• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-03 08:39:42 följande:

Att hävda att Sverige befinner sig i en kollaps är så befängt att jag har svårt att sätta ord på det.

Sverige har fri media, yttrandefrihet, (relativt hög jämställdhet,) demokrati, alla barn kan gå till skolan, livsmedelsbutikerna fungerar.

Ingen svälter, alla medborgare som vill får tak över huvudet. Det finns tillgång till sjukhus, ambulanser, poliser och brandmän över hela Sverige. Vi har ett försvar, vår infrastruktur med bilvägar och järnvägar fungerar. Kollektivtrafiken med tåg och buss fungerar. Inrikes och utrikesflyget fungerar. Bankväsendet fungerar. Det finns fungerande idrottsanläggningar över hela landet, hundratusentals barn och vuxna utövar regelbundet någon typ av hobby. Sverige är ett av världens mest dator och mobiltelefontäta länder. Arbetslösheten sjunker statens ekonomi är god, befolkningen får lön i tid, korruptionen är låg

o.s.v.

Vad ska du använda för ord för att beskriva samhällen som verkligen har drabbats av kollaps (Aleppo, Slovjansk i Ukraina) om du pratar om kollaps i ett samhälle som fungerar så pass bra som Sverige?

Allt är relativt, men allt det du nämner fungerar inte.
  • Johan75
    Tom Araya skrev 2017-05-03 08:50:00 följande:
    Du talar om förfall som en början på kollaps, vad är tecken på förfall när det gäller samhället?

Varför skulle inte samhället kunna kollapsa p.g.a. invandring?

När sk kollaps inträffar hos en person, har den då helt slutat fungera och är död då?

Men detta var ju inte vad han sa? 

Exemplet med huset visade minst lika mycket på skillnaden mellan förfall och kollaps som något annat. Sen kan långvarit förfall vara EN orsak till kollaps, men det var inte så att jag läste att han menade att kollaps föregås av förfall. 

Sen skrev han att det svenska samhället inte kommer kollapsa på grund av invandring, inte att inga samhällen någonsin kan göra det. För mig var det en tydlig tolkning av situationen idag i Sverige. Det svenska samhället kommer inte plötsligt att helt sluta fungera på grund av invandringen, utan det krävs något annat - exempelvis en invasion av annan makt. 

Nej, för mig betyder det inte att en person är död när den har kollapsat. Däremot har den helt slutat fungera som person. Den kan återhämta sig, precis som ett samhälle.
    Behold, i come as a thief.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-03 08:39:42 följande:
    Sverige har fri media, yttrandefrihet, (relativt hög jämställdhet,) demokrati, alla barn kan gå till skolan, livsmedelsbutikerna fungerar.
    Ingen svälter, alla medborgare som vill får tak över huvudet. Det finns tillgång till sjukhus, ambulanser, poliser och brandmän över hela Sverige. Vi har ett försvar, vår infrastruktur med bilvägar och järnvägar fungerar. Kollektivtrafiken med tåg och buss fungerar. Inrikes och utrikesflyget fungerar. Bankväsendet fungerar. Det finns fungerande idrottsanläggningar över hela landet, hundratusentals barn och vuxna utövar regelbundet någon typ av hobby. Sverige är ett av världens mest dator och mobiltelefontäta länder. Arbetslösheten sjunker statens ekonomi är god, befolkningen får lön i tid, korruptionen är låg
    o.s.v.
    Undrar hur de där påstående känns för de 40000 äldre på hem som beräknas svälta?

Och för de hundratusentals(?) som bor i områden där grundläggande samhällsfunktioner som postutdelning, kollektivtrafik, ambulans och brandkår slutat fungera - åtminstone så länge inte polisen eskorterar?

• Anonym (Cat+Fish)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-03 06:06:18 följande:

Det har genomgående varit MIN ÅSIKT ja, vilket framgått hela tiden, att i princip alla andra västländer har bättre förutsättningar än Sverige som det ser ut nu. VÄSTländer. Jag har aldrig sagt ett ord om Europa (men på tal om Europa ser det dystert ut för Frankrike och Tyskland också).

Jag vågar nu inte riktigt utgå från att du vet vad som avses med västländer, så: generellt talar man då om demokratiska marknadsliberala rättsstater. Ofta med kristen/europeisk kulturgeografisk referens men bredare inkluderas även t ex Japan, Singapore, Sydkorea etc.

Det känns helt otroligt att behöva förklara detta för en vuxen (?) människa, men en jämförelse mellan hur "bra" länder är innehåller ofrånkomligen ett stort mått av subjektivitet. Vad man tycker är bäst beror på vad man tycker är viktigast. Trygghet? Utbildning? Orörd natur? Enorma städer?

I ett halvkasst försök till objektivitet gör FN sina world happiness-mätningar, där de tittar på socialförsäkringar, ekonomi, hälsa, generositet och personlig frihet bland annat. Där placerade sig Sverige på en delad niondeplats senast (perioden 2014-2016), sämst i Norden och sämre än vid senaste mätningen, men bättre än många andra västländer. De senaste årens politik har inte hunnit få genomslag i dessa mätningar.

Själv är jag mer intresserad av prognoser än retrospektiva skattningar. Jag vill leva i ett samhälle utan grav polarisering, där barnen når kunskapsmålen i skolan och där våld inte är vardagsmat. Med en fungerande sjukvård och ett fungerande polisväsende. Utan att få andras religiositet nedtryckt i halsen.

Sverige kommer inte vara det landet om ett par år. Därför sticker jag nu.

Om jag läste den senaste rapporten rätt hamnade Japan långt ner på det indexet, betydligt längre ner än Sverige. Dessutom är det min (erkänt ringa) erfarenhet att det verkar vara svårt att helt bli accepterad som utlänning i det Japanska samhället.

