• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Nimzay
    Anonym (DontBeAFool) skrev 2018-01-19 02:40:41 följande:

De flesta borde ju förstå att så länge du har bjudit in islam in i leken så kan du garantera att det kommer bli konflikt innan det kan bli lugn o ro. Men sen att folk säger att islam inte är något att oroa sig för det är upp till var och en att tro, men tro inte att Allah komrpomissar, det är Guds lag och inget annat som gäller den saken är klar. Good luck sweden

• Anonym (Så det blev)

Läser man tillbaka i tråden ser man hur fort saker ändrats sen den startade. Eller nej, saker har inte ändrats i någon större utsträckning, men den offentliga debatten kring dem har det.

Nu är det liksom uppenbart att mycket har gått åt pipan. Hangranater och skjutningar varje dag, vården i kris, skolan i kris, polisen i kris och under attack. Välfärdsbedrägerierna..

• nattuw
    Anonym (GW) skrev 2017-05-21 11:05:34 följande:

En internationellt vanligt förekommande definition av organiserad brottslighet är att det måste vara en grupp om minst 1000 pers som arbetar i en på förhand given inbördes struktur. (Som ex Italiensk maffia)

Eftersom någon har väckt upp tråden så kan vi väl passa på och göra en rättelse av hur organiserad brottslighet definieras.

Från Wikipedia ( sv.wikipedia.org/wiki/Organiserad_brottslighet )

"Inom EU har länderna enats om en gemensam definition av organiserad brottslighet. Kravet är att minst sex av följande elva kriterier ska uppfyllas, där punkterna 1, 3, 5 och 11 är obligatoriska.

1. Samarbete mellan fler än två personer - obligatoriskt kriterium
    2. Egna tilldelade uppgifter till var och en
    3. Lång eller obegränsad utsträckning i tiden - obligatoriskt kriterium
    4. Någon form av disciplin och kontroll
    5. Misstanke om allvarliga kriminella handlingar - obligatoriskt kriterium
    6. Verksamhet på internationell nivå
    7. Användande av våld eller andra metoder för hot
    8. Användande av kommersiella eller affärsmässiga strukturer
    9. Deltagande i penningtvätt
    10. Otillbörlig påverkan på politik, medier, offentligförvaltning, rättsliga myndigheter eller ekonomin
    11.   Strävan efter vinning och/eller makt - obligatoriskt kriterium"
  • Anonym (DontBeAFool)

Man har tagit sig vatten över huvudet, och i min värld kan jag inte förstå varför man förgör sig själv på detta sätt? Man har gått från världens självförtroende till åtlöje på 30 år och värst av allt gett fritt spelrum till en ideologi som förgör och förpestar människor och nationer. Jag kanske låter grym men jag är djupt ledsen när jag ser ett av världens bästa land att bo och bygga familj i, förgöra sig själv på detta sätt.

Saker kan eskalera väldigt fort när förutsättningarna är de rätta.

Gud nå oss alla ifall en ekonomisk kris inträffar i Europa snart.

• nihka

Jo, kriget började snart, strax efter april 2017 när tråden startade och levde jämte TS.

Kan inte stanna utan jag måste ila tillbaka till skyddsrummet

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Så det blev)
    nihka skrev 2018-01-19 15:30:34 följande:

Jo, kriget började snart, strax efter april 2017 när tråden startade och levde jämte TS.

Kan inte stanna utan jag måste ila tillbaka till skyddsrummet

Ja, bor du i något av Sveriges cirka 200 utanförskapsområden ska du nog göra det.

Verklighetsförnekarna var inte ens roliga för 10 år sedan (och ni är dessutom anledningen till att det blivit så illa).
  • Anonym (Nej)

På sätt och vis pågår redan ett lågintensivt krig i Sverige. När folk skjuts ihjäl så pass frekvent, människor dödas av handgranater samtidigt som polis och annan myndighetspersonal regelbundet attackeras så befinner man sig i ett krigsliknande tillstånd.

I Sverige har vi aldrig tidigare i modern tid haft så många mord på offentlig plats som idag. Vi måste tillbaka till stormaktstiden, när Sverige befann sig i krig, för att hitta en tidsepok när folk dödades så pass frekvent ute i samhället.

Sedan finns vänsterextremister som vill göra sig lustiga över att vi allihop skulle behöva ta skydd i skyddsrum. De förlitar sig på en falsk bild av hur de flesta krig fungerar, att det handlar om ett ständigt bombande och skjutande. Så är det inte. I större delen av ett land som befinner sig i krig pågår vardagen som vanligt.

På många håll i Syrien t.ex så fortgår livet som vanligt för de allra flesta. I Ukraina märks kriget inte av annat än i Donbass, och inte ens där tar befolkningen skydd i skyddsrum.

• nihka
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 15:38:25 följande:
    Ja, bor du i något av Sveriges cirka 200 utanförskapsområden ska du nog göra det.

Verklighetsförnekarna var inte ens roliga för 10 år sedan (och ni är dessutom anledningen till att det blivit så illa).
    Kan du säga det högre? Du hörs så dåligt över kulsprutorna.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-19 15:47:58 följande:

På sätt och vis pågår redan ett lågintensivt krig i Sverige. När folk skjuts ihjäl så pass frekvent, människor dödas av handgranater samtidigt som polis och annan myndighetspersonal regelbundet attackeras så befinner man sig i ett krigsliknande tillstånd.

I Sverige har vi aldrig tidigare i modern tid haft så många mord på offentlig plats som idag. Vi måste tillbaka till stormaktstiden, när Sverige befann sig i krig, för att hitta en tidsepok när folk dödades så pass frekvent ute i samhället.

Sedan finns vänsterextremister som vill göra sig lustiga över att vi allihop skulle behöva ta skydd i skyddsrum. De förlitar sig på en falsk bild av hur de flesta krig fungerar, att det handlar om ett ständigt bombande och skjutande. Så är det inte. I större delen av ett land som befinner sig i krig pågår vardagen som vanligt.

På många håll i Syrien t.ex så fortgår livet som vanligt för de allra flesta. I Ukraina märks kriget inte av annat än i Donbass, och inte ens där tar befolkningen skydd i skyddsrum.

Skulle inte du ta skydd skyddsrum under pågående krig. Är det något högerextremistiskt?
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-19 15:47:58 följande:

Visst är det så. En del kommentarer här är skrämmande, eller tyder snarare på en skrämmande oförmåga hos vissa att erkänna verkligheten som jag verkligen inte hoppas är representativ.

Granatattacker och skjutningar är vardagsmat, poliser och polishus attackeras av gängkriminella och statsministern ojar sig i medierna om att kalla in militären.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?