• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-05-07 22:45:21 följande:

Eller det här..

"FÖRSTA MAJ. Inför nazistiska Nordiska motståndsrörelsens demonstration i Falun på första maj förflyttades 50 ungdomar på ett boende i kommunen för ensamkommande samt 25 personer ur personalen.

De fick i stället bo på annan ort under två dygn, enligt P4 Dalarna.

- Eftersom vi vet att det finns kopplingar mellan Nordiska motståndsrörelsen och de bombdåd som skedde i Göteborg för inte så länge sedan mot flyktingförläggningar, var vi tvungna att agera, säger Kjell Nordqvist, samordnare för ensamkommande ungdomar i Falu kommun"

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24819217.ab

Och myndigheterna låter nazisterna demonstrera trots detta?

Jag blir stum.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-05-07 23:03:02 följande:
    Det är fortfarande du som kommit med det första påståendet att han numera är demokrat. Då är det också upp till dig att visa detta och ange källa. Med den bakgrund han har är ju hans trovärdighet inte särskilt stor eller hur?
    Ok, här skriver personen i fråga att han tror på demokrati från grunden. pernillamarcos.wordpress.com/om/

Så vad har du för belägg för att personen inte skulle stå upp för demokrati?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-07 21:49:20 följande:

Nu har dräggen varit framme igen..

"En grupp högerextrema gick till angrepp mot en manifestation på Mynttorget i Stockholm på söndagseftermiddagen. Motdemonstranterna störde manifestationen genom skrik och rop och det uppstod tumult. Polis kallades till platsen och skingrade grupperna.

En motdemonstrant greps av polisen misstänkt för misshandel och framkallande av fara efter att ha kastat en bengal mot manifestationen"

www.dn.se/sthlm/hogerextrema-angrep-manifestation-i-gamla-stan/

Abegayle70 skrev 2017-05-07 22:23:57 följande:
    Jag väntar bara på skrikhögerns kommentarer om detta.
    ...att det nog handlar om en systemkollaps. Flört

• Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-05-07 23:17:08 följande:
    Och myndigheterna låter nazisterna demonstrera trots detta?

Jag blir stum.
    Ja, det är varken första eller sista gången som säkerhetshot och organisationer som utgör detta säkerhetshot hanteras med silkesvantar, så jag är inte direkt förvånad. Mp har säkert en käck idé om hur dessa ska hanteras...
  • Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-07 15:36:32 följande:

Sverige har 290 kommuner och att påstå att "kommunerna klarar iaf inte sina uppdrag" när en undersökning pekar ut att läget är kritiskt i 10 kommuner utgör varken en kollaps eller hotande kollaps av Sverige. Sedan har du inga källor till någon av dina andra påståenden.

Bidragsbedrägerier skulle alltså vara särskilt kopplat till "våra kära nyanlända". Källa på det?

Ja Sverige har 290 kommuner. Artikeln i SYDsvenskan tog upp läget i kommunerna i södra Sverige - som nu alltså är kritiskt på grund av den höga invandringen. Vilket var vad jag skrev.

Hur det står till i norra Sverige har just Sydsvenskan inte fördjupat sig i, men där gick det också ordentligt back redan innan (precis som för Malmö). Kommunalskatter höjs över hela landet trots bidragen, vilket är en indikator.

Källor. Källa till att det finns en ledare i Expressen? Gå in på Expressen, titta under ledare. Samma sak för Sydsvenskan.

Om du inte förstår det här med källor, så ska jag hjälpa dig: ifall källan är svår att hitta (t ex en paragraf i en 500-sidorslunta från SCB) eller om påståendet är otroligt (t ex att aliens byggde pyramiderna eller asylinvandring är ekonomisk lönsam) så krävs i en seriös diskussion en källhänvisning; om inte annat är det en trevlig gest.

Om möjligt bör man undvika att spamma sönder en diskussion med lättåtkomliga länkar till kvällstidningarna, eller ännu värre - screenshots från dem.

Men eftersom jag är vänlig och du tycker det är svårt att titta i tidningen, så ger jag dig ändå en länk till Expressens ledare, varsågod:

www.expressen.se/ledare/valfarden-goder-den-grova-brottsligheten/

Citat från denna ledare, som kanske kan skingra dimmorna angående din sista mening ovan:

"Regeringen Reinfeldt gjorde i själva verket livet lekande lätt för kriminella genom sina inkompetent genomförda reformer och avregleringar. Som konsekvens fick vi etableringslotsar som ägnade sig åt människohandel, assistansfusk, rot-och-rutavdragsfusk, fusk med arbetstillstånd - till tonerna av många miljarder förlupna kronor."

