• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 13:06:37 följande:
    Citera de inlägg du klassar som förtal och påhopp.
    Det är emot forumreglerna att citera bortplockade inlägg.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 13:06:37 följande:
    Citera de inlägg du klassar som förtal och påhopp.
    Du befinner dig på FL. Det du bevittnar är bara de sista dödryckningarna i en förlorad debatt
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-12 12:51:54 följande:

Nu får du bestämma dig. Antingen har du sagt att det finns en distinktion mellan "organiserad brottslighet" och "grov organiserad brottslighet" eller inte.För du kan inte BÅDE påstå att 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund och att det är denna grupp som sysslar med välfärdsbrott (som ju enligt källa hör till den grovt organiserade brottsligheten) OCH att alla invandrare som är knutna till ett kriminellt gäng inte sysslar med grov brottslighet. Eller hade du tänkt dig att det inom den grova organiserade brottsligheten finns en kriminalitet som inte är så grov utan att det finns någon distinktion mellan de två? Eller att vissa gängkriminella inte är kriminella?

Angående svårt att definiera så är "svårt" är inte detsamma som icke-existerade. Det finns både gråzoner och överlappningar mellan grov och inte grov brottslighet - både den organiserade och den icke-organiserade. Hur samhällsfarlig en viss typ av kriminalitet är hjälper till att definiera den som grov eller inte. Står i de delar av rapporten jag länkade till och som du verkar ha hoppat över att läsa eller bortser från.

Nu har du alldeles rört till det där uppe.

Jag har ingenstans sagt att alla dessa 76% sysslar med organiserad brottslighet. Jag har däremot påpekat det orimliga i att du påstår att ingen av dem gör det.

1. 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

2. Välfärdsbedrägerierna begås av kriminella grupper, av en viss ledarskribent benämnda "grov organiserad brottslighet" likväl som/synonymt med "grova gängkriminella" och "organiserade grovt kriminella aktörer".

3. BRÅ har i en rapport visat vilka grupper i Sverige som är att betrakta som "grov/organiserad brottslighet/gängkriminella/organiserade grovt kriminella aktörer".

Påstående 1, 2 och 3 är alla sanna och alla fristående från varandra. Det räcker egentligen med 2 och 3 för min poäng, men 1 var intressant att ta med eftersom du hävdade att det inte förhåll sig så. Det gör det alltså.

Ur detta kan man iaf förstå att de grupper som BRÅ visat står för den organiserade brottsligheten också är de som står för välfärdsbedrägerierna. Gillar man anekdotisk bevisföring kan man roa sig med att läsa om syrianska södertäljemaffian (klanbaserat nätverk enligt BRÅs definition) som stod för det största assistansbedrägeriet i svensk historia.

Hur som helst. Köper man inte att förortsgängen, de etniska grupperna eller de klanbaserade nätverken domineras av folk med utländsk bakgrund (Jönssonligan did it!) så måste man på ett övertygande sätt kunna argumentera för den saken, samtidigt som man på ett tillfredställande sätt förhåller sig till hur 76% av den totala gängkriminaliteten då kan bedrivs just av folk med utländsk bakgrund.

Vill man ägna sig åt sådana förklaringar ska man också ta i beaktande att regeringen främsta åtgärd för att stoppa de kriminella grupper som ägnar sig åt välfärdsbedrägerier är skärpa kontrollen av Migrationsverket och utfärdarna av identitetshandlingar.

Tjafset om grov eller inte organiserad brottslighet är totalt ovidkommande. Du hakade upp dig på en synonym av flera. Varken BRÅ, polisen eller Ekobrottsmyndigheten gör någon skillnad, de använder begreppen lite hipp som happ.

I texten du länkade (som alltså egentligen är ointressant för diskussionen) framgår också att inga fasta definitioner finns, och att samma grupp över tid kan flyta mellan de vaga gränser man försökt sätta upp.
  • Anonym (Det tror jag)
    oOOo oOOo skrev 2017-05-12 13:23:01 följande:

Du befinner dig på FL. Det du bevittnar är bara de sista dödryckningarna i en förlorad debatt

Så är det.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-12 13:39:11 följande:
    Nu har du alldeles rört till det där uppe.

