• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-05-01 09:02:52 följande:

Precis som jag trodde, du kan inte ge exempel på bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis. Jag förstår ambulanspersonalen krav på  skyddsutrustning. Blir det nya attentat som på skolan i Trollhättan eller på Drottninggatan eller om det är upplopp som under Göteborgskravallerna, Husby eller i Kärrtorp så ska självklart ambulanspersonalen kunna jobba säkert. Den svenska historien är emellertid fylld av upplopp och detta är inte tecken på någon samhällskollaps. 

Har inte Trump påstått något liknande efetr att ha tittat på Fox.

Sverigefientlig propaganda bara.

Därmed inte sagt att det är oproblematiskt för blåljuspersonal att utföra sitt arbete i vissa områden.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 03:13:53 följande:

Pratat med många vid det här laget, kollegor och bekanta, som tänker ungefär som den här krönikören (även om de flesta inte tycker att just vårdkrisen är värst, utan kanske kriminaliteten, eller skolorna, eller den terror som kommer, eller..).

De har iaf nästan alla börjat jobba på en plan för att flytta. En del så snart som möjligt, andra om det krävs inom några år.

www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/jag-flyttar-inte-hem-till-vardkrisens-sverige/

Vi måste leva i helt olika världar för jag känner eller känner inte till någon som funderar på att flytta av den här typen av orsaker.

Däremot känner jag en person som ska åka som utbytesstudent till USA, och då kommer det en amerikan hit motsvarande tid samt en familj där mamman har erbjudits en forskartjänst i Kanada samt en familj från Brasilien som har planer på att köpa fritidshus i Sverige. De tycker det är så tryggt här och är helt fascinerade av att man kan röra sig så fritt exempelvis gå i skogen och åka runt i en husbil - något som verkar otänkbart i Brasilien pga överfallsrisken.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-01 09:02:52 följande:

Precis som jag trodde, du kan inte ge exempel på bostadsområden där ambulanser inte får köra in utan militär skyddsutrustning och eskort av polis. Jag förstår ambulanspersonalen krav på  skyddsutrustning. Blir det nya attentat som på skolan i Trollhättan eller på Drottninggatan eller om det är upplopp som under Göteborgskravallerna, Husby eller i Kärrtorp så ska självklart ambulanspersonalen kunna jobba säkert. Den svenska historien är emellertid fylld av upplopp och detta är inte tecken på någon samhällskollaps. 

I hur många bostadsområden måste ambulanspersonalen eskorteras av polis och bära skyddsväst för att du skall kalla det "kollaps" då?

10 stycken? 55 stycken? 1000 stucken?

Varför vill du inte svara på frågan?

Själv ser jag det definitivt som en partiell samhälls-kollaps när grundläggande funktioner inte kan fungera i vissa geografiska områden utan bevakning av polis.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-05-01 09:16:30 följande:
    Har inte Trump påstått något liknande efetr att ha tittat på Fox.

Sverigefientlig propaganda bara.

Därmed inte sagt att det är oproblematiskt för blåljuspersonal att utföra sitt arbete i vissa områden.
    Så är det och självklart är det totalt oaceptabelt när blåljuspersonal blir utsatta för våld.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-01 09:22:39 följande:
    Vi måste leva i helt olika världar för jag känner eller känner inte till någon som funderar på att flytta av den här typen av orsaker.

Däremot känner jag en person som ska åka som utbytesstudent till USA, och då kommer det en amerikan hit motsvarande tid samt en familj där mamman har erbjudits en forskartjänst i Kanada samt en familj från Brasilien som har planer på att köpa fritidshus i Sverige. De tycker det är så tryggt här och är helt fascinerade av att man kan röra sig så fritt exempelvis gå i skogen och åka runt i en husbil - något som verkar otänkbart i Brasilien pga överfallsrisken.
    Sverigefobi är en åkomma som främst drabbar folk som enbart hämtar sina åsikter från högerextremister.

Om alla man känner planerar att flytta från Sverige så säger det inget om Sverige eller utvandringen härifrån - men en hel del om vem man är och vilka man umgås med.

