• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 16:01:01 följande:
    Visst är det så. En del kommentarer här är skrämmande, eller tyder snarare på en skrämmande oförmåga hos vissa att erkänna verkligheten som jag verkligen inte hoppas är representativ.

Granatattacker och skjutningar är vardagsmat, poliser och polishus attackeras av gängkriminella och statsministern ojar sig i medierna om att kalla in militären.
    En del som kommenterar här, jag tänker inte peka ut någon särskild, har inte bara den skrämmande oförmågan, de saknar även en grundläggande respekt för mänskligt liv och människovärde. Sitter man och gör hånfulla skrattsmileys samtidigt som folk blir ihjälskjutna och dödas av granater så är det såklart något som är allvarligt fel. Psykopat är väl det jag närmast kommer att tänka på.
  • Anonym (Farbror Mässing)

Visst är det så. En del kommentarer här är skrämmande, eller tyder snarare på en skrämmande oförmåga hos vissa att erkänna verkligheten som jag verkligen inte hoppas är representativ.

Granatattacker och skjutningar är vardagsmat, poliser och polishus attackeras av gängkriminella och statsministern ojar sig i medierna om att kalla in militären.

Det finns allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också. Men att säga att Sverige är på väg mot något som skulle kallas krig eller krigsliknande tillstånd är verklighetsfrånvänt.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-19 17:01:44 följande:

Det finns allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också. Men att säga att Sverige är på väg mot något som skulle kallas krig eller krigsliknande tillstånd är verklighetsfrånvänt.

Det som sker i förorterna är ett krigsliknande tillstånd, jo.

"Allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också".

Aha. Allvarliga händelser. Som civilia sprängda i luften av granater eller avrättade när de misstas för kriminella av andra kriminella (eller bara råkar befinna sig i närheten)? I hur många gängskjutningar grips förövaren? Andel uppklarade mord? Grova rån? Överfallsgruppvåldtäkterna i Malmö, hur går det där? De nordafrikanska tungt missbrukande gatu"barnen" som rånar och våldtar ostraffat?
  • Anonym (Farbror Mässing)
    Anonym (Så det blev) skrev 2018-01-19 17:15:41 följande:

Det som sker i förorterna är ett krigsliknande tillstånd, jo.

"Allvarliga händelser som polisen har all anledning att gå till botten med och så sker också".

Aha. Allvarliga händelser. Som civilia sprängda i luften av granater eller avrättade när de misstas för kriminella av andra kriminella (eller bara råkar befinna sig i närheten)? I hur många gängskjutningar grips förövaren? Andel uppklarade mord? Grova rån? Överfallsgruppvåldtäkterna i Malmö, hur går det där? De nordafrikanska tungt missbrukande gatu"barnen" som rånar och våldtar ostraffat?

Även med dina överdrifter är det fortfarande inte i närheten av krig eller krigsliknande tillstånd. Allvarliga brott och krig är per definition inte samma sak.
  • Anonym (Så det blev)
    Anonym (Farbror Mässing) skrev 2018-01-19 17:30:57 följande:

Även med dina överdrifter är det fortfarande inte i närheten av krig eller krigsliknande tillstånd. Allvarliga brott och krig är per definition inte samma sak.

Det var inga överdrifter, det var ett axplock från senaste månadens nyhetsrubriker. Tyvärr.

Mig veterligen finns ingen definition för krigsliknande tillstånd; det är uttryck för att beskriva ett tillstånd som påminner om krig, men inte uppfyller definitionen för krig. Alltså precis som i exempelvis Malmö.
  • nihka

Jepp. Kriget är här. Snart blir du tvångsinkallad av millitären.Skrämmande att du sitter här och beklagar dig istället för att förbereda dig för strid.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (DontBeAFool)

Som sagt Gud nå oss alla ifall en ekomiska kris inträffar.

Allt finns där, det behövs bara en kris där vare sig höger, vänster, muslim icke muslim osv känner att de behöver skydda och föda sina egna som står närmast och då tar man enligt natur till drastiska tillvägagångssätt för att överleva.

• Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (DontBeAFool) skrev 2018-01-19 20:14:21 följande:

Som sagt Gud nå oss alla ifall en ekomiska kris inträffar.

Allt finns där, det behövs bara en kris där vare sig höger, vänster, muslim icke muslim osv känner att de behöver skydda och föda sina egna som står närmast och då tar man enligt natur till drastiska tillvägagångssätt för att överleva.

Rent krasst så är det som du säger. Det har aldrig funnits så goda förutsättningar för integration som nu. Om vi inte lyckas med det under dessa förutsättningar, kommer det aldrig att gå.

Om det blir ekonomisk kris kommer tex polisen bli en av de första myndigheterna att bryta ihop, om inte dagens utveckling vänds. Hur tror ni det går då? Jag skyller inte dagens situation på invandrare (naturligtvis vill de allra flesta leva i fred och frihet), men att förneka lägets allvarlighet är idiotiskt. Systemet kan vara i fara om vi inte hittar en mer effektiv modell att hantera samhällsutvecklingen.
  • K Markatta

Vi ska i alla fall få en ny fin version av broschyren "Om kriget kommer".

Tyvärr fick den ömtåliga Sverigebilden ännu en törn i och med att nyheten togs upp i utländsk media:

www.bbc.com/news/world-europe-42733539

Sweden to issue leaflets on how to prepare for war

Sweden will send leaflets to 4.7 million households with instructions of what to do in the case of a war, officials say.

• KillBill
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2018-01-19 20:34:28 följande:

Rent krasst så är det som du säger. Det har aldrig funnits så goda förutsättningar för integration som nu. Om vi inte lyckas med det under dessa förutsättningar, kommer det aldrig att gå.

Om det blir ekonomisk kris kommer tex polisen bli en av de första myndigheterna att bryta ihop, om inte dagens utveckling vänds. Hur tror ni det går då? Jag skyller inte dagens situation på invandrare (naturligtvis vill de allra flesta leva i fred och frihet), men att förneka lägets allvarlighet är idiotiskt. Systemet kan vara i fara om vi inte hittar en mer effektiv modell att hantera samhällsutvecklingen.

Att vi har tagit emot så många flyktingar gör integrationen komplicerad. Varför menar du att integrationen skulle vara enkel nu?

När det gäller polisen så utbildas det nu väldigt många fler poliser än för några år sedan vilket gör att polismyndigheten kan växa, det behövs.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?