• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 21:22:12 följande:

Det är alltså dina privata åsikter. Men OK då vet vi det. 

Klart du inte vill berätta, för då kan någon ju kolla upp landet ifråga och överbevisa dig.

Men vad är det du inte förstår..

Min åsikter är mina privata åsikter ja, precis som dina åsikter är dina privata dito. Att det skulle förhålla sig på annat sätt torde vara tämligen ovanligt (även de som gärna kopierar andras åsikter för att får vara med i gänget brukar intala sig att de delar dem).

MINA åsikter om hur det kommer gå för Sverige baseras på en sammanvägning av läget just nu i kombination med olika prognoser - ekonomiska, från sjukvården, från polisen, från socialtjänsten, från Migrationsverket etc. Dina begriper jag mig inte på, kanske mest för att du inte ens försökt motivera dem (det är ju förstås svårt att förklara sånt man inte förstår själv, men i vissa gäng får du vara med än så länge, hurra!).

Resen fick mig att skratta faktiskt, tack. Vad ska du "kolla upp" och "överbevisa" mig om, och vilken bäring överhuvudtaget skulle dina efterforskningar om ett annat land ha på läget i Sverige. Jag flyttar för det första FRÅN mer än TILL, och när kurvorna pekar åt fel håll för Sverige så förstår du ju förhoppningsvis att det är samma land över tid som plottas på y-axeln..

Men ok, för argumentationens skull säger vi Japan. Kolla upp det landet och "överbevisa" mig nu. Haha.
  • Lord Hans

Japp. Finland och Norge planerar en invasion av Sverige...

• FDFMGA

Jag befarar att mygginvasionen är att vänta nu.

Invällare på tomten och i stugan som llockats av frikostiga blodbidrag.

Sveriges hopp står till att Jimmie Åkesson tar makten och förhåller sig liberal till gamla hederliga bekämpningsmedel som Radar och DDT.

Gift med Åkesson i sommar borde vara allas paroll.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Johan75
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-04-30 06:21:50 följande:
    Väl uttryckt men fel tänkt.

Ytterligheterna representerar ett retrospekt respektive ett prospekt, snarare än två olika sätt att se samma verklighet.

De som säger att de går bra för Sverige tittar tillbaka på de senaste åren, och med rosa glasögon på nuläget.

De som tror att det är på väg åt fel håll tittar framåt, på prognoser och where the lines meet. Utan glasögon.
    Klart du tycker så, du representerar ju en av ytterligheterna. De som tycker att det inte finns något problem alls i samhället säger säkerligen samma sak, fast tvärt om.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2017-05-02 09:43:51 följande:
    Klart du tycker så, du representerar ju en av ytterligheterna. De som tycker att det inte finns något problem alls i samhället säger säkerligen samma sak, fast tvärt om.
    Eller, jag ska rätta mig där. Du representerar inte riktigt någon av ytterligheterna. Det finns gradskillnader där ute på kanterna också.
  • Johan75
    Flash Gordon skrev 2017-04-30 09:34:32 följande:
    Det beror ju helt på hur du definierar "kollaps".

De facto har vi bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis.

Vi har dödligt sjuka som inte får livsuppehållande vård pga resursbrist.

Vi har en polis som rutnmässigt lägger ned "mindre" ärenden. 

Vi har preventiv vård som skjuts på framtiden pga resursbrist.

Vi har busslinjer där personalen måste beskyddas av medföljnade polis.

Och så vidare.

En del skulle kalla det att samhället, åtminstone i delar, har kollapsat. Andra inte. 
    Visst, det skulle kunna röra sig om en definitionsfråga, men jag tvivlar. Tror nog det snarare handlar om man är en person som använder sig av ordet "kollaps" eller inte när man försöker förutsäga det svenska samhällets snara framtid. Menar man enstaka sektorer eller områden så definierar man detta om man försöker föra en seriös diskussion. Pratar man som att Sverige snart kommer vara en Failed State eller påminna om The Walking Dead så befinner man sig nog i ytterkant av spektrat. 
  • Flash Gordon
    Johan75 skrev 2017-05-02 10:01:38 följande:
    Visst, det skulle kunna röra sig om en definitionsfråga, men jag tvivlar. Tror nog det snarare handlar om man är en person som använder sig av ordet "kollaps" eller inte när man försöker förutsäga det svenska samhällets snara framtid. Menar man enstaka sektorer eller områden så definierar man detta om man försöker föra en seriös diskussion. Pratar man som att Sverige snart kommer vara en Failed State eller påminna om The Walking Dead så befinner man sig nog i ytterkant av spektrat. 
    Jag tycker nog att orden "samhällskollaps" eller "kollaps" mcket väl kan gälla även för  "bara" vissa funktioner på vissa geografiskt begränsade platser.

Man får väl helt enkelt ge personen så mycket "cred" att man utgår från den välvilliga tolkningen att personen pratar om just bergränsade funktioner i begränsade områden? Ett öppet och välvilligt sätt att möta den andres argumentation.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-01 11:36:19 följande:

Jag tycker ... 

Du vill alltså inte ge oss din syn på när samhället kan anses ha drabbats av kollaps?

När tycker du att en kollaps inträffat vad gäller ambulanspersonal som måste ha skyddsutrustning och polisbeskydd?

Hur många cancersjuka som nekas livsnödvändig operation pga platsbrist tycker du man får plats med innan "kollaps"?

Hur många brott tycker du att polisen kan lägga åt sidan innan du anser det vara en kollaps?

Handlar det om att du inte ser "kollaps" i din vardag och därför finns det inte?

• Johan75
    Flash Gordon skrev 2017-05-02 10:39:08 följande:
    Jag tycker nog att orden "samhällskollaps" eller "kollaps" mcket väl kan gälla även för  "bara" vissa funktioner på vissa geografiskt begränsade platser.

Man får väl helt enkelt ge personen så mycket "cred" att man utgår från den välvilliga tolkningen att personen pratar om just bergränsade funktioner i begränsade områden? Ett öppet och välvilligt sätt att möta den andres argumentation.

Du har nog en poäng i det.
  • Anonym (Det tror jag)
    Johan75 skrev 2017-05-02 09:49:04 följande:

Eller, jag ska rätta mig där. Du representerar inte riktigt någon av ytterligheterna. Det finns gradskillnader där ute på kanterna också.

Befinner sig Per Gudmundson på en ytterkant? Tino Sanandaji? Representerar man en ytterlighet när man förstår att läsa offentlig statistik och lägga ihop de olika delarna till en helhet?

Vad tror du kommer hända de närmsta tio åren?

Själv delar jag Gudmundsons funderingar nedan:

www.svd.se/hur-ska-det-ga-for-nasta-miljon
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?