följande:
    Du är naiv som tror du är garanterad förvarning om ett hot.
    Poängen med krisberedskap är att förbereda sig för en framtid du inte kan förutsäga. Saker kan hända, lägen kan ändras, innan man hunnit säga flaskhals.

Har du försäkringar?

Använder du säkerhetsbälte?

Skulle du åka bort och campa i några veckor utan regnkläder, ombyte och varma kläder, plånbok (med pengar, leg och betal-/bankomatkort), telefon e.t.c?
    Du är tjatig som försöker förvandla varenda tråd till en försvarstråd.

Det finns inget krig och vi behöver inte låtsas som det finns det.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 01:10:57 följande:
    Du är naiv som tror du är garanterad förvarning om ett hot.
    Poängen med krisberedskap är att förbereda sig för en framtid du inte kan förutsäga. Saker kan hända, lägen kan ändras, innan man hunnit säga flaskhals.

Har du försäkringar?

Använder du säkerhetsbälte?

Skulle du åka bort och campa i några veckor utan regnkläder, ombyte och varma kläder, plånbok (med pengar, leg och betal-/bankomatkort), telefon e.t.c?

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    nihka skrev 2018-01-25 00:48:50 följande:

Om det inte finns något krig varifrån kommer då flyktingar?
    Standardlösningen för somliga, låtsas inte om problemet så finns det inte.
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-01-25 21:12:45 följande:
    Om det inte finns något krig varifrån kommer då flyktingar?
    Standardlösningen för somliga, låtsas inte om problemet så finns det inte.

Jisses, tråden handlar alltså om det är/är på väg att bli krig i Sverige..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (k)
    nihka skrev 2018-01-25 00:48:51 följande:

Tycker att vissa delar/områden i Sverige börjar likna Mellanöstern med dess problem och kriminalitet.

Inte så konstigt eftersom flertalet av dem som bor där kommer från Mellanöstern.
  • Anonym (Farbror Mässing)
    Anonym (k) skrev 2018-01-25 00:23:22 följande:

Ah, du verkar tänka som de flesta gör i Sverige. Så länge det inte skjuts och sprängs där jag bor så har jag inget att oroa mig för.

Vill bara säga att det kan komma att ändras. Bara så du vet.

Jag bor i Malmö. Det var faktiskt en skjutning 2017 i stadsdelen där bor. Det är annars ganska lugnt i Västra Innerstaden och jag promenerar till City på en kvart.

Visst finns det saker polisen har att jobba med i stan. Det är dock inte mer brott per capita nu än för 50-60 år sedan. Faktum är att Malmö hade högre brottsfrekvens per inv inom vissa kategorier på 50-talet jämfört med senaste siffrorna från BRÅ.

Bara så då vet.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?