• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Dorian Ertymexx
    Flash Gordon skrev 2017-05-04 23:23:53 följande:
    Så din definition på kollaps är att hela landet måste ha havererat innan det är en kollaps. Eller åtminstone en viss funktion i hela landet.

Jag håller inte med.

Kollaps fungerar bra även om det bara är visa funktioner och i vissa geografiska områden som slutar fungera.

Av två skäl:

- Dels ÄR det en kollaps av exempelvis posten när de slutar dela ut på Järvafältet - för att de inte kan garantera sin säkerhet. Eller av sjukvården. Eller av polisen.

- Dels kan man se polisen, ambulansen, vården som ett koplett system över hela landet. När ambulanserna inte längre kan åka till vissa områden obehindrat så har ambulansen som system misslyckats. När de inte längre kan leverera till HELA landet.

Om man talar om SYSTEMkollaps, så ja. Då måste SYSTEMET kollapsa, inte bara någon enstaka enhet i någon enstaka ort. Det vore lite som att kalla en enskild ebolapatioent i Löksta Bro för en "pandemi". Det är liksom fel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2017-05-05 02:27:18 följande:
    I rimlighetens namn har då även de fel som med bestämdhet påstår att det inte är en systemkollaps/stundade systemkollaps.

Sedan är frågan om man förvärrar läget genom att nonchalera de symtom som visar sig...
    Häri ligger dock grejen - doktorn har talat om för patienten att han är fullt frisk. Han kanske har någon blämma, kanske någon mindre ålderskrämpa, några muskler som behöver stärkas och en bättre kost eller så, men är i övrigt fullt frisk, hälsosam och på god väg att bli ännu mer hälsosam.

Men SD-arna skiter i doktorn - de har BESTÄMT att patienten är döende i cancerös aidsebola och kommer kollapsa i en köttig hög när som helst. Trots att absolut inget pekar åt det hållet.

Hade det verkligen handlat om en enskild person och inte landet, hade man kunnat säga att SD-are lider av "Hypokondri by proxy".
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya

Angående diskussionen om svält och pensionärer...

Orsakerna är många, men i stort sett samtliga har sin grund i ekonomi.

Jag påstår inte att detta representerar en kollaps, utan det är ett svar på påståenden i stil med att allt fungerar.

www.sydostran.se/insandare/de-aldre-far-dalig-mat-pa-rosengarden/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5056938

www.dalademokraten.se/dalarna/ludvika/dalig-kvalitet-pa-pensionarers-mat

www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/uppror-mot-dalig-mat-till-aldre-och-skolbarn/

www.ostrasmaland.se/kalmar/ingen-mer-varm-mat-till-pensionarer/

www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/d%c3%a5lig-mat-leder-till-n%c3%a4ringsbrist-f%c3%b6r-%c3%a4ldre/vi-AAkqS9x

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6479778

www.aftonbladet.se/nyheter/article22033520.ab

www.svtplay.se/klipp/9637885/stadsmissionen-larmar-manga-aldre-svalter

www.nyakultursoren.se/

www.aftonbladet.se/nyheter/article23947285.ab

www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-15-000-gamla-riskerar-svalta-ihjal

www.alingsastidning.se/2015/09/aldre-som-svalter/

www.helahalsingland.se/opinion/insandare/pensionarer-riskerar-att-svalta-ihjal

fof.se/tidning/2015/6/artikel/darfor-tappar-aldre-aptiten

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 02:54:00 följande:
    Häri ligger dock grejen - doktorn har talat om för patienten att han är fullt frisk. Han kanske har någon blämma, kanske någon mindre ålderskrämpa, några muskler som behöver stärkas och en bättre kost eller så, men är i övrigt fullt frisk, hälsosam och på god väg att bli ännu mer hälsosam.

Men SD-arna skiter i doktorn - de har BESTÄMT att patienten är döende i cancerös aidsebola och kommer kollapsa i en köttig hög när som helst. Trots att absolut inget pekar åt det hållet.

Hade det verkligen handlat om en enskild person och inte landet, hade man kunnat säga att SD-are lider av "Hypokondri by proxy".
    Den stora majoriteten, om inte alla som slänger sig med sådana påståenden är självutnämnda "doktorer". I själva verket kommer vi med stor sannolikhet inte att veta med säkerhet att en kollaps har påbörjats, förrän en bra bit in i händelserna, kanske inte ens förrän det är över. Detsamma gäller krig (som också tas upp i trådstarten). Glöm förvarning eller att vi ens kan se ett tydligt hot flera år i förväg...