"Migration och globalisering tillför bedrägerierna nya, oförutsedda dimensioner."

"Falska identiteter och intyg, falska anställningar och adresser används för att mjölka välfärdssystemen."

"Utredningen föreslår också att myndigheter som Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen får lättare åtkomst till varandras uppgifter. Det är absolut nödvändigt."

"För att komma åt problemet med flera identiteter vill utredaren minska antalet utfärdare av id-handlingar. Det är självklart: den svenska id-djungeln är ett skämt. Betydligt bättre ordning på folkbokföringen krävs också."

"Attackerna på välfärdssystemen växer och är systemhotande."
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-06 16:36:08 följande:

Jag tycker att diskussionen har kollapsat när man benämner enskilda händelser som samhällskollaps. 

Du har ingen lust att ge din egen syn på vad som är en "kollaps"?

Dorian klarade av att ge sin. Klarar du av att ge din?

- Hur många bostadsområden behöver det handla om där ambulansen inte får åka in utan skyddsutrustning och poliseskort? 10?100? 1000?

- Hur många cancersjuka skall nekas livsnödvändiga operationer pga resursbrist?

- Hur stora för de "små" brotten vara som polisen rutinmässigt lägger ned innan du kallar det kollaps?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-08 15:37:36 följande:
    Nej, det står inget i din källa om att det skulle röra sig om några fler kommuner än dem de tar upp. Om du läser in att så är fallet och vill hävda det får du ange en källa som backar upp ditt påstående. Annars är det bara löst tyckande.

Oj, vad mycket text för att tala om att du inte har några som helt belägg för dina övriga påståenden, exempelvis att bidragsfusk skulle vara särskilt knutit till vad du kallar för "våra kära nyanlända". Finns inget belägg för det i din källa. Där pratar man om den "grova organiserade brottsligheten".

Hade du någon källa för det påståendet eller inte?

Jag tog bort alla syrligheter. Mycket snyggare. Eller hur!
    Du fick ju flera exempel på fusk kopplat till invandring.
    I artikeln står bl.a.
    "Som konsekvens fick vi etableringslotsar som ägnade sig åt människohandel, assistansfusk, rot-och-rutavdragsfusk, fusk med arbetstillstånd - till tonerna av många miljarder förlupna kronor."
    ...
    "Migration och globalisering tillför bedrägerierna nya, oförutsedda dimensioner."
    ...
    "För att komma åt problemet med flera identiteter vill utredaren minska antalet utfärdare av id-handlingar. Det är självklart: den svenska id-djungeln är ett skämt. Betydligt bättre ordning på folkbokföringen krävs också."
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-05-08 16:00:42 följande:
    Du fick ju flera exempel på fusk kopplat till invandring.
    I artikeln står bl.a.
    "Som konsekvens fick vi etableringslotsar som ägnade sig åt människohandel, assistansfusk, rot-och-rutavdragsfusk, fusk med arbetstillstånd - till tonerna av många miljarder förlupna kronor."
    ...
    ...
    Exempel ja.

Klart det finns nyanlända som försöker fuska och också de som lyckas med det, men att den "grova brottsligheten" som man säger står bakom merparten av bidragsfusket särskilt skulle komma av "våra kära nytillskott" - så kallar personen de som kom med flyktingvågen 2015 (?) -  är ju något hen fantiserat ihop själv.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-05-08 16:33:01 följande:
    Exempel ja.

Klart det finns nyanlända som försöker fuska och också de som lyckas med det, men att den "grova brottsligheten" som man säger står bakom merparten av bidragsfusket särskilt skulle komma av "våra kära nytillskott" - så kallar personen de som kom med flyktingvågen 2015 (?) -  är ju något hen fantiserat ihop själv.
    Nu behöver det ju inte vara invandrade själva som fuskar för att det ska vara en konsekvens av stor invandring, utan även den marknad man skapar genom hög invandring och det fusk samt systemutnyttjande av privata vinstintressen som som där förekommer är en konsekvens.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?