• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 11:15:29 följande:
    Jag har inte gjort några personangrepp. Vafan pratar du om.

Du har däremot genomgående haft en totalt vidrig attityd men jag förstår att det beror på att du saknar argument, så jag låter det bero.

Kom med dina källor nu eller lämna tråden.
    Listan på saker som det ska låtsas om växer.

Det är inte jag som får inlägg bortplockade.

Jag väntar fortfarande på en källa till dina påståenden. Jag upprepar: bevisbördan ligger på dig.

Vilka diktatorfasoner! Jag svarar med att du får naturligtvis får vara kvar i tråden så länge du vill.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 11:26:52 följande:
    De gör fel, det är patientosäkert. De gör det för att de är tvungna, pga vårdkrisen, inte för att det är rätt eller bra.
    Ja, precis de gör fel. Alla gör fel. Alla har fel. Jag har fel. Jag gör fel. Nu-sjukvården har fel och gör fel. Det är bara du som har rätt och gör rätt. -:D

Snart kan iaf fler dela på ansvaret att tömma pottor och byta blöjor även om du motsätter dig.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 11:35:10 följande:

Ja, precis de gör fel. Alla gör fel. Alla har fel. Jag har fel. Jag gör fel. Nu-sjukvården har fel och gör fel. Det är bara du som har rätt och gör rätt. -:D

Snart kan iaf fler dela på ansvaret att tömma pottor och byta blöjor även om du motsätter dig.

"A bedside care workforce with a greater proportion of professional nurses is associated with better outcomes for patients and nurses. Reducing nursing skill mix by adding nursing associates and other categories of assistive nursing personnel without professional nurse qualifications may contribute to preventable deaths, erode quality and safety of hospital care and contribute to hospital nurse shortages."(Aiken, L et al. 2016) Länk: qualitysafety.bmj.com/content/early/2016/11/03/bmjqs-2016-005567

"Nurse staffing cuts to save money might adversely affect patient outcomes. An increased emphasis on bachelor's education for nurses could reduce preventable hospital deaths." (Aiken, L et al. 2014) Länk: thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)62631-8/abstrac
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 11:42:41 följande:
    "A bedside care workforce with a greater proportion of professional nurses is associated with better outcomes for patients and nurses. Reducing nursing skill mix by adding nursing associates and other categories of assistive nursing personnel without professional nurse qualifications may contribute to preventable deaths, erode quality and safety of hospital care and contribute to hospital nurse shortages."(Aiken, L et al. 2016) Länk: qualitysafety.bmj.com/content/early/2016/11/03/bmjqs-2016-005567

"Nurse staffing cuts to save money might adversely affect patient outcomes. An increased emphasis on bachelor's education for nurses could reduce preventable hospital deaths." (Aiken, L et al. 2014) Länk: thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)62631-8/abstrac
    Citera gärna den del som talar om att patientsäkerheten hotas av att det är ett vårdbiträde och inte en legitimerad sjuksköterska som tömmer pottan.

Det handlar inte om att plocka bort sjuksköterskor utan att plocka in fler yrkesgrupper så den legitimerade och kvalificerade personalen får syssla mer med sådana uppgifter som är underställda deras legitimation och motsvarar deras kvalifikationer. Sedan kanske det alena inte räcker, men det är en bra start. Kanske kan den här typen av avlastning locka tillbaka fler av de sjuksköterskor som gett sig iväg.

Du vet ju bara inte när det är dags att ge sig. Oavsett så har en strategi som du sa inte finns redan beslutats om och rullat igång.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-12 11:27:54 följande:
    Har det något val? Vad var skälet till att vårdbiträden avskaffades?
    Att allmänt höja kompetensen inom vården var väl tanken. Fast man tog inte bort de okvalificerade arbetsuppgifterna. Resursslöseri tyckte jag redan när det begav sig. Samma sak att plocka bort sjukgymnastbiträden. Exempelvis vid gångträning där man behövde vara två personer, en som går med patienten och en som går tätt bakom med en rullstol, fick man lösa det med två legitimerade sjukgymnaster.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 12:10:58 följande:

Citera gärna den del som talar om att patientsäkerheten hotas av att det är ett vårdbiträde och inte en legitimerad sjuksköterska som tömmer pottan.

Det handlar inte om att plocka bort sjuksköterskor utan att plocka in fler yrkesgrupper så den legitimerade och kvalificerade personalen får syssla mer med sådana uppgifter som är underställda deras legitimation och motsvarar deras kvalifikationer. Sedan kanske det alena inte räcker, men det är en bra start. Kanske kan den här typen av avlastning locka tillbaka fler av de sjuksköterskor som gett sig iväg.

Du vet ju bara inte när det är dags att ge sig. Oavsett så har en strategi som du sa inte finns redan beslutats om och rullat igång.

