Inlägg från: Anonym (Så det blev) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så det blev)

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Läser man tillbaka i tråden ser man hur fort saker ändrats sen den startade. Eller nej, saker har inte ändrats i någon större utsträckning, men den offentliga debatten kring dem har det.

Nu är det liksom uppenbart att mycket har gått åt pipan. Hangranater och skjutningar varje dag, vården i kris, skolan i kris, polisen i kris och under attack. Välfärdsbedrägerierna..

• Anonym (Så det blev)
    nihka skrev 2018-01-19 15:30:34 följande:

Jo, kriget började snart, strax efter april 2017 när tråden startade och levde jämte TS.

Kan inte stanna utan jag måste ila tillbaka till skyddsrummet

Ja, bor du i något av Sveriges cirka 200 utanförskapsområden ska du nog göra det.

Verklighetsförnekarna var inte ens roliga för 10 år sedan (och ni är dessutom anledningen till att det blivit så illa).
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-19 15:47:58 följande:

På sätt och vis pågår redan ett lågintensivt krig i Sverige. När folk skjuts ihjäl så pass frekvent, människor dödas av handgranater samtidigt som polis och annan myndighetspersonal regelbundet attackeras så befinner man sig i ett krigsliknande tillstånd.

I Sverige har vi aldrig tidigare i modern tid haft så många mord på offentlig plats som idag. Vi måste tillbaka till stormaktstiden, när Sverige befann sig i krig, för att hitta en tidsepok när folk dödades så pass frekvent ute i samhället.

Sedan finns vänsterextremister som vill göra sig lustiga över att vi allihop skulle behöva ta skydd i skyddsrum. De förlitar sig på en falsk bild av hur de flesta krig fungerar, att det handlar om ett ständigt bombande och skjutande. Så är det inte. I större delen av ett land som befinner sig i krig pågår vardagen som vanligt.

På många håll i Syrien t.ex så fortgår livet som vanligt för de allra flesta. I Ukraina märks kriget inte av annat än i Donbass, och inte ens där tar befolkningen skydd i skyddsrum.

Visst är det så. En del kommentarer här är skrämmande, eller tyder snarare på en skrämmande oförmåga hos vissa att erkänna verkligheten som jag verkligen inte hoppas är representativ.

Granatattacker och skjutningar är vardagsmat, poliser och polishus attackeras av gängkriminella och statsministern ojar sig i medierna om att kalla in militären.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-19 17:01:44 följande:

Det finns allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också. Men att säga att Sverige är på väg mot något som skulle kallas krig eller krigsliknande tillstånd är verklighetsfrånvänt.

Det som sker i förorterna är ett krigsliknande tillstånd, jo.

"Allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också".

Aha. Allvarliga händelser. Som civilia sprängda i luften av granater eller avrättade när de misstas för kriminella av andra kriminella (eller bara råkar befinna sig i närheten)? I hur många gängskjutningar grips förövaren? Andel uppklarade mord? Grova rån? Överfallsgruppvåldtäkterna i Malmö, hur går det där? De nordafrikanska tungt missbrukande gatu"barnen" som rånar och våldtar ostraffat?
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-19 17:30:57 följande:

Även med dina överdrifter är det fortfarande inte i närheten av krig eller krigsliknande tillstånd. Allvarliga brott och krig är per definition inte samma sak.

Det var inga överdrifter, det var ett axplock från senaste månadens nyhetsrubriker. Tyvärr.

Mig veterligen finns ingen definition för krigsliknande tillstånd; det är uttryck för att beskriva ett tillstånd som påminner om krig, men inte uppfyller definitionen för krig. Alltså precis som i exempelvis Malmö.
  • Anonym (Så det blev)
    Tom Araya skrev 2018-01-20 00:22:03 följande:

Antalet utbildningsplatser har ökat från 300 till 800. Jag vet inte hur man lyckas utbilda 1400 poliser per år på det....

Har du någon källa på antalet utbildade poliser 2017 (jag antar att det är det år du avser)?

För i februari förra året, alltså två månader in på terminen, hade 160 elever hoppat av, av de totalt 800 antagna.

Och förutom de som hoppar av, så fylls inte alla platser från början. Trots sänkta krav och ökat söktryck. En viss grundnivå måste ändå hållas (körkort, talar och läser svenska, klarar åtminstone måttlig fysisk aktivitet).

Dessutom har 800-1000 erfarna poliser/år slutat sedan omorganisationen 2014.

Samtidigt som Sverige står mitt i en aldrig tidigare skådad våg av grov brottslighet.

Liknande bild inom vården, där personalen som redan var underdimensionerad nu absolut inte räcker till efter de senaste årens kraftiga och vårdkrävande befolkningstillväxt, och inom skolan.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 10:34:38 följande:

Ditt inlägg illustrerar så tacksamt tydligt hur populism fungerar. Förminskade och överdrift om vartannat för att plocka fram människors rädslor.

Det är ändå trösterikt att människor i gemen inte går på dessa fraser och att SD går tillbaka i alla opinionsundersökningar.

SD hit eller dit är ju helt ointressant. Situationen har gått för långt för att ett enda motarbetat och på många sätt tveksamt parti skulle kunna göra någon skillnad.

Den här besattheten vid SD, SD som projektionsyta, SD som avledningsmanöver. Det är den som kostat Sverige en framtid.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 10:54:35 följande:

Jag tror du har fel. Funktionen i och kring populism är intressant både i denna tråden och i samhället i stort. SD är definitionen av populism och helt relevanta i sammanhanget.

