Inlägg från: viktorjohan |Visa alla inlägg
  • viktorjohan

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Ett starkt försvar höjer tröskeleffekten för ett eventuellt angrepp på Sverige. Ett ryskt angrepp på baltstaterna liknande det i Ukraina förutsätter förmodligen att Gotland inte behärskas och utnyttjas av motståndaren som flyg/robotbas. Alltså kan man med fog påstå att svensk försvarsförmåga sannolikt är stabiliserande i vår del av Europa.

Med det sagt så har vi kanske ännu större utmaningar, än de militära, att försvara oss mot cyberattacker, desinformation, påverkansoperationer och annan subversiv verksamhet.

• viktorjohan
    nihka skrev 2018-01-29 19:09:41 följande:

Vi är på väg mot att det finns mer falsk information än pålitlig.

Ja, det är ju det jag menar. Falsk information som sprids systematiskt med ett visst syfte av en given avsändare är ett verkligt hot numera. Svenskar, svenska myndigheter och media är mer än lovligt naiva ibland.
  • viktorjohan
    nihka skrev 2018-01-29 22:15:03 följande:

Naiva vet jag inte, men dagens situation kräver mer källkritisk förmåga av oss än tidigare och det verkar de flesta medvetna om tycker jag, exempelvis så lägger skolan mer och mer vikt vid källkritik. Statens medieråd och medie- och informationskunnighet (MIK):

statensmedierad.se/larommedier/kallkritikvemvadvarfor/kallkritikenutmaning.422.html

Kanske det. Men vi ligger inte i fas med statligt finansierade trollfabriker i Ryssland. Jag är tex övertygad om att dessa försöker understödja de krafter som sätter sig emot svenskt NATO samarbete och debatten om kärnvapenfri zon. På samma sätt understödde de EU motståndarna i England med känt resultat. Transportstyrelsens fiasko är också ett bevis på naivitet. "Oförklarliga" haverier i svenska flygledningssystem kan man fundera över. Osv

Det är också känt att Sovjetunionens underrättelsetjänster på sin tid under kalla kriget lade avsevärda resurser på att infiltrera svenska organisationer. Ryssland torde fortsätta på samma sätt. Några infiltratörer borde de ha lyckats med under alla år. Man kan bara gissa var och vilka de är. Några kan ju sitta på högt uppsatta positioner i dag. Eller i går...
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?