• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Farbror Mässing)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-27 18:04:37 följande:

Så om vi inte rustar till 90-talets nivåer kommer det att bli krig i Sverige?

Troligen inte men vi kommer isf bli mer beroende av andra ex Nato, utan ett eget starkt försvar. Men detta förstod du nog själv.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 20:49:36 följande:
    Troligen inte men vi kommer isf bli mer beroende av andra ex Nato, utan ett eget starkt försvar. Men detta förstod du nog själv.
    Nej, jag har svårt att förstå varför vi ska satsa på att försvara oss mot abstrakta yttre hot när samhället konkret inte klarar av sin primära uppgift att skapa ordning och trygghet för medborgarna inom landet. 

Vidare håller jag inte med de som vill upprusta, eftersom Sverige ändå skulle vara chanslöst i ett skarpt läge om vi inte satsade enorma belopp. Men jag vill ändå understryka att jag inte har någon invändning mot att öka försvarsanslagen och rusta försvaret till rimligare nivåer - OM den interna situationen stabiliseras först eller samtidigt.  
  • Anonym (Farbror Mässing)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-27 21:15:32 följande:

Nej, jag har svårt att förstå varför vi ska satsa på att försvara oss mot abstrakta yttre hot när samhället konkret inte klarar av sin primära uppgift att skapa ordning och trygghet för medborgarna inom landet. 

Vidare håller jag inte med de som vill upprusta, eftersom Sverige ändå skulle vara chanslöst i ett skarpt läge om vi inte satsade enorma belopp. Men jag vill ändå understryka att jag inte har någon invändning mot att öka försvarsanslagen och rusta försvaret till rimligare nivåer - OM den interna situationen stabiliseras först eller samtidigt.  

Samma resonemang gjorde att vi stod med karolinerhattar på 30-talet.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 22:19:24 följande:

Samma resonemang gjorde att vi stod med karolinerhattar på 30-talet.

Menar du att vi därmed undvek kriget? Vissa menar nog att det inte var något negativt.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-28 08:20:46 följande:

Menar du att vi därmed undvek kriget? Vissa menar nog att det inte var något negativt.

Inte negativt för Sverige förstås, vi tjänade stort på att agera tysk lydstat under andra världskriget och sedan använda vår intakta industri för att slå mynt av Europas återuppbyggnad. Det som låg till grunden för vårt relativa välstånd under efterkrigstiden.

Moraliskt var det kanske inte en lika stor vinst, och det nedärvda dåliga samvetet över den saken är en sten i grunden till vårt kommande relativa armod.

Men jag håller med om i princip allt du skriver här. Klokt och nyanserat.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-28 10:44:22 följande:

Inte negativt för Sverige förstås, vi tjänade stort på att agera tysk lydstat under andra världskriget och sedan använda vår intakta industri för att slå mynt av Europas återuppbyggnad. Det som låg till grunden för vårt relativa välstånd under efterkrigstiden.

Moraliskt var det kanske inte en lika stor vinst, och det nedärvda dåliga samvetet över den saken är en sten i grunden till vårt kommande relativa armod.

Men jag håller med om i princip allt du skriver här. Klokt och nyanserat.

Tack för det. Jag spetsar till argumenten ibland för att provocera, men i grund och botten är jag oroad över samhällsutvecklingen och reagerar över dem som försöker normalisera den utan att ha något särskilt fog för sig. Särskilt märkligt är det när socialdemokrater försöker rättfärdiga vad som sker, ofta med märkliga jämförelse (och då bekänner jag mig som liberal socialdemokrat om någon skulle fråga mig i verkliga livet).
  • nattuw
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 10:34:38 följande:
    Det är ändå trösterikt att människor i gemen inte går på dessa fraser och att SD går tillbaka i alla opinionsundersökningar.
    Vad har SD med saken att göra?
  • Tom Araya
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-27 18:04:37 följande:
    Så om vi inte rustar till 90-talets nivåer kommer det att bli krig i Sverige?
    Sannolikheten eller risken ökar i alla fall.

Det borde vem som helst förstå, att det krävs mindre av motiv och beslutsamhet om motståndet är klent, jämfört med om motståndet är starkt.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Tom Araya skrev 2018-01-28 13:25:21 följande:

Det borde vem som helst förstå, att det krävs mindre av motiv och beslutsamhet om motståndet är klent, jämfört med om motståndet är starkt.

Med hur mycket ökar risken? Om vi avskaffade försvaret (eller försökte åstadkomma något som liknar Islands situation) skulle det då vara 100% säkert att vi skulle bli erövrade?

I övrigt står jag fast vid det jag skrev i #480.
  • Tom Araya
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-28 16:22:47 följande:

Med hur mycket ökar risken? Om vi avskaffade försvaret (eller försökte åstadkomma något som liknar Islands situation) skulle det då vara 100% säkert att vi skulle bli erövrade?

I övrigt står jag fast vid det jag skrev i #480.
    Nej, det finns inga garantier, liksom det inte finns garantier för att du krockar din bil om du inte försäkrar den. Ändå väljer de flesta, utan att tveka, att försäkra sin bil, sitt hus, sina barn och sig själva.

Det fanns heller inga garantier för att vi inte skulle råka ut för krig när vårt försvar skars ner till nästan obefintlig nivå under 20 år. Det är bara något politiker vill få dig att tro när de vill använda pengarna till något annat.

Det är helt omöjligt att säga hur mycket risken ökar eller minskar, eftersom man också ska väga in andra länders militära förmåga samt dess politiska och militära ledares avsikter, vilket såklart kan ändras från en period till en annan.

Ytterligare faktorer som påverkar är vad som händer i vår omvärld och som kan skapa konflikter.
    I fallet med Nordstream fanns en intressekonflikt mellan Sverige och Ryssland.
    Annars är det mest troligt att Sverige dras in i en konflikt mellan andra länder, varav minst ett av dem finns i Östersjö-regionen. Då kommer Sveriges mark vara av strategiskt intresse att ha kontroll över.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?