• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-02 18:08:19 följande:

Att så gott som alla västländer är bättre än Sverige är dina åsikter. Det är alltså inte fakta.

Att du skulle flytta till Japan finns inte på kartan. Och var det förresten inte du som sade att vi skulle hålla oss till Europa när vi jämför olika länder? Nu måste du gå utanför Europa för att hitta ett land som kan mäta sig med Sverige. Ridå!

Det har genomgående varit MIN ÅSIKT ja, vilket framgått hela tiden, att i princip alla andra västländer har bättre förutsättningar än Sverige som det ser ut nu. VÄSTländer. Jag har aldrig sagt ett ord om Europa (men på tal om Europa ser det dystert ut för Frankrike och Tyskland också).

Jag vågar nu inte riktigt utgå från att du vet vad som avses med västländer, så: generellt talar man då om demokratiska marknadsliberala rättsstater. Ofta med kristen/europeisk kulturgeografisk referens men bredare inkluderas även t ex Japan, Singapore, Sydkorea etc.

Det känns helt otroligt att behöva förklara detta för en vuxen (?) människa, men en jämförelse mellan hur "bra" länder är innehåller ofrånkomligen ett stort mått av subjektivitet. Vad man tycker är bäst beror på vad man tycker är viktigast. Trygghet? Utbildning? Orörd natur? Enorma städer?

I ett halvkasst försök till objektivitet gör FN sina world happiness-mätningar, där de tittar på socialförsäkringar, ekonomi, hälsa, generositet och personlig frihet bland annat. Där placerade sig Sverige på en delad niondeplats senast (perioden 2014-2016), sämst i Norden och sämre än vid senaste mätningen, men bättre än många andra västländer. De senaste årens politik har inte hunnit få genomslag i dessa mätningar.

Själv är jag mer intresserad av prognoser än retrospektiva skattningar. Jag vill leva i ett samhälle utan grav polarisering, där barnen når kunskapsmålen i skolan och där våld inte är vardagsmat. Med en fungerande sjukvård och ett fungerande polisväsende. Utan att få andras religiositet nedtryckt i halsen.

Sverige kommer inte vara det landet om ett par år. Därför sticker jag nu.
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-02 18:14:58 följande:

Rättelse. Japan kan inte mäta sig med Sverige. De har en krympande ekonomi och en krympande befolkning. Ingen bra kombo.

??

Japan är världens tredje största ekonomi.

Sveriges befolkning växer genom lågutbildad invandring från kulturer med radikalt annan syn på bl a demokrati, mänskliga rättigheter och personlig frihet än vi har i väst. Den ekonomiska effekten kommer bli.. påtaglig. Övriga effekter, tja. Bor du i Rosengård? Varför inte?

Dessutom: jag (och många med mig) anser inte oändlig tillväxt i en värld med ändliga resurser vara något positivt. Svenska politiker vill se en befolkningstillväxt eftersom pensionssystemet är ett pyramidspel och det blir jobbigt att motivera de extremhöga skatterna när man sen rånar folk på pensionen. Fast iofs, numera är folk så dumma att de inte fattar att de kommer bli rånade, och dagens pensionärer ska ju bara hålla tyst och dö (vilket man så gärna underlättar genom att prioritera annat framför vård och äldreomsorg).
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-03 01:17:44 följande:
    Jag tror fortfarande att de politiska förändringar du tycker dig kunna se är spel för galleriet och inte riktigt äkta. Jag kan ändra mig på den ståndpunkten när snacket realiserats i handling.
    Det tycker inte jag.

Vilka handlingar är det du saknar?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-03 06:50:38 följande:
    Det tycker inte jag.

Vilka handlingar är det du saknar?
    De du inte tog upp när du skrev...
    FDFMGA skrev 2017-05-02 18:37:27 följande:
    Det har hänt mycket sedan dess. De politiska partierna positionerar sig inte längre gentemot SD genom att enbart förklara att inbördeskriget inte står för dörren. Det finns ingen avproblematisering bland partierna av negativa effekter kring invandring, tvärtom finns det en mängd olika varienter av lösningsorienterade problematiseringar.

• Johan75
    Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Nej, det gör man nog inte, och därför mina tidigare funderinger kring ordet "kollaps". De flesta ser nog skillnaden på att säga att Sverige har problem i vissa sektorer, och att säga att samhället snart har kollapsat. Den som använder sig av det senare sättet verkar ofta ha en agenda att framföra snarare än att faktiskt vilja diskutera ärligt (min känsla). Tyvärr möts den överdrivna retoriken oftast av överdriven retorik från andra sidan. 

Sen handlar det i slutändan givetvis om var på skalan mellan dessa ytterligheter man själv befinner sig. Jag hoppas och tror att de politiska partierna faktiskt har en mer nyanserad bild när det väl kommer till handlig, men jag pratade nog mer om diskussionen här innen än i riksdagen. Men jag ser din poäng. Gaphalsande om att det inte finns några som helst problem är oftast ett svar på gaphalsande om inbördeskrig och det närstående kalifatet Sverabien. Man ser sällan (eller aldrig) trådar som startas med uttalanden om att allt tyder på att vi närmar oss en utopi. 
    Behold, i come as a thief.
  • FDFMGA
    Johan75 skrev 2017-05-03 07:47:53 följande:
    Nej, det gör man nog inte, och därför mina tidigare funderinger kring ordet "kollaps". De flesta ser nog skillnaden på att säga att Sverige har problem i vissa sektorer, och att säga att samhället snart har kollapsat. Den som använder sig av det senare sättet verkar ofta ha en agenda att framföra snarare än att faktiskt vilja diskutera ärligt (min känsla). Tyvärr möts den överdrivna retoriken oftast av överdriven retorik från andra sidan. 

