• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • KillBill
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-27 12:46:16 följande:
    BNP som mått på tillväxt är som du säkert vet ett luftslott, och stigande BNP kan vara ett ohälsotecken i en ekonomi. När statens och kommunernas utgifter kraftigt ökar, som de gjort i Sverige senaste åren, stiger BNP. Jag tror inte det är nyheter för dig.
    Vilket mått tycker du att man ska använda som mått för tillväxt i stället för BNP?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 13:19:52 följande:

Med risk för att upprepa mig så är dina nationalekonomiska konklusioner ganska precis exempel på det jag beskrev. Onyanserat och mycket förenklat, det vissa skulle kalla populism.

För övrigt anser jag att större omsättning i det offentliga är ett sundhetstecken då det tyder på att mycket pengar kommer in och mycket pengar går ut. Bra fördelningspolitik helt enkelt, precis som en majoritet av de röstberättigade vill ha.

Den övriga världen har hyllat den svenska ekonomin och få (om ens några) länder har lyckats vrida tillbaka sysselsättningen till 1900-talsnivåer som Sverige. Så ditt tal om dold arbetslöshet klingar ihåligt. Statlig inblandning är vägen till sund arbetsmarknadspolitik. Det vet vi sedan Roosevelt tog efter svenska idéer med statligt finansierade projekt efter depressionen.

Att folk lever längre är ingen nyhet och det kommer endast bli en tillgång för yrkeslivet då kontinuiteten kommer främjas av äldre som jobbar deltid längre. Så var det med det.

Nu kan jag inte bestämma mig för om det är ytterst fin satir du sysslar med, eller om du är utskickad från nästet vid Norra Bantorget (oavsett kudos, jag skrattade högt vid läsning och det är första gången på detta hopplösa forum).

Sysselsättning är verktyg för politiker, inte för arbetstagare.

Mycket pengar in: från nödlån och höjda skatter, mycket pengar ut: för att bekosta migrationen, i en process där landets alla Bert Karlsson skrattar hela vägen till banken. Transfereringar, jojo.

Folk kommer inte leva längre så länge till. Eller är du inte uppdaterad på läget inom den svenska vården?
  • Anonym (Cat+Fish)
    KillBill skrev 2018-01-27 12:00:33 följande:
    Jag ville bara påpeka att stenkastning mot polis (och militär) inte är en ny företeelse utan är något som har inträffat vid flera tillfällen i den svenska historien.
    Jag säger inte emot dig. T.ex. lever göteborgskravallerna (2001) ännu i färskt minne. 

Det jag menar är emellertid att det inte bara handlar om upplopp längre utan om regelrätta terrorhandlingar (och när det handlar om upplopp, som i samband med nazistdemonstrationen i Göteborg senast, så agerar våldsverkarna med vapen som inte enbart syftar till att skada, utan även döda, poliser). Om våldsverkarna i någon av göteborgskravallerna hade haft automatvapen - hade det då inte varit nära till hands att tala om väpnade uppror och krigsliknande tillstånd (vilket ju är trådens ämne)? 

Även nazister har utfört bombattentat (som jag skrivit tidigare är det ju främst nazister som riktat sig mot helt oskyldiga offer i Norden, t.ex. Breivik i Norge och attentat mot flyktingboenden i Sverige), men det verkar ovanligare att dessa grupper ligger bakom attacker riktade mot poliser och myndigheter i jämförelse med kriminella organisationer.   
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 13:21:33 följande:

För övrigt tror jag inte vi kommer få ett krig i Sverige inom de närmaste generationerna. Dock är det på sin plats att stärka försvaret till 90-talsnivåer igen.

Om du inte tror på krig i Sverige inom de närmsta generationerna, kan det då inte uppfattas som lite motsägelsefullt att du anser att vi ska stärka försvaret till 90-talsnivåer? Känns som att det är en ganska bortkastad investering om man inte rustar för något konkret hot.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 13:19:52 följande:
    Med risk för att upprepa mig så är dina nationalekonomiska konklusioner ganska precis exempel på det jag beskrev. Onyanserat och mycket förenklat, det vissa skulle kalla populism.

För övrigt anser jag att större omsättning i det offentliga är ett sundhetstecken då det tyder på att mycket pengar kommer in och mycket pengar går ut. Bra fördelningspolitik helt enkelt, precis som en majoritet av de röstberättigade vill ha.

Den övriga världen har hyllat den svenska ekonomin och få (om ens några) länder har lyckats vrida tillbaka sysselsättningen till 1900-talsnivåer som Sverige. Så ditt tal om dold arbetslöshet klingar ihåligt. Statlig inblandning är vägen till sund arbetsmarknadspolitik. Det vet vi sedan Roosevelt tog efter svenska idéer med statligt finansierade projekt efter depressionen.

Att folk lever längre är ingen nyhet och det kommer endast bli en tillgång för yrkeslivet då kontinuiteten kommer främjas av äldre som jobbar deltid längre. Så var det med det.
    Det finns de som menar att dessa offentliga investeringar i Keynesiansk anda inte fungerar i globaliserade ekonomier. Argumentet är att ökade offentliga investeringar, utan skydd mot utlandshandel genom tariffer och tullar, bara kommer att gynna lågprisproducenter i utlandet och inte driva upp den inhemska efterfrågan och därmed inflationen. 

Den metod som du beskriver verkar dock ligga väl i linje med Trump's ekonomiska vision, dvs. att investera otroliga summor på offentliga projekt (den helt vansinniga muren mot Mexico) och öka tariffer och tullar och sätta press på amerikanska företag att ta hem produktionen till USA. Vi får väl se hur det går. 
  • Anonym (Farbror Mässing)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-27 15:28:30 följande:

Om du inte tror på krig i Sverige inom de närmsta generationerna, kan det då inte uppfattas som lite motsägelsefullt att du anser att vi ska stärka försvaret till 90-talsnivåer? Känns som att det är en ganska bortkastad investering om man inte rustar för något konkret hot.

Det är ett starkt försvar som kommer göra det för dyrt att angripa oss. Då kommer vi slippa krig. Inte motsägelsefullt alls.

Främmande makt kommer säkert testa oss och det kommer garanterat drabba civila. Just så som Clausewitz förutspådde i verket Om kriget. Stärker vi däremot försvaret så står vi emot testerna.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-27 17:37:13 följande:
    Det är ett starkt försvar som kommer göra det för dyrt att angripa oss. Då kommer vi slippa krig. Inte motsägelsefullt alls.

Främmande makt kommer säkert testa oss och det kommer garanterat drabba civila. Just så som Clausewitz förutspådde i verket Om kriget. Stärker vi däremot försvaret så står vi emot testerna.
    Så om vi inte rustar till 90-talets nivåer kommer det att bli krig i Sverige?
  • Walter888

Sverige kommer nog först bli laglöst, och sedan hamna i ett krigstillstånd. Sedan så

• oOOo  oOOo
    Walter888 skrev 2018-01-27 19:28:35 följande:
    Sverige kommer nog först bli laglöst, och sedan hamna i ett krigstillstånd. Sedan så
    Då blir det dags att dela ut armband .D
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?