• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Farbror Mässing)
    nihka skrev 2018-01-29 19:09:41 följande:

Vi är på väg mot att det finns mer falsk information än pålitlig.

Desinformation är väl ingen ny företeelse iofs.

Et tu Brute.
  • Anonym (Cat+Fish)
    Tom Araya skrev 2018-01-29 04:21:12 följande:
    Nej, för att visa att "vi minsann klarar oss själva om ni ska hålla på och jävlas" samt för att slippa hot.

Skulle vi slippa "hot" från Tyskland om vi hade en starkare militär, och att Tyskland då skulle sluta "jävlas" med oss? Menar du att vi bör förbereda oss på att använda vår förstärkta militär mot Tyskland?

Ber om ursäkt, men det låter som en galen plan. 
  • Anonym (Cat+Fish)
    Tom Araya skrev 2018-01-29 04:37:16 följande:
    Men det kan jag avfärda som falskt. Läget har ändrats sedan dess. Vad politikerna inte ville att du skulle veta var att 
    1. Vi kan inte bedöma framtiden så långt att det är relevant för vår försvarspolitik. 2. Vi kunde redan tidigt under Putins regeringsperiod se hur läget förändrades, hur han gjorde oerhörda satsningar på rysk militärmakt samtidigt som det fanns och finns stora brister i den ryska demokratiska utvecklingen.
    Menar du att detta skulle vara några "hemliga" uppgifter som är obekanta för de flesta? Nja, det rör sig om självklarheter. Förklara gärna hur du menar att politikerna inte vill att jag ska få reda på detta.

Vi är inte neutrala. Vi kommer alltid att ställa oss på ena sidan i en konflikt, om så bara vår egen. Men nu är vi också med i EU, vilket också omfattar ett visst militärt samarbete, om än inte med samma garantier till hjälp som medlemskap i NATO skulle ge.
    Kan man inte vara neutral om man står på sin egen sida i en konflikt? När är man i så fall neutral? Det är lite oklart vad du menar i övrigt men jag har inga synpunkter i och för sig. 

Ja, det är det mest sannolika scenariot om väpnad konflikt i Europa där Sverige riskerar dras in. 
    Även de övriga nordiska länderna, främst Finland samt de baltiska länderna är i samma läge.
    Om krig skulle föras på svenskt territorium mellan Nato-ledda styrkor och t.ex. Ryssland (som jag antar att du syftar på) får vi anta att Nato kommer att bomba strategiskt viktiga platser (och omvänt). Kanske kan ett starkare försvar skydda mot denna typ av intervention från båda sidor, men i så fall antar jag att det är bättre att ansluta till Nato direkt och göra erforderliga investeringar för att uppfylla Natos krav. Det kanske är en god idé, vad vet jag. Men det jag fortsätter att hävda bestämt är att vi först måste se till att få ordning inom landet eftersom läget ser illa ut och riskerar att förvärras. 
  • Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (dgfdfgd) skrev 2018-01-29 05:33:19 följande:
    Skrev jag det? Jag skrev att vi borde kunna stå emot hot och påtryckningar. Har vi ett starkt försvar kan vi strunta i vad andra tycker. Du kanske tycker att andra ska bestämma över oss? Jag tycker inte det. Och det spelar ingen roll för mig om det är Moskva eller Berlin, vi ska inte vara deras undersåtar. 
    Frågan är hur du menar att ett starkare försvar gör att vi kan stå emot "hot och påtryckningar" från Tyskland (som för övrigt är ett land som står mycket nära Sverige i många frågor). Om vi skulle "strunta i vad [EU] tycker" kommer det i förlängningen att innebära uteslutning ur EU och då kommer vi definitivt att stå själva. I ett sådant läge kommer Sverige ha mycket större bekymmer än vårt försvar.

I vilken utsträckning tror du förresten att t.ex. Norge kan "strunta i" ny EU/EES-lagstiftning? I stora delar tvingas Norge acceptera EU:s regelverk utan att ha något inflytande självt. Det spelar i den delen ingen roll att Norge är med i Nato - samtliga länder (och alla sansade människor) vet att Norge aldrig någonsin skulle använda sin militära förmåga för att motsätta sig beslut inom EU (och EES).

• Anonym (Cat+Fish)

Jag är dock mer intresserad av att diskutera inrikespolitiska frågor, vilket jag uppfattar är trådens primära syfte, än Sveriges yttre försvar (jfr mitt inlägg #480). 

• viktorjohan
    nihka skrev 2018-01-29 19:09:41 följande:

Vi är på väg mot att det finns mer falsk information än pålitlig.

Ja, det är ju det jag menar. Falsk information som sprids systematiskt med ett visst syfte av en given avsändare är ett verkligt hot numera. Svenskar, svenska myndigheter och media är mer än lovligt naiva ibland.
  • nihka
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-29 19:18:11 följande:
    Desinformation är väl ingen ny företeelse iofs.

Et tu Brute.
    Sant, men mängden är lite ny. Sociala medier tar mer och mer tar mediers plats.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Farbror Mässing)
    nihka skrev 2018-01-29 21:58:06 följande:

Sant, men mängden är lite ny. Sociala medier tar mer och mer tar mediers plats.

Det får jag ge dig rätt i.
  • nihka
    viktorjohan skrev 2018-01-29 20:46:40 följande:
    Ja, det är ju det jag menar. Falsk information som sprids systematiskt med ett visst syfte av en given avsändare är ett verkligt hot numera. Svenskar, svenska myndigheter och media är mer än lovligt naiva ibland.
    Naiva vet jag inte, men dagens situation kräver mer källkritisk förmåga av oss än tidigare och det verkar de flesta medvetna om tycker jag, exempelvis så lägger skolan mer och mer vikt vid källkritik. Statens medieråd och medie- och informationskunnighet (MIK):

https://statensmedierad.se/larommedier/kallkritikvemvadvarfor/kallkritikenutmaning.422.html
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • viktorjohan
    nihka skrev 2018-01-29 22:15:03 följande:

Naiva vet jag inte, men dagens situation kräver mer källkritisk förmåga av oss än tidigare och det verkar de flesta medvetna om tycker jag, exempelvis så lägger skolan mer och mer vikt vid källkritik. Statens medieråd och medie- och informationskunnighet (MIK):

statensmedierad.se/larommedier/kallkritikvemvadvarfor/kallkritikenutmaning.422.html

Kanske det. Men vi ligger inte i fas med statligt finansierade trollfabriker i Ryssland. Jag är tex övertygad om att dessa försöker understödja de krafter som sätter sig emot svenskt NATO samarbete och debatten om kärnvapenfri zon. På samma sätt understödde de EU motståndarna i England med känt resultat. Transportstyrelsens fiasko är också ett bevis på naivitet. "Oförklarliga" haverier i svenska flygledningssystem kan man fundera över. Osv

Det är också känt att Sovjetunionens underrättelsetjänster på sin tid under kalla kriget lade avsevärda resurser på att infiltrera svenska organisationer. Ryssland torde fortsätta på samma sätt. Några infiltratörer borde de ha lyckats med under alla år. Man kan bara gissa var och vilka de är. Några kan ju sitta på högt uppsatta positioner i dag. Eller i går...
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?