• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Farbror Mässing)
    gurkan n1 skrev 2018-01-26 22:40:31 följande:

På den tiden var det ett brott att gå mot röd gubbe.

Vad tycker du är värst? Gruppvåldtäkt eller att gå mot röd gubbe?

Det var helt andra brott inkl våld som var problemet på 50-talet. Men sådant framträder om man läser på.

Med det sagt är det såklart mycket allvarligt med de 4 gruppvåldtäkterna. Dock är chanserna till uppklarande goda.
  • oOOo  oOOo
    Tom Araya skrev 2018-01-26 22:51:00 följande:
    Du menar att områden där moderaterna lägger ner vårdmottagningar, missköter sjukhus och låter bli att bygga bostäder är mycket bättre?
    Det är sant, om man gillar pangpang är de inte bättre då är de sämre.
  • gurkan  n1
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-26 22:51:23 följande:
    Det var helt andra brott inkl våld som var problemet på 50-talet. Men sådant framträder om man läser på.

Med det sagt är det såklart mycket allvarligt med de 4 gruppvåldtäkterna. Dock är chanserna till uppklarande goda.
    Bättre vore ju om vi fick ner antalet våldtäkter.

Hur vanligt var det förresten med stenkastning mot brandkåren år 1952?
  • KillBill
    gurkan n1 skrev 2018-01-26 23:04:05 följande:

Bättre vore ju om vi fick ner antalet våldtäkter.

Hur vanligt var det förresten med stenkastning mot brandkåren år 1952?

Stenkastning mot brandkår vet jag inte men stenkastning mot polis är inget nytt fenomen utan har förekommit många gånger under historien från 1700 talet fram till idag. Exempelvis under Berzelikravallerna i Stockholm city1951 då svenska ungdomar slogs med polisen.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    oOOo oOOo skrev 2018-01-26 22:56:12 följande:
    Det är sant, om man gillar pangpang är de inte bättre då är de sämre.
    "Pangpanget" kommer dit med. Nu har man problem med ungdomsgäng som rånar barn och ungdomar runt skolor i Nacka.
  • nattuw
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-26 22:36:15 följande:
    Närheten till City är koppling till uppenbar brottsstatistik men det gick uppenbart dig förbi.
    De anhöriga till de som mördats känner sig säkert ännu bättre till mods när du inte bara har 15 minuters promenad till centrum utan dessutom får veta att din promenad är kopplad till brottsstatistiken.
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-26 22:36:15 följande:
    Genom att svartmåla och ignorera nyanser väljer du en svart/vit värld som tillhör populister eller illitterater.
    Genom att hela tiden förneka och släta över löser man inte problem. Att ignorera och släta över är kanske en bra taktik i det korta perspektivet. Givet att det anses viktigare att vinna ett val än att ta utsatta medborgare på allvar. 

I längden kommer det dock att skapa ett sämre samhälle för alla. Inte bara för de som idag får lida på grund av att deras problem slätas över och ignoreras. Inte bara för de som i tystnad offras för att de annars riskerar att bli en politisk belastning. Utan ett sämre samhälle för alla.
  • Anonym (Cat+Fish)
    KillBill skrev 2018-01-27 03:16:13 följande:

Stenkastning mot brandkår vet jag inte men stenkastning mot polis är inget nytt fenomen utan har förekommit många gånger under historien från 1700 talet fram till idag. Exempelvis under Berzelikravallerna i Stockholm city1951 då svenska ungdomar slogs med polisen.

Wikipedias analys av Berzeli-kravallerna var att de orsakades av bristande sommarunderhållning för ungdomarna. Går det att överföra på granatkastningar på polisen också?
  • KillBill
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-27 08:58:40 följande:

Wikipedias analys av Berzeli-kravallerna var att de orsakades av bristande sommarunderhållning för ungdomarna. Går det att överföra på granatkastningar på polisen också?

Gemensamt för se flesta kravaller verkar vara att de uppstår i miljöer där befolkningen upplever tillvaron som hopplös.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Farbror Mässing)
    nattuw skrev 2018-01-27 07:41:21 följande:

De anhöriga till de som mördats känner sig säkert ännu bättre till mods när du inte bara har 15 minuters promenad till centrum utan dessutom får veta att din promenad är kopplad till brottsstatistiken.Genom att hela tiden förneka och släta över löser man inte problem. Att ignorera och släta över är kanske en bra taktik i det korta perspektivet. Givet att det anses viktigare att vinna ett val än att ta utsatta medborgare på allvar. 

I längden kommer det dock att skapa ett sämre samhälle för alla. Inte bara för de som idag får lida på grund av att deras problem slätas över och ignoreras. Inte bara för de som i tystnad offras för att de annars riskerar att bli en politisk belastning. Utan ett sämre samhälle för alla.

Ditt inlägg illustrerar så tacksamt tydligt hur populism fungerar. Förminskade och överdrift om vartannat för att plocka fram människors rädslor.

Det är ändå trösterikt att människor i gemen inte går på dessa fraser och att SD går tillbaka i alla opinionsundersökningar.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 10:34:38 följande:

Ditt inlägg illustrerar så tacksamt tydligt hur populism fungerar. Förminskade och överdrift om vartannat för att plocka fram människors rädslor.

Det är ändå trösterikt att människor i gemen inte går på dessa fraser och att SD går tillbaka i alla opinionsundersökningar.

SD hit eller dit är ju helt ointressant. Situationen har gått för långt för att ett enda motarbetat och på många sätt tveksamt parti skulle kunna göra någon skillnad.

Den här besattheten vid SD, SD som projektionsyta, SD som avledningsmanöver. Det är den som kostat Sverige en framtid.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?