• Svensksommar83

Kommer det bli krig i Sverige snart?

Jag känner mig rädd och orolig över allt som hänt på sistone (terrordåd etc) och vi har mycket IS- krigare etc. I Sverige idag och alla bilbränder, hot och våld mot polisen etc. Ja ni vet. Nu bor jag i en relativt lugn ort i mellersta Sverige men jag undviker stora städer och jag oroar mig för framtiden och för mina barn, min familj. Tänker ibland att jag inte ska skaffa fler barn ifall det blir krig och att det är svårare då om man har för många att skydda liksom. Samma med husdjur, byta bostad etc. Kanske inte ens någon idé att äga för mycket (vill ju bo på landet och ha liten gård) ifall man tvingas fly, lämna landet. Har hört många säga att det bara är en tidsfråga innan "skiten träffar fläkten" eller det "smäller här med". Jag är fullt allvarlig, jag är inte högerextrem eller så (men absolut inte kommunist) jag är realist och jag är förälder och jag är inte blind.... Så vad tror ni? Kan man chilia lite eller är rädslan befogad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?
  • Anonym (Det tror jag)
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 15:53:15 följande:

OK, vilka länder är så mycket bättre än Sverige?

Var var det nu du skulle flytta? Nej, visst, det ville du ju inte säga. Konstigt, för det hade ju varit relevant för diskussionen, eller hur? Du ska flytta från dåliga Sverige till ett bättre land, men kan inte berätta vilket det landet är.

I princip alla västländer.

Det förstår du väl att det inte spelar någon som helst roll för diskussionen vart just jag ska flytta. Kanada, Irland, Schweiz eller månen. Det är detsamma.
  • Anonym (Det tror jag)
    KillBill skrev 2017-05-01 16:24:24 följande:

Det där med fritös som du pratar om visade sig vara ett påhitt:

www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/moskebranden-startade-inte-i-koket

Nu har man gripit en person som misstänkt för moskébranden. Det ska bli intressant att följa..

www.aftonbladet.se/a/WpJkK

Justja, polisen sa det först men sen kom de fram till att det var moskébesökarna egna ungar som lekt med smällare i kapprummet.

Verkligen. Till och med AB gör en stor affär av att det är en shiamoske och att de tidigare mottagit hot. Som shiamosken i Malmö där en IS-sunnimuslim kastade in en molotov kanske?
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 20:53:39 följande:
    I princip alla västländer.

Det förstår du väl att det inte spelar någon som helst roll för diskussionen vart just jag ska flytta. Kanada, Irland, Schweiz eller månen. Det är detsamma.
    Det är alltså dina privata åsikter. Men OK då vet vi det. 

Klart du inte vill berätta, för då kan någon ju kolla upp landet ifråga och överbevisa dig.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-01 15:47:11 följande:
    Vad spelar det för roll att vi har kontroll på vilka som finns i landet när näste Breivik slår till? I natt så brann en moské i Stockholm och branden är troligtvis anlagd. Om man skulle få fast förövarna så är jag övertygad om att myndigheterna visste om att personerna fanns i Sverige.
    Nu får man ju konstatera de faktum som i väsentlighet skiljer: 1. Många "Breivik" finns sannolikt inte i Sverige. 2. Breivik sitter bakom lås och bom. 3. Breivik hade en fastställd identitet, vilket förenklar hanteringen av sådana fall.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-01 21:25:59 följande:
    Nu får man ju konstatera de faktum som i väsentlighet skiljer: 1. Många "Breivik" finns sannolikt inte i Sverige. 2. Breivik sitter bakom lås och bom. 3. Breivik hade en fastställd identitet, vilket förenklar hanteringen av sådana fall.

Jisses, Brevik var bara ett exempel.. Tänk Anton Lundin (Skolattacken i Trollhättan, med tre dödsoffer), Viktor Melin (bombattentatet i Göteborg som genomfördes av Nordiska motståndsrörelsen) eller Peter Mangs i Malmö (2 mord och 4 mordförsök). På vilket sätt var det betydelsefullt att myndigheterna visste att dessa personer befann sig i Sverige? Tror du verkligen att vi kan stoppa galningar bara för att vi vet att de befinner sig i landet?  

Norrmännen stod handfallna när högerextremisten Anders Behring Breivik sprängde 8 människor i luften och sköt ihjäl 69 barn och ungdomar trots att Anders identitet var känd..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-05-01 21:25:59 följande:

Jisses, Brevik var bara ett exempel.. Tänk Anton Lundin (Skolattacken i Trollhättan, med tre dödsoffer), Viktor Melin (bombattentatet i Göteborg som genomfördes av Nordiska motståndsrörelsen) eller Peter Mangs i Malmö (2 mord och 4 mordförsök). På vilket sätt var det betydelsefullt att myndigheterna visste att dessa personer befann sig i Sverige? Tror du verkligen att vi kan stoppa galningar bara för att vi vet att de befinner sig i landet?  

Norrmännen stod handfallna när högerextremisten Anders Behring Breivik sprängde 8 människor i luften och sköt ihjäl 69 barn och ungdomar trots att Anders identitet var känd..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    Anonym (Det tror jag) skrev 2017-05-01 11:42:12 följande:
    Ja, visst står sig Sverige bra jämfört med Brasilien (även om en av deras paradgrenar "expresskidnappning" börjar dyka upp även här). Sverige är också tryggare och rikare än t ex Afghanistan eller Somalia. Imponerande.

Vi rör nog inte i samma kretsar, nej. Men bland er som jobbar på dagarna och har kvalificerade yrken går en skiftning genom leden nu. Folk har alla möjligheter att röra sig med internationellt gångbara utbildningar och många träffar regelbundet kollegor från andra länder. Bilden av Sverige utomlands har ändrats en hel del de senaste åren.
    Sverige står sig bra jämfört med de flesta länder. Tråkigt att höra att du är arbetslös och saknar utbildning, men chin up. När man står på botten kan det bara gå uppåt!
  • nihka
    Anonym (LOL) skrev 2017-05-01 15:24:57 följande:
    Det är viktigt för t ex SD att sprida bilden av ett Sverige i kollaps, för då kan de skylla det på invandrarna och därigenom få legitimitet för sin politik. 
    Utmärkt sammanfattat!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-05-01 23:15:47 följande:

Jag förstår inte var din naivitet kommer ifrån över betydelsen att inte kunna hitta personer och beivra brott p.g.a. att deras identitet är okänd. Det har dock inte ett skit med de fallen du nämner i alla fall.

• Anonym (Det tror jag)
    nihka skrev 2017-05-01 23:49:34 följande:

Sverige står sig bra jämfört med de flesta länder. Tråkigt att höra att du är arbetslös och saknar utbildning, men chin up. När man står på botten kan det bara gå uppåt!

Du sitter alltså på allvar och ÄNDRAR i inlägg du citerar, för att kunna komma med ett drygt svar?

Oj. Wow.
Svar på tråden Kommer det bli krig i Sverige snart?