• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-02 19:03:57 följande:
    Nä, för han ställer en direkt fråga.

Men om någon är upprörd över att cancersjuka nekas livsuppehållande vård i Västernorrland pga resursbrist och talar om vård-kollaps i det sammanhanget så inser jag att det inte nädvändigtvis behöver beröra BVC på Lidingö.

Det handlar om att se sammanhang och tolka välvilligt.

Kasnke du har lust att ge oss din syn på när en kollaps har inträffat?

Hur många bostadsområden behöver det vara där ambulansen kräver skyddsutrustning och poliseskort för att du ska betrakta det som kollaps?

Polisen lägger rutinmässigt ned utredningar av "mindre" brott pga resursbrist. Hur stora tycker du att dessa "mindre" brott kan vara innan du taar om kollaps? 
    Och det gör ju dina meningsmotståndare också! De frågar "var ser du en systemkollaps?" Då kan du inte svara "I Vingåkers sjukvård" - det är ingen systemkollaps, det är en kollaps i Vingåkers sjukvård. En systemkollaps är att jämföra med att hela kroppen fallerar. Massiv infarkt, hjärnblödning, cancer överallt eller något liknande. Du kan inte säga att du är döende och stadd i kollaps om du har ryckningar i lillfingret eller lider av huvudvärk. En systemkollaps är en kollaps av hela systemet, inte av en eller några pusselbitar av det,
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2017-05-03 13:31:00 följande:
    Kan inte det vara tecken på ett förfall, början till kollaps?
    KAN kan det. Men en domnad arm kan också vara tecken på en hjärtinfarkt. Det betyder inte att en domnad arm ÄR hjärtinfarkt. På samma sätt kan man inte kalla saker som KAN vara tecken på en stundande systemkollaps för en systemkollaps. Man framstår liksom som lite hysterisk om man vid varje tillfälle som armen domnar ränner till sjukhuset för att gasta högt och paniskt om att man har fått infarkt.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-03 08:50:00 följande:
    Du talar om förfall som en början på kollaps, vad är tecken på förfall när det gäller samhället?

Varför skulle inte samhället kunna kollapsa p.g.a. invandring?

När sk kollaps inträffar hos en person, har den då helt slutat fungera och är död då?

Nej, en person som drabbas av en kollaps kan möjligen dö.

Men kollaps kan vara så mycket annat.

Själv tycker jag att den argumentation som utgår från att samhället har kollapsat eller att inbördeskriget står för dörren skulle kunna vara exempel på den intellektuella kollaps som drabbat högerpopulismen.

Jag skriver skulle kunna vara eftersom en intellektuell kollaps förutsätter att det innan kollapsen funnits ett fungerande tankesystem.

Jag frågade dig vilka handlingar du efterlyser, du svarade något i stil med "de som du inte tar upp".

Jag diskuterar gärna hur jag tror att integrationen skulle kunna fungera bättre, men min erfarenhet är att så kallade invandringskritiska helst undviker att  diskutera detta utan föredrar att gnälla eller snöa in på i sammanhanget betydelselösa detaljer.

Vilka handlingar är det du efterlyser?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Anonym (Konstiga mamma) skrev 2017-05-03 11:49:35 följande:

Jag ar ratt forvanad over dina argument. Du funderar over att lata bli fler barn pga radsla for iskrigare och krig. Du har inte alls funderat pa att lata bli fler barn pga att din man inte orkar med dom ni har, du ar psykiskt sjuk, barnen ni har mar daligt och er ekonomi ar anstrangd?? Ar radslan for krig en mer befogad och realistisk anledning I din varld?!

Jo hall dig borta fran skane. Har ar det fullt av iskrigare och muslimer. Akta dig fran att nagonsin komma hit ;)

Särskilt när man redan påstår sig ha tre barn. Väldigt ludna argument.
  • Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:51:49 följande:
    Ehm, va? Det är knappast rimligt. Om man talar om politisk orsak och verkan är det ju helt orimligt att räkna med äldre som svälter på grund av bristande aptit (vilket kan bero på livsleda, illamående pga sjukdom eller medicinering eller pur demenstrots) som om det på något sätt berodde på politiska beslut eller bristande ekonomi.

