• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 13:28:22 följande:
    Jag delar sällan dina åsikter men jag uppskattar verkligen ditt bildspråk! Nästan poetiskt.

Mig kommer det inte gå någon nöd på. Tack.
    Aha, då skymmer bildspråket säkert det annars enkla faktum att den som inte har för vana att måla fan på väggen inte nödvändigtvis saknar förmåga att se problem.

Därmed inte sagt att dina problemformuleringar är mina och att våra lösningar överensstämmer.

Sporadiskt under de numer ganska många år jag skrivit på FL har jag fått frågan vad som skulle krävas för att jag skulle bli invandringnegativ. Mitt svar idag är detsamma som första gången jag fick frågan: Om jag trodde att invandringen på sikt skulle förändra Sverige i en riktning bort från tolerans för andras sätt att tänka skulle jag föredra att vi i princip stängde gränserna för asylsökande.

Men min uppfattning att Sverige inte är på väg i den riktningen är snarare starkare idag än för tio år sedan. Då fanns det starka inslag av en naiv kulturrelativism eller en uppfattning att tolerans inkluderar tolerans gentemot den intolerans som försöker styra andras rätt till självständighet och fria livsval.

Den naiviteten är på väg att tona bort numer. Tack och lov - jag vill inte gärna vara en del av ett synsätt som är tolerant mot dem som trampar på de rättigheter och skyldigheter som borde vara en självklarhet för alla som bor i Sverige.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • oOOo  oOOo
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 13:28:22 följande:
    Jag delar sällan dina åsikter men jag uppskattar verkligen ditt bildspråk! Nästan poetiskt.
    Mm, vackert

Bo vid Bodensjön är nog inte så dumt. Efter Trump spelade ut det politiska etablissemanget i USA och efter britterna tröttnat på EU lät det mer som vissa längtade efter en Almquist sjö Drömmer

• FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2017-05-14 18:46:09 följande:
    Mm, vackert smile2.gif

Bo vid Bodensjön är nog inte så dumt. Efter Trump spelade ut det politiska etablissemanget i USA och efter britterna tröttnat på EU lät det mer som vissa längtade efter en Almquist sjö Drömmer

" target="_blank">

Blå Tåget. Hm, att du alltid ska vara så PK smile2.gif

Testa Genesarets sjö som en flyktdröm från Sverige i stället.

Vill du vara lite mer socialrealistisk i din samtidsapproach kan du pröva "Man vänjer sig" av samma artist i stället smile2.gif

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 12:41:23 följande:
    Eh? Mina inlägg försvinner inte, även om jag förstår att du önskar det. Jobbigt att bli överbevisad.

Jag har belagt mina påståenden. Du har inte belagt dina. Du kan inte, för du har inga fakta som stödjer dina åsikter, och du är ointresserad av att ta till dig hur världen faktiskt ser ut.

Det är en plågsam process, jag förstår det. Sök på core beliefs och faktaresistens så hittar du tröst. Ni är många i samma båt (även om allt fler lärt sig simma på sistone).
    Jodå. *poff, poff, poff, poof.*

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden. Jag upprepar. Det är den som påstår något som har bevisbördan, inte den som ifrågasätter påståenden.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-14 21:01:27 följande:
    Jodå. *poff, poff, poff, poof.*

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden. Jag upprepar. Det är den som påstår något som har bevisbördan, inte den som ifrågasätter påståenden.
    Att påstå att någon har fel är också att påstå något.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-14 21:40:51 följande:
    Att påstå att någon har fel är också att påstå något.
    Jag har egentligen inte påstått att någon har fel utan att de inte har belägg för sina påståenden. Och tills de kan visa belägg har jag sagt att jag utgår från att de har fel.
  • nihka

Världens fredligaste land är *tada* Island.

Sverige ligger på 14.e plats följt av Australien (15), Tyskland (16) och Norge (17). Finland innehar elfte plats och Danmark andraplats. Kanada nöp åttondeplatsen och ligger långt mycket bättre till än grannen USA (103).

Syrien ligger sist (163). 

http://visionofhumanity.org/indexes/global-peace-index/

• Cafe Solo

Historiskt sätt har världen aldrig varit fredligare än nu. Väpnade konflikter är färre än någonsin. ETA och IRA har slutat med våld. Bader Meinhof och RAF finns inte kvar. Kriget på Balkan är över. Det pågår inga regelrätta krig mellan länder för närvarande. Bortsett från Kongo, Mellanöstern, Ukraina och några oroshärdar i Asien är det lugna gatan. För första gången i världshistorien råder det fred samtidigt i Europa, Nord- och Latinamerika. Sant att IS fortfarande ställer till problem, men jämfört med tidigare årtionden är det ändå lugnare. Sedan att folk känner sig oroade är en annan sak. Själv är jag rädd för spindlar.

• Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-14 23:29:14 följande:

Jag har egentligen inte påstått att någon har fel utan att de inte har belägg för sina påståenden. Och tills de kan visa belägg har jag sagt att jag utgår från att de har fel.

Jag har belägg. Postade upprepade gånger i tråden. Om du inte accepterar bevisen, så får du komma med motbevis. Hur kan det vara så svårt att begripa? Du sitter ju i diskussionstrådar här dygnet runt, har du inte snappat upp ens de mest grundläggande debattreglerna?
  • nihka
    Cafe Solo skrev 2017-05-15 10:10:21 följande:

Historiskt sätt har världen aldrig varit fredligare än nu. Väpnade konflikter är färre än någonsin. ETA och IRA har slutat med våld. Bader Meinhof och RAF finns inte kvar. Kriget på Balkan är över. Det pågår inga regelrätta krig mellan länder för närvarande. Bortsett från Kongo, Mellanöstern, Ukraina och några oroshärdar i Asien är det lugna gatan. För första gången i världshistorien råder det fred samtidigt i Europa, Nord- och Latinamerika. Sant att IS fortfarande ställer till problem, men jämfört med tidigare årtionden är det ändå lugnare. Sedan att folk känner sig oroade är en annan sak. Själv är jag rädd för spindlar.

Jo, det är riktigt på sitt sätt, men när man tar med fler parametrar än krig så finns det de som säger annorlunda. Det verkar vara främst terrorism och sådant som vapenförsäljning och flyktingströmmar som drar mer hur fredligt man betraktar olika länder och världen i stort:

"
    Global Peace Index 2016

The 2016 Global Peace Index (GPI) shows the world became less peaceful in the last year, reinforcing the underlying trend of declining peace over the last decade."

http://visionofhumanity.org/indexes/global-peace-index/
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?