Förstod du inte artiklarna? Jag tänker inte översätta dem åt dig, där går gränsen.

Du jobbar inte och har aldrig jobbat inom vården hör jag.

Det gör jag, och jag vet hur sköterskornas arbetsuppgifter ser ut. Häpnar faktiskt över att man kan vara så okunnig och samtidigt så nedlåtande som ditt ovanstående inlägg visar.

Och sluta lägga ord i munnen på mig. Vill du att jag länkar till en sida som ger lite retoriska tips? Do's and dont do's?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 09:25:22 följande:
    Visa var jag påstått att "alla invandrare som är knutna till ett gäng sysslar med grov organiserad brottslighet".

Nej just det. Det har jag inte sagt.

Vad jag DÄREMOT har sagt, och visat (visat betyder alltså att man har en källa), är att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

Jag har också visat att det är "den grova organiserade brottsligheten"/"grovt gängkriminella"/"organiserade grovt kriminella aktörer" som står för de signifikanta välfärdsbedrägerierna.

Till slut har jag visat att den organiserade brottsligheten i Sverige i huvudsak består av förortsbaserade gäng, etniska ligor och klaner. MC-gängen finns kvar, men nyrekryteringen sker via förortsgängen.

Samtidigt har du först påstått att folk med utländsk bakgrund inte är en majoritet av de gängkriminella. Utan källa.

Du har sedan påstått att de 76% av de gängkriminella som visst hade utländsk bakgrund iaf inte ägnar sig åt organiserad eller grov organiserad brottslighet. Utan källa.

Nu påstår du att det finns en tydlig distinktion mellan grov organiserad brottslighet och organiserad brottslighet. Källan du lämnar beskriver, citat: "Att avgöra var gränsen går mellan organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är svårt. Det finns inte vedertagna definitioner att förhålla sig till."

Jag har belagt mina påståenden. Du ska belägga dina nu.
    Nu får du bestämma dig. Antingen har du sagt att det finns en distinktion mellan "organiserad brottslighet" och "grov organiserad brottslighet" eller inte.

För du kan inte BÅDE påstå att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund och att det är denna grupp som sysslar med välfärdsbrott (som ju enligt källa hör till den grovt organiserade brottsligheten) OCH att alla invandrare som är knutna till ett kriminellt gäng inte sysslar med grov brottslighet. Eller hade du tänkt dig att det inom den grova organiserade brottsligheten finns en kriminalitet som inte är så grov utan att det finns någon distinktion mellan de två? Eller att vissa gängkriminella inte är kriminella?

Angående svårt att definiera så är "svårt" är inte detsamma som icke-existerade. Det finns både gråzoner och överlappningar mellan grov och inte grov brottslighet - både den organiserade och den icke-organiserade. Hur samhällsfarlig en viss typ av kriminalitet är hjälper till att definiera den som grov eller inte. Står i de delar av rapporten jag länkade till och som du verkar ha hoppat över att läsa eller bortser från.

Om det hjälper, tänk i termer av förtal och grovt förtal eller påhopp och grova påhopp där du sysslat med den mildare varianten här i tråden - för jag skulle inte klassa den som samhällsfarlig. Bara pinsam.

• Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 12:51:54 följande:

Om det hjälper, tänk i termer av förtal och grovt förtal eller påhopp och grova påhopp där du sysslat med den mildare varianten här i tråden - för jag skulle inte klassa den som samhällsfarlig. Bara pinsam.

Citera de inlägg du klassar som förtal och påhopp.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 12:24:21 följande:
    Förstod du inte artiklarna? Jag tänker inte översätta dem åt dig, där går gränsen.

Du jobbar inte och har aldrig jobbat inom vården hör jag.

Det gör jag, och jag vet hur sköterskornas arbetsuppgifter ser ut. Häpnar faktiskt över att man kan vara så okunnig och samtidigt så nedlåtande som ditt ovanstående inlägg visar.

Och sluta lägga ord i munnen på mig. Vill du att jag länkar till en sida som ger lite retoriska tips? Do's and dont do's?
    Det går inte så bra för dig. Personangrepp. Grandiosa tankar om din förmåga att avgöra vad okända människor på nätet jobbar med och inte har jobbat med. En massa påståenden utan belägg, hänvisningar till irrelevant fakta. The list goes on.

Det finns inget nedlåtande i att se positivt till att att NU-sjukvården satsar på att ta in personalkategorier som ska avlasta legitimerad personal från mindre kvalificerade arbetsuppgifter.

Vilket språk är "Do's and dont do's? Det liknar lite engelskans Do's and don'ts, men jag kan ha associerat helt fel.

Iaf så är risken för att det ska bli (inbördes)krig i Sverige väldigt liten.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?