Inlägg från: Anonym (Farbror Mässing) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Farbror Mässing)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 16:01:01 följande:

Visst är det så. En del kommentarer här är skrämmande, eller tyder snarare på en skrämmande oförmåga hos vissa att erkänna verkligheten som jag verkligen inte hoppas är representativ.

Granatattacker och skjutningar är vardagsmat, poliser och polishus attackeras av gängkriminella och statsministern ojar sig i medierna om att kalla in militären.

Det finns allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också. Men att säga att Sverige är på väg mot något som skulle kallas krig eller krigsliknande tillstånd är verklighetsfrånvänt.
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 17:15:41 följande:

Det som sker i förorterna är ett krigsliknande tillstånd, jo.

"Allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också".

Aha. Allvarliga händelser. Som civilia sprängda i luften av granater eller avrättade när de misstas för kriminella av andra kriminella (eller bara råkar befinna sig i närheten)? I hur många gängskjutningar grips förövaren? Andel uppklarade mord? Grova rån? Överfallsgruppvåldtäkterna i Malmö, hur går det där? De nordafrikanska tungt missbrukande gatu"barnen" som rånar och våldtar ostraffat?

Även med dina överdrifter är det fortfarande inte i närheten av krig eller krigsliknande tillstånd. Allvarliga brott och krig är per definition inte samma sak.
    DEADBEEF skrev 2018-01-22 23:54:25 följande:

Det är härligt att en del fortfarande har humor trots att misären breder ut sig.

De rapporter vi får från Sydsverige liknar på många sätt de rapporter vi fick från mellanöstern under tidigt 80-tal. Integrationen har verkligen misslyckats å det grövsta.

Vad menar du med rapporter från Sydsverige?

Bor du vid Treriksröset?
    DEADBEEF skrev 2018-01-23 16:57:58 följande:

Njae, jag kommer nog inte bosätta mig där, vad som än händer.

Jag menar såklart Malmö med omnejd. Snart sönderbombat?

Malmö är en mestadels lugn stad med hög inflyttning och bra universitet. Även om det finns problem så överväger fördelarna tydligt.
    DEADBEEF skrev 2018-01-23 22:19:25 följande:

Ja jisses vad lugnt det verkar. Hur många skjutningar och sprängningar har vi haft där under 2018?

Noll där jag bor. Hur många har det varit där du bor?
    Anonym (k) skrev 2018-01-25 00:23:22 följande:

Ah, du verkar tänka som de flesta gör i Sverige. Så länge det inte skjuts och sprängs där jag bor så har jag inget att oroa mig för.

Vill bara säga att det kan komma att ändras. Bara så du vet.

Jag bor i Malmö. Det var faktiskt en skjutning 2017 i stadsdelen där bor. Det är annars ganska lugnt i Västra Innerstaden och jag promenerar till City på en kvart.

Visst finns det saker polisen har att jobba med i stan. Det är dock inte mer brott per capita nu än för 50-60 år sedan. Faktum är att Malmö hade högre brottsfrekvens per inv inom vissa kategorier på 50-talet jämfört med senaste siffrorna från BRÅ.

Bara så då vet.
    Anonym (k) skrev 2018-01-25 22:24:05 följande:

Är skillnad på brott och brott.

Cykelstölder och gruppvåldtäkter/mord är inte samma sak. Tror du det förekom stenkastning mot blåljuspersonal och gruppvåldtäkter på 50-talet i Sverige?

Eller pojkgäng som våldtog pojkar? Kanske även fanns klaner/släkter som kontrollerade områden på 50-60-talet?

Tänk efter.

Länka gärna till din källa.

Ja faktiskt fanns det problem med ungdomsbrottslighet som var högre per capita under en tid på 50-talet jämfört med nu.

Källa: Polismyndigheten.

Har du bott i Malmö? Har du ens varit här?

Tror du får tänka efter lite.
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-25 22:43:11 följande:

Du verkar ganska säker på din sak. Men jag har samtidigt väldigt svårt att tro att det var förekom granatattacker riktade mot polisstationer och polisbilar och maskingevärseld mot polisers privatbostäder på 50- och 60-talen. Men brottsfrekvensen kan ju ha varit höge för vissa brott. Frågan är vad du syftar på. Vet du det själv?

Ja jag vet det själv. Nej det var inte granatattacker på 50-talet, men de är ju knappast vanliga nu heller. Det handlade om våld, koppleri, fylla och häleri.
    Anonym (k) skrev 2018-01-25 22:44:31 följande:

Du svarar inte på frågorna. Och jämför pojkstreck från 50-talet med dagens dödliga brottslighet.

Var det fler som pallade äpplen på 50-talet jämfört med nu?

Du har mao inte ens varit i stan misstänkte det.
    nattuw skrev 2018-01-26 22:04:16 följande:

Att du kan promenera till city på en kvart är säker till stor tröst för de som fått sina anhöriga mördade.Så var det ju det där med anmälningsbenägenheten. Idag är det inte lönt att anmäla mindre brott då de ändå bara avskrivs och enda anledningen till att anmäla är att försäkringsbolagen kräver en polisanmälan. Låt oss inte heller glömma människors rädsla. Det spelar ingen roll om den är befogad eller inte. Ingen vill chansa på att bli skjuten eller få en handgranat inkastad genom fönstret för att de valt att vittna eller göra en anmälan mot någon ligist.

Genom att fortsätta vifta bort de problem som finns kommer problemen bara att eskalera. Fast det är ju inget som angår dig, än.

Närheten till City är koppling till uppenbar brottsstatistik men det gick uppenbart dig förbi.

Tvärtom har lättare brott en ökande uppklarningsprocent. Så att anmäla brott lönar sig alltid.

Genom att svartmåla och ignorera nyanser väljer du en svart/vit värld som tillhör populister eller illitterater. Valet är ditt.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?