• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (tyvärr..) skrev 2018-01-25 23:18:46 följande:

Jag tror tyvärr det. Men det är inte IS eller orten jag är rädd för att de kommer börja kriga utan SD och mer extrema högerkrafter som NMR.

Kanske efter valet eller nästa val när de får många röster men givetvis hålls borta från makten så kommer de fatta att vi svenskar som inte är rasister vill inte ha ett rasistiskt sverige och då kommer de försöka kriga sig till makten som Hitler gjorde.

Erfarenheterna från Norge visar att du förmodligen har rätt i att det finns mycket att frukta från högerextrema och nazister. Att räkna SD dit är dock naivt och jag tror du skriver ditt inlägg för att provocera. 

Däremot tror jag du har helt fel om du inte befarar krig från "orten". Den sortens krig pågår redan nu.
  • Anonym (k)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-25 23:32:24 följande:
    Det sista kan nog säkert stämma. 

Men, utöver våldet, som är lite ospecificerat, var det definitivt inget som direkt riktade sig mot att slå ut viktiga samhällsfunktioner och rena terrorhandlingar. 

Jag undrar om inlägg av liknande slag som du nyss har gjort, vilka inte är helt ovanliga i debatten, kan vara ett tecken på att den sortens samhällsomstörtande angrepp som numera förekommer håller på att normaliseras?

Som en jämförelse undrar jag vilka åtgärder som hade vidtagits på 1960-talet om mördare hade sökt upp (vad jag har kunnat förstå helt oskyldiga) vittnen, brytit sig in hos dem och mördat såväl vittnet som dennes fru (på sätt som skedde i Hallonbergen)? Effekten av sådana handlingar kan bevittnas i samband med utredningen av flera av de många morden och beskjutningarna som utförts av dödspatruller som repressalier för olika verkliga eller påhittatde kränkningar. Vem vågar vittna mot yrkeskriminella gäng?

Jag skulle aldrig någonsin utsätta mig och mina närmaste för den risken. Aldrig. Och även om jag högaktar de som vågar göra det kan jag inte förstå hur de vågar. 
    Morden i Hallonbergen (Sundbyberg) är fruktansvärt fasansfullt och visar att det blir allt vanligare att helt oskyldiga utsätts för dödligt våld.

Mördaren sitter och skrattar i rätten och pekar samtidigt finger med båda händerna. 

www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/kompisganget-doms-for-mord/
  • Anonym (Cat+Fish)
    fredriklarsson399 skrev 2018-01-25 23:55:47 följande:
    Har du lust att tjäna pengar genom att jobba hemifrån?
    Har du alltid drömt om att vara självständig och själv bestämma när, och hur mycket du vill jobba?
    Vill du ha möjligheten att tjäna upp till 40 000 kr/månaden?

Då är det just DIG vi söker! Vi söker just nu medarbetare till vår online chatt-plattform.
    Läs mer och ansök via jobba-hemifran.com/signup-form/

Med vänlig hälsning,
    Jobba Hemifrån
    He, he. Är det socialdemokraternas nya rekryteringsstrategi för nättroll? Eller moderaternas?

:)
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-24 20:42:27 följande:

Jag tycker att det är solklart vad han menar och alla som läser på sociala medier och publika forum har märkt av domedagspropagandan från framförallt extremhögern. 

Som sagt, det är vad man vill att folk ska fokusera när allt fler röster höjs om  "den-eviga-världsfreds-tanken" är felaktig.
  • nattuw
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-25 22:11:17 följande:
    Jag bor i Malmö. Det var faktiskt en skjutning 2017 i stadsdelen där bor. Det är annars ganska lugnt i Västra Innerstaden och jag promenerar till City på en kvart.
    Att du kan promenera till city på en kvart är säker till stor tröst för de som fått sina anhöriga mördade.
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-25 22:11:17 följande:
    Visst finns det saker polisen har att jobba med i stan. Det är dock inte mer brott per capita nu än för 50-60 år sedan. Faktum är att Malmö hade högre brottsfrekvens per inv inom vissa kategorier på 50-talet jämfört med senaste siffrorna från BRÅ.
    Så var det ju det där med anmälningsbenägenheten. Idag är det inte lönt att anmäla mindre brott då de ändå bara avskrivs och enda anledningen till att anmäla är att försäkringsbolagen kräver en polisanmälan. Låt oss inte heller glömma människors rädsla. Det spelar ingen roll om den är befogad eller inte. Ingen vill chansa på att bli skjuten eller få en handgranat inkastad genom fönstret för att de valt att vittna eller göra en anmälan mot någon ligist.

Genom att fortsätta vifta bort de problem som finns kommer problemen bara att eskalera. Fast det är ju inget som angår dig, än.
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-01-25 21:59:09 följande:

Jisses, tråden handlar alltså om det är/är på väg att bli krig i Sverige..

Det citerade inlägget berörde inte en särskilt plats eller ett visst område utan påstod att det inte fanns något krig. Vilket är ett påstående som motbevisas av de flyktingar som kommer hit.

Det citerade inlägget kan inte syfta tillbaka på trådstarten då den uttryckligen frågar om det kommer att bli krig inte om det är krig.
  • Anonym (Farbror Mässing)
    nattuw skrev 2018-01-26 22:04:16 följande:

Att du kan promenera till city på en kvart är säker till stor tröst för de som fått sina anhöriga mördade.Så var det ju det där med anmälningsbenägenheten. Idag är det inte lönt att anmäla mindre brott då de ändå bara avskrivs och enda anledningen till att anmäla är att försäkringsbolagen kräver en polisanmälan. Låt oss inte heller glömma människors rädsla. Det spelar ingen roll om den är befogad eller inte. Ingen vill chansa på att bli skjuten eller få en handgranat inkastad genom fönstret för att de valt att vittna eller göra en anmälan mot någon ligist.

Genom att fortsätta vifta bort de problem som finns kommer problemen bara att eskalera. Fast det är ju inget som angår dig, än.

Närheten till City är koppling till uppenbar brottsstatistik men det gick uppenbart dig förbi.

Tvärtom har lättare brott en ökande uppklarningsprocent. Så att anmäla brott lönar sig alltid.

Genom att svartmåla och ignorera nyanser väljer du en svart/vit värld som tillhör populister eller illitterater. Valet är ditt.
  • gurkan  n1
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-25 22:35:52 följande:
    Ja faktiskt fanns det problem med ungdomsbrottslighet som var högre per capita under en tid på 50-talet jämfört med nu.

Källa: Polismyndigheten.

Har du bott i Malmö? Har du ens varit här?

Tror du får tänka efter lite.
    På den tiden var det ett brott att gå mot röd gubbe.

Vad tycker du är värst? Gruppvåldtäkt eller att gå mot röd gubbe?
  • oOOo  oOOo
    Svensksommar83 skrev 2017-04-28 11:26:01 följande:
     Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. 
    Inte behöver du fly landet. Se bara till att undvika områden där nästa alla röstar socialdemokratiskt, det är den bästa indikatorn för elände :D
  • Tom Araya
    oOOo oOOo skrev 2018-01-26 22:46:48 följande:
    Inte behöver du fly landet. Se bara till att undvika områden där nästa alla röstar socialdemokratiskt, det är den bästa indikatorn för elände :D
    Du menar att områden där moderaterna lägger ner vårdmottagningar, missköter sjukhus och låter bli att bygga bostäder är mycket bättre?
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?