• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-23 23:26:23 följande:
    När jag läser dina inlägg tycker jag att du sprider en felaktig och extrem bild av samhällsutvecklingen och det låter på dig som att samhället i princip har kollapsat. Det är ju inte sant.
    Det är bättre att överdriva i syfte att få fart på åtgärderna än att förneka i syfte att mörka egna brister och tillkortakommanden.

Kollaps är inte vad folk tänker sig, som ett hus som rasar. Det är en process som pågår långt innan det läget.
  • nihka
    KillBill skrev 2018-01-23 23:26:23 följande:
    När jag läser dina inlägg tycker jag att du sprider en felaktig och extrem bild av samhällsutvecklingen och det låter på dig som att samhället i princip har kollapsat. Det är ju inte sant.
    Dags att sätta upp taggtråd runt tomten och skaffa sandsäckar. Är det egoistiskt av mig att behålla bilen? Röda korset kanske behöver den bättre?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2018-01-24 00:14:02 följande:
    Dags att sätta upp taggtråd runt tomten och skaffa sandsäckar. Är det egoistiskt av mig att behålla bilen? Röda korset kanske behöver den bättre?
    Det är i alla fall hög tid att ordna med sin beredskap för ett läge där inget kan tillföras hushållet utifrån genom de kanaler vi är vana vid.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 00:18:06 följande:
    Det är i alla fall hög tid att ordna med sin beredskap för ett läge där inget kan tillföras hushållet utifrån genom de kanaler vi är vana vid.
    Som egentillverkning av foliehattar.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2018-01-24 00:47:48 följande:
    Som egentillverkning av foliehattar.
    Om du tycker att du behöver en foliehatt för att överleva, ja... Skrattande
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-01-24 00:54:19 följande:
    Om du tycker att du behöver en foliehatt för att överleva, ja... Skrattande
    Eftersom vi inte har någt krig eller krigshot i Sverige finns det jag behöver för att överleva och mer därtill.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2018-01-24 00:57:52 följande:
    Eftersom vi inte har någt krig eller krigshot i Sverige finns det jag behöver för att överleva och mer därtill.
    Du är naiv som tror du är garanterad förvarning om ett hot.
    Poängen med krisberedskap är att förbereda sig för en framtid du inte kan förutsäga. Saker kan hända, lägen kan ändras, innan man hunnit säga flaskhals.

Har du försäkringar?

Använder du säkerhetsbälte?

Skulle du åka bort och campa i några veckor utan regnkläder, ombyte och varma kläder, plånbok (med pengar, leg och betal-/bankomatkort), telefon e.t.c?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-23 22:26:40 följande:

Bra debattartikel

"Målet - få dig att tro att Sverige kollapsar"

www.aftonbladet.se/debatt/a/0E4qz2/malet--fa-dig-att-tro-att-sverige-kollapsar

Intressant...

Göran Lindes fyra områden...

1. Vilka lagar är det som stiftas?

2. Varför nämns ingenting på om hur och varför skolan misslyckas med sitt uppdrag att förmedla kunskap, ge en bra utbildning och en god arbetsmiljö.

3. Det finns många allvarliga problem i hela systemet som skall upprätthålla lag och ordning samt beivra och hantera brott mot densamma, varav Göran väljer att fokusera på ett av de mindre betydande.

4. Nej, men det kanske stämmer med vad folk upplever och vad de bemöts av, vilket man inte kan förneka och ej heller förneka betydelsen av.
    Dessutom säger detta ingenting om hur man bedriver det politiska arbetet för Sveriges nuvarande och framtida kulturella utveckling.

Göran skriver även "Givetvis måste alla områden inom politiken granskas, och det finns välgrundad kritik kring migrationspolitik, rättsväsende, integration och kulturpolitik."
    Räcker inte detta som grund för den kritik som Göran i artikeln menar är överdriven, ogrundad eller rentav falsk?
    Jag får känslan av att detta mest är ett försök att flytta fokus från det som är viktigt i sammanhanget, eftersom det är ett obekvämt faktum för våra politiska ledare och de som stött dem.

• Anonym (Farbror Mässing)
    DEADBEEF skrev 2018-01-23 22:19:25 följande:

Ja jisses vad lugnt det verkar. Hur många skjutningar och sprängningar har vi haft där under 2018?

Noll där jag bor. Hur många har det varit där du bor?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?