Jag har ingenstans sagt att alla dessa 76% sysslar med organiserad brottslighet. Jag har däremot påpekat det orimliga i att du påstår att ingen av dem gör det.

1. 76% av de gängkriminella har utländsk bakgrund.

2. Välfärdsbedrägerierna begås av kriminella grupper, av en viss ledarskribent benämnda "grov organiserad brottslighet" likväl som/synonymt med "grova gängkriminella" och "organiserade grovt kriminella aktörer".

3. BRÅ har i en rapport visat vilka grupper i Sverige som är att betrakta som "grov/organiserad brottslighet/gängkriminella/organiserade grovt kriminella aktörer".

Påstående 1, 2 och 3 är alla sanna och alla fristående från varandra. Det räcker egentligen med 2 och 3 för min poäng, men 1 var intressant att ta med eftersom du hävdade att det inte förhåll sig så. Det gör det alltså.

Ur detta kan man iaf förstå att de grupper som BRÅ visat står för den organiserade brottsligheten också är de som står för välfärdsbedrägerierna. Gillar man anekdotisk bevisföring kan man roa sig med att läsa om syrianska södertäljemaffian (klanbaserat nätverk enligt BRÅs definition) som stod för det största assistansbedrägeriet i svensk historia.

Hur som helst. Köper man inte att förortsgängen, de etniska grupperna eller de klanbaserade nätverken domineras av folk med utländsk bakgrund (Jönssonligan did it!) så måste man på ett övertygande sätt kunna argumentera för den saken, samtidigt som man på ett tillfredställande sätt förhåller sig till hur 76% av den totala gängkriminaliteten då kan bedrivs just av folk med utländsk bakgrund.

Vill man ägna sig åt sådana förklaringar ska man också ta i beaktande att regeringen främsta åtgärd för att stoppa de kriminella grupper som ägnar sig åt välfärdsbedrägerier är skärpa kontrollen av Migrationsverket och utfärdarna av identitetshandlingar.

Tjafset om grov eller inte organiserad brottslighet är totalt ovidkommande. Du hakade upp dig på en synonym av flera. Varken BRÅ, polisen eller Ekobrottsmyndigheten gör någon skillnad, de använder begreppen lite hipp som happ.

I texten du länkade (som alltså egentligen är ointressant för diskussionen) framgår också att inga fasta definitioner finns, och att samma grupp över tid kan flyta mellan de vaga gränser man försökt sätta upp.
    Hela rapporten går ut på att skilja ut just den grova organiserade brottsligheten så man kan beskriva och sedan motarbeta just den. Rapporten heter ju till och med "Myndighetsgemensam lägesbild om grov organiserad brottslighet 2016-2017" och ägnar ett helt kapitel åt att definiera, nyansera och problematisera gränsdragningar - inte att tala om att de inte finns.

Du gör ett argumentationsfel som i sin resulterar i att du tror att du har bevisat att aktörerna bakom välfärdsbedrägerierna som klassas som grov organiserad brottslighet är synonymt med gruppen invandrare som begår brott på ett mer eller mindre organiserat sätt.

Rapporten beskriver en fiktiv person "Gobson" för att beskriva vilken typ av kriminell aktör satsningen kan fokusera på -  en kriminell aktör inom grov organiserad brottslighet som till skillnad från organiserad brottslighet i största allmänhet påverkar den fria företagsamheten, det demokratiska beslutsfattandet (inklusive rättsprocessen) och allmänhetens fysiska säkerhet. När aktörerna påverkar alla tre sfärer är de att betrakta som särskilt samhällsfarliga och grov organiserad brottslighet.

Av någon outgrundlig anledning vill du inte att den här distinktionen ska finnas. Men den gör det.

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf
  • Anonym (Det tror jag)

Fortfarande inte släppt sargen ser jag. Futiliteten i den här diskussionen har varit uppenbar sen länge (googla "core beliefs and fact-resistance" och ta en lång funderare över ditt uppträdande), jag fortsätter enbart för att det kanske finns någon annan som läser.

Du fortsätter tjata om definitionen på grov organiserad brottslighet. Fattar du verkligen inte att det är helt irrelevant?