Sen handlar det i slutändan givetvis om var på skalan mellan dessa ytterligheter man själv befinner sig. Jag hoppas och tror att de politiska partierna faktiskt har en mer nyanserad bild när det väl kommer till handlig, men jag pratade nog mer om diskussionen här innen än i riksdagen. Men jag ser din poäng. Gaphalsande om att det inte finns några som helst problem är oftast ett svar på gaphalsande om inbördeskrig och det närstående kalifatet Sverabien. Man ser sällan (eller aldrig) trådar som startas med uttalanden om att allt tyder på att vi närmar oss en utopi. 
    Att för mig - i egenskap av PK-representant ta upp företeelser kopplade till invandring som jag anser är negativa är en oerhört effektiv metod att klippa av en diskussion. 

Det finns en grundtes som sverigedemokrater och andra högerpopulister vårdar ömt - att problemen antingen förtigs eller  att folk är grundlurade och lever i en lullull-värld där de inte är medvetna om vad som sker i Sverige.

Jag anser att det verkligen pågår en självkritisk och framåtblickande diskussion om integration, men att detta är en diskussion som förs på andra arenor än där deltagarna och publiken gapar om att samhällskollaps eller att Sharia är Sveriges öde om inte folket följer SD.
  • Tom Araya
    Var sak på sin plats. Om någon gapar om att majoriteten av invandrarna är ohederliga, att kriget är nära eller att samhällskollapsen är här - så bör det enligt mitt sätt att se bemötas för vad det är: högerextremistisk propaganda.

Man diskuterar inte nyanser med en gaphals.
    Johan75 skrev 2017-05-03 07:47:53 följande:

Om man ska diskutera nyanser...
    När har en kollaps startat? Kommer vi att veta att en kollaps har startat när den har startat eller kommer den insikten senare?
  • KillBill

Att hävda att Sverige befinner sig i en kollaps är så befängt att jag har svårt att sätta ord på det.

Sverige har fri media, yttrandefrihet, (relativt hög jämställdhet,) demokrati, alla barn kan gå till skolan, livsmedelsbutikerna fungerar.

Ingen svälter, alla medborgare som vill får tak över huvudet. Det finns tillgång till sjukhus, ambulanser, poliser och brandmän över hela Sverige. Vi har ett försvar, vår infrastruktur med bilvägar och järnvägar fungerar. Kollektivtrafiken med tåg och buss fungerar. Inrikes och utrikesflyget fungerar. Bankväsendet fungerar. Det finns fungerande idrottsanläggningar över hela landet, hundratusentals barn och vuxna utövar regelbundet någon typ av hobby. Sverige är ett av världens mest dator och mobiltelefontäta länder. Arbetslösheten sjunker statens ekonomi är god, befolkningen får lön i tid, korruptionen är låg

o.s.v.

Vad ska du använda för ord för att beskriva samhällen som verkligen har drabbats av kollaps (Aleppo, Slovjansk i Ukraina) om du pratar om kollaps i ett samhälle som fungerar så pass bra som Sverige?

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-05-03 08:11:15 följande:
    Om man ska diskutera nyanser...
    När har en kollaps startat? Kommer vi att veta att en kollaps har startat när den har startat eller kommer den insikten senare?
    Ja, om du vill ha nyanser så är kollaps ett allomfattande plötsligt skeende,

Du säger inte att en man som har ont i lilltån har kollapsat, såvida han inte är lika känslig som en sverigedemokrat är rädd för invandring och kollapsar av smärtan från lilltån.

I närheten av där vi vistas mycket om somrarna finns det ett övergivet hus. Huset har förfallit under många, många år. En fascinerande upplevelse att få studera hur myrorna tar över ett hus och tillsammans med väder och vind långsamt förbereder husets kollaps. I sommar tror vi att huset kommer att kollpsa.

Nu menar jag inte att Sverige förfaller. Och skulle vårt samhällssystem kollapsa så inte kommer det att bero på invandringen utan möjligen på ett aggressivt Ryssland eller troligare på klimatförändringar.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-05-03 08:39:46 följande:
    Ja, om du vill ha nyanser så är kollaps ett allomfattande plötsligt skeende,

Du säger inte att en man som har ont i lilltån har kollapsat, såvida han inte är lika känslig som en sverigedemokrat är rädd för invandring och kollapsar av smärtan från lilltån.

I närheten av där vi vistas mycket om somrarna finns det ett övergivet hus. Huset har förfallit under många, många år. En fascinerande upplevelse att få studera hur myrorna tar över ett hus och tillsammans med väder och vind långsamt förbereder husets kollaps. I sommar tror vi att huset kommer att kollpsa.

Nu menar jag inte att Sverige förfaller. Och skulle vårt samhällssystem kollapsa så inte kommer det att bero på invandringen utan möjligen på ett aggressivt Ryssland eller troligare på klimatförändringar.
    Du talar om förfall som en början på kollaps, vad är tecken på förfall när det gäller samhället?

Varför skulle inte samhället kunna kollapsa p.g.a. invandring?

När sk kollaps inträffar hos en person, har den då helt slutat fungera och är död då?

Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?