Fobikerna ser inbördeskriget närma sig, hur blåljuspersonalen inte längre vågar sig in i vissa områden, områden som växer och hotar med en landsomfattande islamisering.

Fobier är inte rationella, därför kan rädslan manifestera sig i tvångstankar om flykt från Sverige. Helst skulle det vara tillbaka i tiden till 1950-talet, för innerst inte vet säkert de flesta att Sverige är ett av världens tryggaste länder idag även om Bullerbyn inte finns kvar (och heller iofs aldrig har funnits på riktigt).

Eller som en annan TS här på FL. Hon skulle ta med sig sina barnbarn och bosätta sig under ett vindskydd i en skog i Norrbotten.

Sverigefientlighet verkar ha visa bieffekter på psyket.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-01 10:03:54 följande:
    Så är det och självklart är det totalt oaceptabelt när blåljuspersonal blir utsatta för våld.
    När tycker du, personligen, att "oacceptabelt" övergår i "kollaps"?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-05-01 10:28:55 följande:
    Kollaps? Please. När tycker du, personligen, att något öht fungerar på något plan någonstans i Sverige? Det är ju bara gnäll, gnäll, gnäll från morgon till kväll. Det enda som verkar ha kollapsat är din förmåga att se klarsynt. Du verkar helt indoktrinerad av de radikaliserade SDarnas och andra extemhögeraktivisters världsbild av att vi lever i en krigszon.

Jag börjar så smått tro utifrån dessa gruppers aggressivitetsnivå att det handlar om ett önsketänkande, så man snart kan få ge sig ut och slåss, för nåt, vad som helst, bara det får flyta lite blod.

Sverige är överlag ett mycket välfungerande och tryggt land med en del samtidsproblem som vi får lösa precis som vi alltid har gjort.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-01 10:05:13 följande:
    Sverigefobi är en åkomma som främst drabbar folk som enbart hämtar sina åsikter från högerextremister.

Om alla man känner planerar att flytta från Sverige så säger det inget om Sverige eller utvandringen härifrån - men en hel del om vem man är och vilka man umgås med.

Fobikerna ser inbördeskriget närma sig, hur blåljuspersonalen inte längre vågar sig in i vissa områden, områden som växer och hotar med en landsomfattande islamisering.

Fobier är inte rationella, därför kan rädslan manifestera sig i tvångstankar om flykt från Sverige. Helst skulle det vara tillbaka i tiden till 1950-talet, för innerst inte vet säkert de flesta att Sverige är ett av världens tryggaste länder idag även om Bullerbyn inte finns kvar (och heller iofs aldrig har funnits på riktigt).

Eller som en annan TS här på FL. Hon skulle ta med sig sina barnbarn och bosätta sig under ett vindskydd i en skog i Norrbotten.

Sverigefientlighet verkar ha visa bieffekter på psyket.
    Gah! Skicka dem på 6 månaders "överlevnadskurs" i valfritt IS-kontrollerat område och se om de kommer hem och fortfarande känner av "kollapsen" av det svenska samhället.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-01 10:28:55 följande:

Jag tycker att SDs agerande övergick från "oacceptabelt" till "kollaps" när den sverigedemokratiska partiledningen publicerade artiklar i amerikansk media för att förstärka Donald Trumps negativa bild av Sverige. Sällan har väl en handling från ett svenskt riksdagsparti varit så sverigehatisk som då.

SD försökte alltså uppmärksamma Donald Trump om tillståndet i Sverige, Trump som är president för ett land där det i en enda stad (Chicago) förra året begicks 785 mord (förra året inträffade 106 mord i hela Sverige vilket var en minskning mot året innan). Det hade varit mer på sin plats att förklara för Trump att situationen i Sverige faktiskt är mycket bättre än i USA. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya

En kollaps har rimligtvis en början och i den början ser vi inte nödvändigtvis att det är en kollaps.
    Jag säger inte att det vi har är en kollaps, men vissa som tvärsäkert säger att vi inte har det bör fundera över ovanstående, inte minst i förhållande till sina argument.

Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?