Men det var egentligen inte det jag vill kommentera, eftersom vad som gör en människa lycklig är individuellt och behöver inte bero på samhällsskicket eller dess stadium av "förfall".

Jag är också mest intresserad av prognoser och jag ser tecken på uppluckring av samhällsinstitutioner och en stor undfallenhet (av naturliga skäl) hos svenska myndigheter (underbemanning, överbelastning och underbetalning).

Det jag ser som ett worst case scenario är en radikal omfördelning av samhällets resurser, och särskilt om vi och andra länder börjar sluta oss mot omvärlden. Tror du inte det i så fall kan bli svårt för dig att flytta till något annat land (jag förutsätter att du inte har dubbla medborgarskap, vilket ändrar saken)? Dvs om populisterna i Europa får framgång kommer det bli mycket svårare för de svenskar som vill flytta ifrån "kollapsen" att göra det?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-03 09:17:20 följande:
    Undrar hur de där påstående känns för de 40000 äldre på hem som beräknas svälta?

Och för de hundratusentals(?) som bor i områden där grundläggande samhällsfunktioner som postutdelning, kollektivtrafik, ambulans och brandkår slutat fungera - åtminstone så länge inte polisen eskorterar?

Våra äldre svälter inte pga brist på mat utan pga bristande aptit.

Der du i övrigt beskriver är i huvudsak problem som uppstått vid enskilda tillfällen. Självklart oacceptabelt men ingen kollaps.
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (Cat+Fish) skrev 2017-05-03 09:17:44 följande:

Om jag läste den senaste rapporten rätt hamnade Japan långt ner på det indexet, betydligt längre ner än Sverige. Dessutom är det min (erkänt ringa) erfarenhet att det verkar vara svårt att helt bli accepterad som utlänning i det Japanska samhället.

Men det var egentligen inte det jag vill kommentera, eftersom vad som gör en människa lycklig är individuellt och behöver inte bero på samhällsskicket eller dess stadium av "förfall".

Jag är också mest intresserad av prognoser och jag ser tecken på uppluckring av samhällsinstitutioner och en stor undfallenhet (av naturliga skäl) hos svenska myndigheter (underbemanning, överbelastning och underbetalning).

Det jag ser som ett worst case scenario är en radikal omfördelning av samhällets resurser, och särskilt om vi och andra länder börjar sluta oss mot omvärlden. Tror du inte det i så fall kan bli svårt för dig att flytta till något annat land (jag förutsätter att du inte har dubbla medborgarskap, vilket ändrar saken)? Dvs om populisterna i Europa får framgång kommer det bli mycket svårare för de svenskar som vill flytta ifrån "kollapsen" att göra det?

Jag håller med dig om det du säger (med vissa reservationer för Japan, men det kan vi lämna därhän). Du väljer att kalla det radikal omfördelning av resurser; jag ser det som ett sönderfall, en degeneration. Det är inte för egen del jag är mest orolig. Jag vill inte att mina barn ska växa upp i det som kommer (och märk väl att jag då varken tror på krig som i väpnad konflikt eller upprättandet av ett kalifat här).

Jo, tror absolut det kommer bli svårare att flytta. Mycket svårare. Redan i år faktiskt, en del västländer (med betydligt klokare migrationspolitik än Sverige) har till och med börjat strypa inflödet av arbetskraft.

Det är därför vi flyttar nu i år, allt är ordnat.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-03 10:03:32 följande:
    Våra äldre svälter inte pga brist på mat utan pga bristande aptit.

Der du i övrigt beskriver är i huvudsak problem som uppstått vid enskilda tillfällen. Självklart oacceptabelt men ingen kollaps.
    Jag tycker att orsaken till svälten (bristande vård och omsorg, inte bristande aptit) är ointresssant för att bemöta påståendet om att ingen svälter i Sverige. 

Sedan tycker jag att det är att betrakta som kollaps när fundamentala samhällsfunktioner slutar fungera. Även om det bara gäller gegrafiskt begränsade områden - och inga områden där jag befinner mig.

Kan inte samhället leverara till vissa områden har staten misslyckats i sin uppgift och för de berörda områdena är det svårt att inte kalla det kollaps.
  • Anonym (Konstiga mamma)

Jag ar ratt forvanad over dina argument. Du funderar over att lata bli fler barn pga radsla for iskrigare och krig. Du har inte alls funderat pa att lata bli fler barn pga att din man inte orkar med dom ni har, du ar psykiskt sjuk, barnen ni har mar daligt och er ekonomi ar anstrangd?? Ar radslan for krig en mer befogad och realistisk anledning I din varld?!

Jo hall dig borta fran skane. Har ar det fullt av iskrigare och muslimer. Akta dig fran att nagonsin komma hit ;)

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-03 10:03:32 följande:
    Kan inte det vara tecken på ett förfall, början till kollaps?
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-03 10:28:11 följande:
    Jag tycker att orsaken till svälten (bristande vård och omsorg, inte bristande aptit) är ointresssant för att bemöta påståendet om att ingen svälter i Sverige. 

Sedan tycker jag att det är att betrakta som kollaps när fundamentala samhällsfunktioner slutar fungera. Även om det bara gäller gegrafiskt begränsade områden - och inga områden där jag befinner mig.

Kan inte samhället leverara till vissa områden har staten misslyckats i sin uppgift och för de berörda områdena är det svårt att inte kalla det kollaps.
    Ehm, va? Det är knappast rimligt. Om man talar om politisk orsak och verkan är det ju helt orimligt att räkna med äldre som svälter på grund av bristande aptit (vilket kan bero på livsleda, illamående pga sjukdom eller medicinering eller pur demenstrots) som om det på något sätt berodde på politiska beslut eller bristande ekonomi.

Skärpning!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?