Skärpning!
    Vanvård:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/aldremat-i-skelleftea-kritiseras-som-en-kexchoklad

Vet man att de äldre ofta har sämre aptit (allmän-kunskap) så är det än viktigare att ge dem näringtät mat.

---

Påståendet var: "ingen svälter i Sverige".

Bara bland de äldre har det rapporterats om upp till 75000 (beroende på rapport) som svälter.

Påståendet är direkt felaktigt.

• Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:55:02 följande:
    Och det gör ju dina meningsmotståndare också! De frågar "var ser du en systemkollaps?" Då kan du inte svara "I Vingåkers sjukvård" - det är ingen systemkollaps, det är en kollaps i Vingåkers sjukvård. En systemkollaps är att jämföra med att hela kroppen fallerar. Massiv infarkt, hjärnblödning, cancer överallt eller något liknande. Du kan inte säga att du är döende och stadd i kollaps om du har ryckningar i lillfingret eller lider av huvudvärk. En systemkollaps är en kollaps av hela systemet, inte av en eller några pusselbitar av det,
    Så din definition på kollaps är att hela landet måste ha havererat innan det är en kollaps. Eller åtminstone en viss funktion i hela landet.

Jag håller inte med.

Kollaps fungerar bra även om det bara är visa funktioner och i vissa geografiska områden som slutar fungera.

Av två skäl:

- Dels ÄR det en kollaps av exempelvis posten när de slutar dela ut på Järvafältet - för att de inte kan garantera sin säkerhet. Eller av sjukvården. Eller av polisen.

- Dels kan man se polisen, ambulansen, vården som ett koplett system över hela landet. När ambulanserna inte längre kan åka till vissa områden obehindrat så har ambulansen som system misslyckats. När de inte längre kan leverera till HELA landet.

• Flash Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:55:02 följande:
    Och det gör ju dina meningsmotståndare också!
    Ditt exempel hade varit korrekt om "mina meingsmotståndare" hade frågat: var har kollapsen inträffat?

Det är analogt med att doktorn frågar vilket ben jag har brutit.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-05-04 23:27:28 följande:
    Ditt exempel hade varit korrekt om "mina meingsmotståndare" hade frågat: var har kollapsen inträffat?

Det är analogt med att doktorn frågar vilket ben jag har brutit.
    Men det är ju Sverige som har kollapsat säger du ju. 

Det är analogt med att du tror att kroppen bara består av ett ben. Som har kollapsat. Låter jobbigt
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-03 15:57:30 följande:
    KAN kan det. Men en domnad arm kan också vara tecken på en hjärtinfarkt. Det betyder inte att en domnad arm ÄR hjärtinfarkt. På samma sätt kan man inte kalla saker som KAN vara tecken på en stundande systemkollaps för en systemkollaps. Man framstår liksom som lite hysterisk om man vid varje tillfälle som armen domnar ränner till sjukhuset för att gasta högt och paniskt om att man har fått infarkt.
    I rimlighetens namn har då även de fel som med bestämdhet påstår att det inte är en systemkollaps/stundade systemkollaps.

Sedan är frågan om man förvärrar läget genom att nonchalera de symtom som visar sig...
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-04 23:17:18 följande:
    Vanvård:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/aldrem...

Vet man att de äldre ofta har sämre aptit (allmän-kunskap) så är det än viktigare att ge dem näringtät mat.

---

Påståendet var: "ingen svälter i Sverige".

Bara bland de äldre har det rapporterats om upp till 75000 (beroende på rapport) som svälter.

Påståendet är direkt felaktigt.

Det kanske man skulle tänkt på innan man slängde sin röst på Alliansen eller SD, som röstat ned alla tänkbara förbättringar för bland annat just pensionärer.

Märkligt hur det vurmas för de gamla och svaga, men bara när de kan användas som slagträ mot vissa andra grupper. När det kommer till att betala för förbättringarna är det tyst som i graven.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?