Som vanligt så spelar man sd i händerna, så de fritt kan spekulera i diverse katastrofscenarior (varav de flesta är mer eller mindre överdrivna). Detta gör man genom att nonchalera varningstecken på att något inte står rätt till, eftersom det då skulle peka på misstag begånget av sittande eller föregående politiker i riksdag och regering. Det har m.a.o. sitt pris att bångstyrigt försöka hävda att man haft rätt med "fast det är ju inte riktigt en kollaps" stället för att skita i etiketterna, erkänna sina brister och kavla upp ärmarna.

Folk dör i onödan av sjukdom de inte visste att de hade, för att symtom inte tagits på allvar. Så frågan är vad som är mest skadligt, att förneka att man är dålig eller att gå till doktorn och det visar sig vara lindrigt och inte ens nödvändigt med vård?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 02:50:20 följande:
    Om man talar om SYSTEMkollaps, så ja. Då måste SYSTEMET kollapsa, inte bara någon enstaka enhet i någon enstaka ort. Det vore lite som att kalla en enskild ebolapatioent i Löksta Bro för en "pandemi". Det är liksom fel.
    Här måste begreppen system och kollaps definieras.

Som exempel hävdar jag att systemet för samhällets behov av bostäder har kollapsat eftersom man under 20 års tid inte haft en fungerande plan för hur samhällets behov av bostäder ska lösas.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-05-05 05:05:17 följande:
    Fel. Det var orden system och kollaps som skulle vara understruket.

• Flash Gordon
    Så om systemet med postutdelning eller ambulanser kollapsar på Järvafältet - upphör att fungera - då är det inte en kollaps för dessa system där? Är det "bara" en "kollaps" då?

Jag menar att vi kan tala om en kollaps, möjligen en partiell sådan för den smo så hett vill definiera exakt vad det ahndlar om, i systemet långt innan zombierna vandrar nedför gatan (tänk 1:a maj) med brinnande skyskrapor och omkullvälta bilar i bakgrunden.
    Dorian Ertymexx skrev 2017-05-05 02:49:02 följande:
    Det kanske man skulle tänkt på innan man slängde sin röst på Alliansen eller SD, som röstat ned alla tänkbara förbättringar för bland annat just pensionärer.

Märkligt hur det vurmas för de gamla och svaga, men bara när de kan användas som slagträ mot vissa andra grupper. När det kommer till att betala för förbättringarna är det tyst som i graven.

Skellfteå kommun är en av Sveriges i särklass rikaste och har styrts av sossarna sedan allmän rösträtt infördes.

Exemplet motbevisar påståendet om att "ingen i Sverige svälter". 

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-05-05 05:05:17 följande:
    Vilket är hela grejen med den pågående diskusionen.

"Hur definierar just du kollaps?"
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-04 23:56:08 följande:
    Men det är ju Sverige som har kollapsat säger du ju. 

Det är analogt med att du tror att kroppen bara består av ett ben. Som har kollapsat. Låter jobbigt smile2.gif
    Tror att hen kanske gjort kalops av kollapsen, så att säga.

Det räcker med en liten självvald smakbit för att hen ska kunna konstatera att kalopsen smakar kollaps.

För oss som värnar svenska språket så blir det absurt förstås, men kunskap, sans och måtta å ena sidan och högerpopulism å andra har få gemensamma nämnare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-05 07:35:44 följande:
    Tror att hen kanske gjort kalops av kollapsen, så att säga.

Det räcker med en liten självvald smakbit för att hen ska kunna konstatera att kalopsen smakar kollaps.

För oss som värnar svenska språket så blir det absurt förstås, men kunskap, sans och måtta å ena sidan och högerpopulism å andra har få gemensamma nämnare.
    Så tjatigt med dessa domedagsprofeter oavsett vilken extremkant de tillhör som gastar om  "kollaps". Tidigare var det "kris" som det överdrevs med och nu har inflationen gått vidare och problem har gått från kris till kollaps.

Vad ska man ta till härnäst?

Tillintetgörelse?

"Sverige har tillintetgjorts av invandrare". Och under tiden kan verksamheten i företaget Sverige fortsätta som vanligt
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?