Intressant kanske, samhällsfenomen är oftast intressanta, men populism är endast en reaktion. I det här fallet på en totalt misslyckad politik. Fixeringen vid SD har bidragit till sakers nuvarande tillstånd - den offentliga debatten, politikerna och medierna låste sig vid att slakta budbäraren och hoppades med samma slag och tydlig agenda döda migrationsfrågan. Eftersom SD var fel var allt de sa fel, även när de hade rätt. Den som påpekade att kejsaren var naken var rasist.

Men folk är ju inte alltid är så dumma som eliten tror och charaden genomskådades; vilket resulterade i mer av det du kallar populism, starkare stöd för SD, kraftigare motreaktion i debatten, och så vidare och vidare i en dödsspiral. Jag kan inte tänka mig något mer själadödande än det offentliga samtalet i Sverige de senaste åren.

Men det är moot nu. Skadan är skedd även om det inte märks än: dagens problem med grovt gängkriminella och utbredd arbetslöshet i förorterna stammar till största del från förra decenniets misslyckade integration. Just nu är vi bara lätt strålsjuka. Off the cliff men inte i botten.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 11:56:09 följande:

Jag tror du har ett rätt och ett fel i det resonemanget.

Populism lever ett eget liv och är produkten av att många behöver förenklade, onyanserade förklaringar kring krångliga och inte sällan skrämmande samhällsfenomen. Normalt sett ser folk igenom detta och orkar ta till sig andra mer nyanserade och komplexa (läs rimliga) beskrivningar av vad som händer i samhället.

Dock är det sant att de (oftast) mediokra figurerna som tar sig fram via populism behöver en kris eller ett likande för att på riktigt vinna gehör hos de många. Skulle publiken de vänder sig till vara hungriga eller iaf på väg att förlora jobba och/eller annat fotfäste så populismen ofta möjlighet att skapa ett fotfäste.

I vårt land finns flera motsägelser, då vi har problem med ökande våld och svårigheter att uppklara vissa andra brottstendenser. Samtidigt har vi en av världens bästa ekonomier med låg arbetslöshet (6,7% 2017. Källa SCB). Tillväxten trots stora omställningar (eller kanske pga) är bland de bästa i världen med god likviditet. Som kunde varit bättre om inte våra gemensamma tillgångar sålts ut.

Sammantaget gör det ändå att den breda massan väljer, trots svårigheterna på vissa områden, att ta avstånd från populismen och SD sjunker mer för varje undersökning.

Välskrivet! Jag håller med dig om standarddefinitionen av populism, det är inga konstigheter. En reaktion, som sagt. Men i det här fallet har kanske en del av de enkla lösningarna också varit de rimliga. Orimligt var att blunda för problemen och förtala dem som inte kunde göra det.

Vi har relativt låg genomsnittlig arbetslöshet men stigande långtidsarbetslöshet. Den demografiska fördelningen av arbetslösheten ser inte heller rolig ut, när man betänker vilka som är arbetslösa och hur många i samma kategori som ännu inte är i systemet. Sysselsättningen döljer också arbetslöshet, det är väldigt bekvämt att ha icke anställningsbara i arbetsmarknadspolitiska program. Särskilt ett valår.

BNP som mått på tillväxt är som du säkert vet ett luftslott, och stigande BNP kan vara ett ohälsotecken i en ekonomi. När statens och kommunernas utgifter kraftigt ökar, som de gjort i Sverige senaste åren, stiger BNP. Jag tror inte det är nyheter för dig.

Den breda massan behöver inte SD längre eftersom övriga partier (med något enstaka gråtmilt undantag) i stora drag anammat SDs politik. Så var det med det.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 13:19:52 följande:

Med risk för att upprepa mig så är dina nationalekonomiska konklusioner ganska precis exempel på det jag beskrev. Onyanserat och mycket förenklat, det vissa skulle kalla populism.

För övrigt anser jag att större omsättning i det offentliga är ett sundhetstecken då det tyder på att mycket pengar kommer in och mycket pengar går ut. Bra fördelningspolitik helt enkelt, precis som en majoritet av de röstberättigade vill ha.

Den övriga världen har hyllat den svenska ekonomin och få (om ens några) länder har lyckats vrida tillbaka sysselsättningen till 1900-talsnivåer som Sverige. Så ditt tal om dold arbetslöshet klingar ihåligt. Statlig inblandning är vägen till sund arbetsmarknadspolitik. Det vet vi sedan Roosevelt tog efter svenska idéer med statligt finansierade projekt efter depressionen.

Att folk lever längre är ingen nyhet och det kommer endast bli en tillgång för yrkeslivet då kontinuiteten kommer främjas av äldre som jobbar deltid längre. Så var det med det.

Nu kan jag inte bestämma mig för om det är ytterst fin satir du sysslar med, eller om du är utskickad från nästet vid Norra Bantorget (oavsett kudos, jag skrattade högt vid läsning och det är första gången på detta hopplösa forum).

Sysselsättning är verktyg för politiker, inte för arbetstagare.

Mycket pengar in: från nödlån och höjda skatter, mycket pengar ut: för att bekosta migrationen, i en process där landets alla Bert Karlsson skrattar hela vägen till banken. Transfereringar, jojo.

Folk kommer inte leva längre så länge till. Eller är du inte uppdaterad på läget inom den svenska vården?
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-28 08:20:46 följande:

Menar du att vi därmed undvek kriget? Vissa menar nog att det inte var något negativt.

Inte negativt för Sverige förstås, vi tjänade stort på att agera tysk lydstat under andra världskriget och sedan använda vår intakta industri för att slå mynt av Europas återuppbyggnad. Det som låg till grunden för vårt relativa välstånd under efterkrigstiden.

Moraliskt var det kanske inte en lika stor vinst, och det nedärvda dåliga samvetet över den saken är en sten i grunden till vårt kommande relativa armod.

Men jag håller med om i princip allt du skriver här. Klokt och nyanserat.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?