• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • ekrjrovnokvnlwref

Enligt Leif GW Persson är det bara en tidsfråga innan vi ser nästa terrorattentat i Stockholm. Han är oroligt över tre-sifrigt antal mördade när det inträfffar. Han talar om 500 terrorister bosatta i Sverige. Han talar om sprängmedel, automatvapen och en samordnad attack.

Låt oss hoppas att GW har fel.

Positivt är tydligen att färre terrorister nu återvänder till Sverige. Om man allar det för en positiv nyhet har man verkligen låga krav.

• Anonym (dgfdfgd)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-29 20:26:55 följande:
    Frågan är hur du menar att ett starkare försvar gör att vi kan stå emot "hot och påtryckningar" från Tyskland (som för övrigt är ett land som står mycket nära Sverige i många frågor). Om vi skulle "strunta i vad [EU] tycker" kommer det i förlängningen att innebära uteslutning ur EU och då kommer vi definitivt att stå själva. I ett sådant läge kommer Sverige ha mycket större bekymmer än vårt försvar.

I vilken utsträckning tror du förresten att t.ex. Norge kan "strunta i" ny EU/EES-lagstiftning? I stora delar tvingas Norge acceptera EU:s regelverk utan att ha något inflytande självt. Det spelar i den delen ingen roll att Norge är med i Nato - samtliga länder (och alla sansade människor) vet att Norge aldrig någonsin skulle använda sin militära förmåga för att motsätta sig beslut inom EU (och EES).

Medlemskap i EU eller inte har ingen betydelse för principen: Har man ett starkt försvar behöver man inte buga för starkare länder. Noterar att du inte har något emot att ge upp all självständighet. Som det är nu så bestämmer Tyskland vad EU ska göra så Tyskland och Ryssland är de länder som Sverige måste vara vaksamma mot. Du vet väl inte vilka samtal Löven har fått från Merkel?

Givetvis är ett fredligt samarbete att föredra. Även med Ryssland. Men samarbetet bör vara på lika villkor.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (dgfdfgd) skrev 2018-01-30 05:50:50 följande:

Medlemskap i EU eller inte har ingen betydelse för principen: Har man ett starkt försvar behöver man inte buga för starkare länder. Noterar att du inte har något emot att ge upp all självständighet. Som det är nu så bestämmer Tyskland vad EU ska göra så Tyskland och Ryssland är de länder som Sverige måste vara vaksamma mot. Du vet väl inte vilka samtal Löven har fått från Merkel?

Givetvis är ett fredligt samarbete att föredra. Även med Ryssland. Men samarbetet bör vara på lika villkor.

Det var en synnerligen märklig notering :)
  • Flash Gordon
    ekrjrovnokvnlwref skrev 2018-01-29 23:45:17 följande:
    Enligt Leif GW Persson är det bara en tidsfråga innan vi ser nästa terrorattentat i Stockholm. Han är oroligt över tre-sifrigt antal mördade när det inträfffar. Han talar om 500 terrorister bosatta i Sverige. Han talar om sprängmedel, automatvapen och en samordnad attack.

Låt oss hoppas att GW har fel.

Positivt är tydligen att färre terrorister nu återvänder till Sverige. Om man allar det för en positiv nyhet har man verkligen låga krav.
    Ja, det behöver man ju inte vara kärnfysiker för att kunna räkna ut.

Det pågår alltså en rättegång just nu mot sex män som hade samlat på sig flera hundra kilo kemikalier för att göra sprängämnen, vapen, militär utrustning osv.

Det hade studerat platser som Stockholm Central och Mall of Scandinavia i Solna.

www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/terrorbrott-forbereddes-i-stromsund-hundratals-kilo-kemikalier-hittades
    www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-vet-vi-om-de-terrormisstankta-mannen
  • Anonym (Konstiga mamma)

Sitter ts i en bunker någonstans i Danmark nu?

• Anonym (..)
    Anonym (Konstiga mamma) skrev 2019-01-15 14:34:57 följande:

Sitter ts i en bunker någonstans i Danmark nu?

varför just danmark?
  • Anonym (Konstiga mamma)
    Anonym (..) skrev 2019-01-15 14:36:08 följande:

varför just danmark?

Jag minns att hon ville fly till Danmark för det var säkrare där
  • Anonym (..)
    Anonym (Konstiga mamma) skrev 2019-01-15 14:59:25 följande:

Jag minns att hon ville fly till Danmark för det var säkrare där

det är det också
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?