• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-01-19 23:22:31 följande:

När utbildas det fler poliser än vad, sa du?

Problemen att många poliser slutar är stora.

Fler poliser säger upp sig: "Uppenbart att myndigheten är oförmögen att hantera våra löner"

Ja det är och har varit ett stort problem att så många poliser slutar nen idag utbildas ca 1400 poliser om året. För några år sedan var det bara ca 700 poliser som utbildades per år. Nu hållet man på att starta upp en ny polisutbildning i Malmö vilket gör att ännu fler poliser kommer kunna utbildas. Att det utbildas många fler poliser idag än tidigare är ett riktigt påstående.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-19 23:59:26 följande:
    Ja det är och har varit ett stort problem att så många poliser slutar nen idag utbildas ca 1400 poliser om året. För några år sedan var det bara ca 700 poliser som utbildades per år. Nu hållet man på att starta upp en ny polisutbildning i Malmö vilket gör att ännu fler poliser kommer kunna utbildas. Att det utbildas många fler poliser idag än tidigare är ett riktigt påstående.
    Antalet utbildningsplatser har ökat från 300 till 800. Jag vet inte hur man lyckas utbilda 1400 poliser per år på det....

Har du någon källa på antalet utbildade poliser 2017 (jag antar att det är det år du avser)?
    För i februari förra året, alltså två månader in på terminen, hade 160 elever hoppat av, av de totalt 800 antagna.

• Anonym (Så det blev)
    Tom Araya skrev 2018-01-20 00:22:03 följande:

Antalet utbildningsplatser har ökat från 300 till 800. Jag vet inte hur man lyckas utbilda 1400 poliser per år på det....

Har du någon källa på antalet utbildade poliser 2017 (jag antar att det är det år du avser)?

För i februari förra året, alltså två månader in på terminen, hade 160 elever hoppat av, av de totalt 800 antagna.

Och förutom de som hoppar av, så fylls inte alla platser från början. Trots sänkta krav och ökat söktryck. En viss grundnivå måste ändå hållas (körkort, talar och läser svenska, klarar åtminstone måttlig fysisk aktivitet).

Dessutom har 800-1000 erfarna poliser/år slutat sedan omorganisationen 2014.

Samtidigt som Sverige står mitt i en aldrig tidigare skådad våg av grov brottslighet.

Liknande bild inom vården, där personalen som redan var underdimensionerad nu absolut inte räcker till efter de senaste årens kraftiga och vårdkrävande befolkningstillväxt, och inom skolan.
  • KillBill

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/fler-poliser-genom-ny-utbildning-i-malmo/

Nästan 1 400 studerar vid polisutbildningen i dag, vilket är dubbelt så många som vid början av mandatperioden. Med ytterligare en polisutbildning, i en region där det bor många människor, gör vi utbildningen tillgänglig för många fler som är intresserade av polisyrket, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning
  • KillBill
    KillBill skrev 2018-01-20 05:16:13 följande:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/fler-poliser-genom-ny-utbildning-i-malmo/

Nästan 1 400 studerar vid polisutbildningen i dag, vilket är dubbelt så många som vid början av mandatperioden. Med ytterligare en polisutbildning, i en region där det bor många människor, gör vi utbildningen tillgänglig för många fler som är intresserade av polisyrket, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning

Här publicerar SVD nyheten:

www.svd.se/helt-klart-med-polisutbildning-till-malmo
  • KillBill

Idag kan 800 poliselever påbörja utbildning på hösten och 800 poliselever påbörja polisutbildning på våren så det låter rimligt att idag så utbildas nästan 1 400 till poliser varje år. Med polisutbildningen som snart startar i Malmö kommer man kunna utbilda ännu fler poliser.
  • Nimzay
    KillBill skrev 2018-01-20 05:35:34 följande:
    Idag kan 800 poliselever påbörja utbildning på hösten och 800 poliselever påbörja polisutbildning på våren så det låter rimligt att idag så utbildas nästan 1 400 till poliser varje år. Med polisutbildningen som snart startar i Malmö kommer man kunna utbilda ännu fler poliser.
    Allting är så bra allting är så bra åh allting är så bra

...eller inte
  • Anonym (Cat+Fish)

Jag håller fast vid det jag skrev tidigare, men det du skriver här låter rimligt. Dessutom håller jag helt med om att det är välkommet med en satsning på polisutbildning i Malmö. Det är bra.
  • Tom Araya
    Har du någon källa på att 800 platser innebär att man kan ta in 800 per termin?
    Utbildningen är på fem terminer, även om bara fyra av dem är på skola.

Polisutbildningen i Malmö ger kortsiktigt negativa effekter för tillgången på poliser.
    Ny polisutbildning förvärrar polisbristen

www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRAjb0/ny-polisutbildning-forvarrar-polisbristen
  • Anonym (ff)

Haha "Politikerna kommer att styra upp landet" var nog det roligaste, hoppas de få som valt det alternativet gjort det på skoj, annars blir man lite orolig.

Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?