BRÅ har listat de kriminella nätverken aktiva i Sverige. Om du inte håller med om att MC-gäng och andra ligor och klaner med internationella förgreningar som ägnar sig åt t ex människosmuggling, trafficking eller beskyddarverksamhet är att betrakta som grov organiserad brotttslighet, så får du lämna exempel på grupper du anser gör det.

Så vilka är de nu, de grovt organiserade kriminella som inte stod med i BRÅs rapport? Du påstår ju att de finns så då vet du vilka de är (passa på att skicka källan till BRÅ och Ekobrottsmyndigheten också, du sitter uppenbarligen på information de missat).

• nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 09:27:04 följande:

Fortfarande inte släppt sargen ser jag. Futiliteten i den här diskussionen har varit uppenbar sen länge (googla "core beliefs and fact-resistance" och ta en lång funderare över ditt uppträdande), jag fortsätter enbart för att det kanske finns någon annan som läser.

Du fortsätter tjata om definitionen på grov organiserad brottslighet. Fattar du verkligen inte att det är helt irrelevant?

BRÅ har listat de kriminella nätverken aktiva i Sverige. Om du inte håller med om att MC-gäng och andra ligor och klaner med internationella förgreningar som ägnar sig åt t ex människosmuggling, trafficking eller beskyddarverksamhet är att betrakta som grov organiserad brotttslighet, så får du lämna exempel på grupper du anser gör det.

Så vilka är de nu, de grovt organiserade kriminella som inte stod med i BRÅs rapport? Du påstår ju att de finns så då vet du vilka de är (passa på att skicka källan till BRÅ och Ekobrottsmyndigheten också, du sitter uppenbarligen på information de missat).

Det finns ingen anledning att bli sur över att dina inlägg försvinner. Ta det som en lärdom istället och gå vidare.

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden.
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-14 12:08:18 följande:

Det finns ingen anledning att bli sur över att dina inlägg försvinner. Ta det som en lärdom istället och gå vidare.

Jag väntar på att du ska belägga dina påståenden.

Eh? Mina inlägg försvinner inte, även om jag förstår att du önskar det. Jobbigt att bli överbevisad.

Jag har belagt mina påståenden. Du har inte belagt dina. Du kan inte, för du har inga fakta som stödjer dina åsikter, och du är ointresserad av att ta till dig hur världen faktiskt ser ut.

Det är en plågsam process, jag förstår det. Sök på core beliefs och faktaresistens så hittar du tröst. Ni är många i samma båt (även om allt fler lärt sig simma på sistone).
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-14 12:41:23 följande:
    Eh? Mina inlägg försvinner inte, även om jag förstår att du önskar det. Jobbigt att bli överbevisad.

Jag har belagt mina påståenden. Du har inte belagt dina. Du kan inte, för du har inga fakta som stödjer dina åsikter, och du är ointresserad av att ta till dig hur världen faktiskt ser ut.

Det är en plågsam process, jag förstår det. Sök på core beliefs och faktaresistens så hittar du tröst. Ni är många i samma båt (även om allt fler lärt sig simma på sistone).
    Hm, jag har både segelbåt och är simkunnig.

Men det förekommer att man möter andra som försöker simma i sina båtar i tron att syndafloden är över dem.

Synd att somliga saknar sjövett och dessutom förmåga att se allt det vackra som finns på sjön i sin på jakt efter katastrofscenarier.

Hoppas du hittar en sjö utomlands där du kan få ro - för det var väl du och alla dina vänner som planerade för  utlandsflykt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Det tror jag)
    FDFMGA skrev 2017-05-14 13:08:58 följande:

Hm, jag har både segelbåt och är simkunnig.

Men det förekommer att man möter andra som försöker simma i sina båtar i tron att syndafloden är över dem.

Synd att somliga saknar sjövett och dessutom förmåga att se allt det vackra som finns på sjön i sin på jakt efter katastrofscenarier.

Hoppas du hittar en sjö utomlands där du kan få ro - för det var väl du och alla dina vänner som planerade för  utlandsflykt.

Jag delar sällan dina åsikter men jag uppskattar verkligen ditt bildspråk! Nästan poetiskt.

Mig kommer det inte gå någon nöd på. Tack.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?