• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • nattuw
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-10 10:39:02 följande:
    Bandidos har generellt en högre förekomst av folk med utländsk bakgrund, vilket kanske underlättats av just deras president. HA har fortfarande till största delen folk med svensk bakgrund i sitt ledarskikt (någonstans finns ju de 24% gängkriminella med svensk bakgrund..) men fotfolket, pja. Förorts- och stadsdelsgruppen.
    Bandidos har lämnat bikerkulturen bakom sig och aktivt satsat på att rekrytera från förortsgäng (Wierup/Larsson Svensk maffia). Vilket förklarar den för motorcykelligister ovanligt höga andelen medlemmar med utländsk bakgrund. Det är helt enkelt lättare att skaffa fram kriminella från förortsgängen och be dem köpa en motorcykel än att hitta personer med rötterna i bikerkulturen som är kriminella.
  • nattuw
    nihka skrev 2017-05-10 23:08:32 följande:
    Försök inte blanda bort korten. Organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är två olika kategorier av brottslighet.
    ---
    De 76% du talar om sysslar fortfarande inte med grov organiserad brottslighet. Den grova organiserade brottsligheten styrs av internationella nätverk - inte av invandrare som bor i Sveriges fattiga storstadsförorter.
    Är det din egen hemvävda definition?
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-10 23:08:32 följande:

Försök inte blanda bort korten. Organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet är två olika kategorier av brottslighet.

"Våra välfärdssystem är under attack från den grova organiserade brottsligheten."

De 76% du talar om sysslar fortfarande inte med grov organiserad brottslighet. Den grova organiserade brottsligheten styrs av internationella nätverk - inte av invandrare som bor i Sveriges fattiga storstadsförorter. Ja, av en lista på 19 MC-ledare valde du att fokusera på en av de två utländska. De övriga 17 svenska försöker du avfärda som del av en liten minoritet, återigen genom att försöka blanda bort korten. Försök nu att hålla isär vad olika rapporter säger om organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet

Varför ska jag visa en källa på något du hittar på att jag sagt? Är det inte bättre att du istället försöker belägga det du har sagt?

Kvalificerat skitsnack.

I BRÅs rapport "kriminella nätverk och grupperingar", som avhandlar den organiserade brottsligheten i Sverige och som jag har länkat till flera gånger nu, finns just den organiserade brottsligheten i Sverige beskriven. Tänka sig. Ingen skillnad görs mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", eftersom ingen sådan skillnad finns.

Denna organiserade brottslighet utgörs alltså inte enbart av grovt kriminella förortsgäng - av dig lagom ursäktande benämnda "invandrare i Sveriges fattiga storstadsförorter" - utan också av klanbaserade nätverk - kriminella släkter - och etniskt baserade ligor - traditionellt typiskt etniska, som albanligan, men numera räknas även gäng med ursprung i samma region in - samt av så kallade MC-gäng som numera rekryterar från förorterna.

Jag vill fortfarande se dina fantastiska källor. Visa nu hur du kom fram till att de 76% gängkriminella som har invandrarbakgrund inte ägnar sig åt grov/organiserad brottslighet. Jag antar att detta är samma källa som visar att det finns en skillnad mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", så du behöver nog bara lämna en enda länk! To rule them all!

För det är väl inte något du bara hittat på?
  • Anonym (Det tror jag)
    nattuw skrev 2017-05-10 23:43:07 följande:

Det kan man nog utgå från..
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 07:29:46 följande:
    Kvalificerat skitsnack.

Ingen skillnad görs mellan "grov organiserad brottslighet" och "organiserad brottslighet", eftersom ingen sådan skillnad finns.
    Om man pysslar med att skrika så högt som möjligt så finns det förstås ingen skillnad, tautologin ger liksom några extradecibel.

Men även om begreppen inte är definierade så finns det naturligtvis en skillnad, man kan lugnt utgå från att myndigheter försöker avgränsa begrepp samt att deras behov av skrikförstärkning är mycket begränsat.

Bifogar en länk till en text där skillnaderna mellan grov och inte grov diskuterasSkrattande

polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Det tror jag)
    FDFMGA skrev 2017-05-11 07:56:29 följande:

Om man pysslar med att skrika så högt som möjligt så finns det förstås ingen skillnad, tautologin ger liksom några extradecibel.

Men även om begreppen inte är definierade så finns det naturligtvis en skillnad, man kan lugnt utgå från att myndigheter försöker avgränsa begrepp samt att deras behov av skrikförstärkning är mycket begränsat.

Bifogar en länk till en text där skillnaderna mellan grov och inte grov diskuteras

polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Organiserad%20brottslighet/Myndigheter-i-samverkan-2016-2017-Nuc-GOB.pdf

Jaha. Där stod att det inte finns några vedertagna definitioner att förhålla till sig, och att gränsen är svår att dra. Beror nog på att någon egentlig gräns inte finns, och att det snarare handlar om förändringar i tid än grupp (samma grupp kan vid olika tidspunkter ägna sig åt olika typer av brott).

Raden som "nihka" hakat upp sig på om grov organiserad brottslighet, från Expressens ledare, handlar dessutom mest om att ledarskribenten velat använda synonymer - i samma text använder hon benämningen "grovt kriminella, organiserade aktörer" och "grovt gängkriminella".

Inget av ovanstående är heller viktigt, det är bara semantik. De grovt kriminella gängen/nätverken/den organiserade brottsligheten/den grova organiserade brottsligheten: vilka som står för detta fastställdes i BRÅs rapport.
  • FDFMGA
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 08:12:59 följande:
    Jaha. Där stod att det inte finns några vedertagna definitioner att förhålla till sig, och att gränsen är svår att dra. Beror nog på att någon egentlig gräns inte finns, och att det snarare handlar om förändringar i tid än grupp (samma grupp kan vid olika tidspunkter ägna sig åt olika typer av brott).

Raden som "nihka" hakat upp sig på om grov organiserad brottslighet, från Expressens ledare, handlar dessutom mest om att ledarskribenten velat använda synonymer - i samma text använder hon benämningen "grovt kriminella, organiserade aktörer" och "grovt gängkriminella".

Inget av ovanstående är heller viktigt, det är bara semantik. De grovt kriminella gängen/nätverken/den organiserade brottsligheten/den grova organiserade brottsligheten: vilka som står för detta fastställdes i BRÅs rapport.
    Ja du. Jag uppfattar det som att man i dokumentet försöker avgränsa begreppen. Nu har jag inte följt din diskussion med Nihka så jag vet inte vad det är ni är oense om.

I min värld så är exempelvis assistansfusket i Södertälje ett exempel på grov organiserad brottslighet medan till exempel de personer som vi klantigt nog slog råkade sätta oss bredvid, på sätet intill, i tunnelbanan i förrgår, som via mobil gjorde upp ett möte för en knarkaffär samtidigt som de drack öl och spelade någon form av outhärdlig musik bara vanliga pundare - om än organiserade på sitt sätt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    nattuw skrev 2017-05-10 23:43:07 följande:
    Naturligtvis inte. Om det står organiserad brottslighet i en rapport, så menar man organiserad brottslighet. Om det står grov organiserad brottslighet så menar man den del av den organiserade brottsligheten som bedöms vara grov. Polismyndigheten, Brottsförebyggande rådet mfl använder sig av organiserad brottslighet och grov organiserad brottslighet.
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-11 07:31:41 följande:
    Det kan man nog utgå från..
    Ja, det är väldigt mycket du utgår från, men din personlig uppfattning är ingen objektiv källa.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?